Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

For et par uker siden var jeg hos tannlegen og tok da bl.a. røntgen. Jeg var da 5-6 uker på vei. Som vanlig fikk jeg et slags brett som jeg holdt under ansiktet som beskyttelse for røntgenstrålene. Først etterpå fikk jeg vite at andre gravide har fått mer beskyttelse under røntgen. Tannlegen spurte ikke, og jeg sa ikke at jeg er gravid. Så nå er jeg jo litt bekymret da... Er det andre som kun har hatt dette brettet som beskyttelse? Eller hørt noe om hva tannleger sier ang dette? Jeg vet at den lille spiren lever, for jeg har vært til tidlig ul pga brunt utflod, men bør jeg fortsatt bekymre meg? Hva kan i tilfelle skje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber innen faget og de stråledosene som benyttes hos tannlegen er så små at dette trenger du overhodet ikke engste deg for!

Dersom det var en "vanlig" røntgenundesøkelse så blir det en annen sak.

Skrevet

Jeg var hos tannlege da jeg var ca 10-12 uker på vei, legen visste jeg var gravid og tok bildene likevel, hun sa at det ikke skadet fosteret. Jeg valgte å stole på henne. Hun brukte ingen beskyttelse på meg.

Men da min lille nevø var syk og skulle ta røngen, så ba de meg vente utenfor for den mengden stråling kunne være farlig for fosteret.

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for svar! Nå er jeg rolig igjen :)

Gjest *Just-Me*
Skrevet

Jeg vil ikke uro noen med dette men legen min har sagt at man har faktisk liten forsking på hvor skadelig eller farlig det er for gravide å gå til tannlegen. Det vil si, ta røngten, åpne fyllinger, få ny fylling osv.....

Siden man ikke vet hvor skadelig det er og hva virkningene kan være bør man avstå helt fra dette i gjennom hele svangerskapet. Skulle det oppstå akuttbehov må man jo se anerledes på saken. Ikke kjekt å gå med tannpine i 9 mnd....

Selv vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Skal egentlig til tannlegen i neste uke for å ferdiggjøre en rotfylling... legen min sier nei og tannøegen ja.... hvem skal jeg stole på?

Skrevet

Min onkel er tannlege, og jeg velger å stole på ham når han sier at det ikke er farlig. Men en skal jo selvfølgelig kun ta det aller nødvendigste, ikke sette i gang med store prosjekter som kan vente. det er min mening, men som med mye annet så er det delte meninger om dette også. Det er rett og slett opp til hver enkelt en åfinne ut hva en vil og ikke vil i sånne situasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...