Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2006 #1 Skrevet 2. juli 2006 Hvor er det egentlig mest "fritt"? På et universitet eller høyskole?
Gjest gjest1 Skrevet 2. juli 2006 #2 Skrevet 2. juli 2006 Kommer helt ann på hvilket studie du velger.
Gjest LilSweetie Skrevet 3. juli 2006 #3 Skrevet 3. juli 2006 Sant som Buttercup sier, men som en tommelfingerregel er det universitet. Primært fordi mange teoretiske universitetsfag (samfunnsfag, språk, jus osv) er friere enn endel praktiske høgskolefag. Men de samme fagene er også lagt opp forskjellig, historie og engelsk er f.eks friere lagt opp på universiteter enn høgskoler. Jeg har studert veldig frie fag på universitetet, og har hatt mye friere studiesituasjon enn noen jeg kjenner som har studert på høgskole.
Gjest LilSweetie Skrevet 3. juli 2006 #4 Skrevet 3. juli 2006 Sant som Buttercup sier, men som en tommelfingerregel er det universitet. Primært fordi mange teoretiske universitetsfag (samfunnsfag, språk, jus osv) er friere enn endel praktiske høgskolefag. Men de samme fagene er også lagt opp forskjellig, historie og engelsk er f.eks friere lagt opp på universiteter enn høgskoler. Jeg har studert veldig frie fag på universitetet, og har hatt mye friere studiesituasjon enn noen jeg kjenner som har studert på høgskole. ← Når det er sagt, gjelder jo dette de klassiske universitet- og høgskoleskillene. Jeg tviler på at Stavanger endret seg veldig på dette området da de gikk fra å hete høgskole til universitet, f.eks...
orakel Skrevet 3. juli 2006 #5 Skrevet 3. juli 2006 Etter innføringen av kvalitetsreformen er skillet mellom høgskole og universitet, i frihet, omtrent opphevet. Men selvsagt så er det ulike pedagogiske opplegg for ulike studier, også innenfor samme fagfelt på ulike institusjoner. Eks: Juss ved UiO innehar så å si ingen obligatoriske elementer, juss ved UiB stiller strenge krav til deltakelse på obligatoriske aktiviteter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå