Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å ta laseroperasjon av øynene. Jeg er nærsynt, med 4,25 i styrke.

Hva koster det?

Hvordan føles operasjonen?

Er det noen ubehag etterpå?

Hvordan opplevde du dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Narnia
Skrevet

Har ikke gjort det selv, men kjenner mange som har det.

Koster vel ca 25 000 her i Norge, men min bror fikk gjort det i Tyrkia og da ble det bare et sted mellom 10-15 000 inkludert fly/hotell. Ikke noe ubehag etterpå, måtte bare bruke øyedråper i noen måneder. Han sa det gikk fort og at det ikke var ubehagelig i det hele tatt.

Skal gjøre det selv snart, skikkelig lei av å være avhengig av linser heeele tiden!

:)

Gjest Gjest_Hattifnatt_*
Skrevet

Hei!

Jeg gjorde dette for 3 år siden. Jeg hadde -4,5 på begge øyne. Operasjonen er ikke vond, litt ubehagelig i ca 5 sekunder, så det overlever du. Etter ca 2-3 timer begynte det å svi voldsomt, men dette ga seg etter en times tid. Etter dette hadde jeg ingen plager, måtte bare dryppe øynene i et par uker etterpå. Jeg gjorde dette på Volvat i Oslo. Jeg måtte tilbake og etterkorrigere etter ca 1 år, og det har jeg hørt flere som har måttet gjøre på Volvat. Det er kanskje vanlig andre plasser også, det er jeg litt usikker på. Men jeg ville vel kanskje valgt en annen plass... Ellers var de veldig hyggelige der og jeg er strålende fornøyd med å slippe å bruke linser hver dag! Så jeg vil absolutt anbefale deg å ta en slik operasjon!!!

Gjest Gjest_Hattifnatt_*
Skrevet

Det kosta forresten 30000kr å operere.......

Gjest Gjest
Skrevet

Har vurdert det selv, men jeg er mer usikker etter broren til en venninde mistet nattesynet etter en slik operasjon. Noen som vet om dette gjelder alle typer laseroperasjon? (Jeg er usikker på om han har samme synesfeil som meg selv)

Skrevet
Jeg har lyst til å ta laseroperasjon av øynene. Jeg er nærsynt, med 4,25 i styrke.

Hva koster det?

Jeg fikk det dekket av staten. Hadde skjeve hornhinner, minus 7 og 7.25, pluss at jeg var sensitiv for linser. (Fikk lett katarr)

Hvordan føles operasjonen?

Jeg kjente ingenting, bortsett fra lukten av svidd øye. ;)

Er det noen ubehag etterpå?

Jeg var sår og hadde litt vondt. Første dagen sov jeg mye. Det tok litt tid før synet ble helt normalt igjen, men jeg fikk smertestillende og bedøvelsesdråper. Jeg ble operert med en eldre type laser, så om sykehuset/klinikken har en nyere, kan det hende at smertene etterpå og rekonvalesensen er henholdsvis mindre og kortere.

Hvordan opplevde du dette?

Tiden etter operasjonen var ikke særlig ubehagelig. Litt vondt den første og andre dagen. I dag har jeg ikke helt perfekt syn. Jeg har -0,25 på et øye og + 0,25 på det andre sånn ca. men jeg klarer meg kjempefint i hverdagen og sparer masse penger på linser.

Skrevet

Jeg fikk det og dekket. Hadde -8,75 på begge. Jeg haddefor tynne hornhinner til laser operasjon, så jeg har kunstige linser inne i øyet. Ingen smerte under eller etterpå.

Skrevet

Saeria, kan jeg spørre hvorfor du fikk det dekket? Var det fordi du var sensitiv for linser, eller hva....lurer litt :)

Skrevet

Jeg har ei venninne som hadde -10 på begge øynene, hun fikk dekt av staten fordi hun jobber med narkomane, og hvis hun mister brillene (kunne ikke bruke linser) var hun i stor fare.

Ellers så har de sommertilbud på en nyåpnet klinikk i Skien:

http://www.abc-sk.no/

Skrevet

Åh - det har jeg lyst til!!

Noen som vet om det er mulig å få dekket når man jobber i en bransje der man ikke kan bruke briller, og man har kraftig pollenallergi slik at det er vanskelig å bruke linser....? :sjarmor:

Tror jeg hadde -5,5 på forrige test.... :sjenert:

Skrevet

Det skal svært mye til for at man for dekt det av staten.

Skrevet

Jeg har vært til undersøkelse i dag og skal ta laseroperasjon om tre uker! :hoppe:

Der hvor jeg skal ta laseroperasjon koster det 17 000 per øye. Men de har akkurat åpnet en ny klinikk, og har 25% avslag akkurat nå.

Jeg spurte om hva som skulle til for å få dekket deler av operasjonen av staten, og fikk beskjed om regelverket har endret seg. Før var det nok at man så dårligere enn en viss styrke. Dette gjelder ikke lenger. Fikk beskjed om at det var en av fem kriterier som måtte fylles for å få det helt eller delvis dekket av staten. Husker ikke alle fem, men dette er ihvertfall noen av dem:

- At jobben har krav til at man ikke kan bruke briller eller linser.

- At man har en øyesykdom som vil bli bedre ved operasjon.

- At man kan miste førerkortet pga synet. For eksempel pilot eller båtfører av militære fartøyer hvor det er krav til at man ikke skal bruke briller eller fartøyer, og hvor man har fått dårlig syn etter at man tok sertifikatet.

Jeg hadde visst overraskende fine og tykke hornhinner og passet perfekt til en slik operasjon fikk jeg beskjed om. :sjarmor:

Skrevet
Saeria, kan jeg spørre hvorfor du fikk det dekket? Var det fordi du var sensitiv for linser, eller hva....lurer litt :)

Det var vel fordi jeg var kraftig nærsynt, hadde skjeve hornhinner og problemer med brille og linsebruk. Var i militæret da, men vet ikke om det hadde så mye å si.

Skrevet

Det hender at militæret dekker operasjonen (hvis staten ikke gjør det). Vet om flere som har tatt operasjon mens de var inne til førstegangstjeneste.

Vet jo ikke om det er tilfelle for deg da Saeria.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...