Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2006 #1 Skrevet 3. juli 2006 Hei, jeg går for tiden 80% sykmeldt og skal avvikle ferie nå snart. Dette fortalte jeg legekontoret da jeg ringte for å få forlenget sykemelding. Og nå har legen skrevet ut sykemelding frem til jeg skal ha ferie (16.juli). Jeg skal mest sannsynelig fortsette på 80% etter ferien. Burde ikke legen skrive sykemelding for denne ferieperioden også? Noen som kjenner reglene rundt dette? Jeg vet at jeg ikke har krav på forskjøvet ferie, og det er helt greit.
Titti72 Skrevet 3. juli 2006 #2 Skrevet 3. juli 2006 Det kommer an på hvor syk du er. Om sykdommen hemmer deg i ferien så du ikke får hatt ferie. Altså. Et brukket bein funker dårlig med ferie= sykemelding og ferien til gode. Litt stive skuldre = ferieavvikling.
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2006 #3 Skrevet 3. juli 2006 Altså jeg jobber pr idag 80% og går 20% sykmeldt. Dette vil jeg fortsette med når ferien er over også! Men skal ikke legen da bare ha kontinuerlig sykemelding selv om jeg tar ferie? Hvis ikke så blir det vel ny arbeidsgiverperiode for bedriften?
Skravla Skrevet 3. juli 2006 #4 Skrevet 3. juli 2006 Hvis du skal ha mer enn 16 dager ferie så bør legen skrive sykemelding selv om det ikke gir noen påvirkning på ferieavvikling. Jeg har opplevd at det regnes ny arbeidsgiverperiode etter en måneds sommerferie. Alternativt kan du ringe trygdekontoret ditt for å sjekke hva reglene faktisk er.
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2006 #5 Skrevet 3. juli 2006 Jeg er i samme situasjon som deg, er 20% langtids-sykemeldt. Skal nå ha 3 uker ferie, men sykemeldinga bare går som vanlig. Jeg er ikke sikker på om det er det smarteste, kanskje burde jeg hatt opphold under ferien(?), men jeg skjønte det sånn at det blir ny arb.giverperiode dersom du ikke er sykemeldt i ferien.
Gjest Gjest_Trådstarteren_* Skrevet 3. juli 2006 #6 Skrevet 3. juli 2006 Ja, det er akkurat det. For meg spiller det ingen rolle at ferien går som normalt, det jeg ikke ønsker er jo at firmaet jeg jobber hos skal belastes ekstra fordi at jeg tar ferien min. Og de forventer jo at jeg tar ferie også, og ikke samler opp. Jeg har lest i både ferieloven og trygdeloven idag, uten å bli noe klokere. Skal snakke med lønningsdama imorgen, håper hun vet litt mer eller kan undersøke med trygdeverket. Og hvis det er usikkerhet så snakker jeg med legen igjen. Skal skrive resultatet her jeg, siste gjest.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå