Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2006 #1 Skrevet 2. juli 2006 Hei! Skal ta ppu neste år og lurer på hvordan dette året er!
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2006 #2 Skrevet 2. juli 2006 har du undervisningserfaring? Hvis du ikke har det er det visst greit nok, men har du vært i skolen noen år kan du risikere å gå på veggene fordi du må lese, skrive og høre på så utrolig mye bullshit og pedagogisk pjatt som ikke stemmer med virkeligheten. Det er mye obligatorisk skit, det er ihvertfall ikke tatt hensyn til at folk som tar denne utdannelsen ofte har hovedfag fra før, foreleserne popler i vei som om vi kommer direkte fra videregående. Men det er min oppfatning. Vet det er mange som er mindre negative enn meg. Og praksisen er lærerik.
Gjest Dallandra Skrevet 3. juli 2006 #3 Skrevet 3. juli 2006 Jeg tok ppu på deltid over to år (vel, tok litt lenger tid pga etpar svangerskap, men normert til to år) ved Høgskolen i Buskerud og var veldig fornøyd med deler av opplegget iallfall. En god foreleser førsteåret lærte meg utrolig mye om meg selv om mine meninger om pedagogikk slik at jeg ble mer klar over hva slags lærer jeg ønsket å være. Hovedpraksis fikk jeg tatt ved arbeidsplassen min så den lærte jeg kanskje ikke så mye av men... Hvordan året er/blir kommer mye an på hvordan opplegget er, hvordan foreleserne er og hvordan medstudentene er, akkurat som ved ethvert studium. Uansett er det sånn at har du tenkt å jobbe som lærer så er det et år du må gjennom, og noe av det du lærer og hører får du bruk for, annet er bullshit. Men så er noe av tanken at du skal "finne ditt pedagogiske ståsted" og da må man jo nettopp velge hvilke pedagoger man synes farer med noe vettugt og hvilke man synes er høl i haue.
Leifr Skrevet 4. juli 2006 #4 Skrevet 4. juli 2006 Men det er min oppfatning. Vet det er mange som er mindre negative enn meg. Og praksisen er lærerik. ← Tiltredes. Den akademiske delen av studiet var omtrent det minst interessante jeg har vært borti (jeg hadde til sammen sju års universitetsutdannelse fra før). Praksis var derimot veldig lærerik (og arbeidskrevende/stressende).
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #5 Skrevet 4. juli 2006 Takk for svar! Jeg har 4,5 år med fag bak meg - Har "alltid" hatt lyst til å bli lærer, men nå har jeg imidlertid fått noe prestasjonsangst... Synes det virker skummelt med fokus på meg fra en hel klasse og veileder. Jeg skal jo nå lære å bli lærer, men hva om jeg ikke takler det...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå