Arkana Skrevet 3. juli 2006 #21 Skrevet 3. juli 2006 Ja, isen blir mye bedre i iskremmaskin, og det viktigste er at du sparer tid. Hvis du skal lage iskrem uten en slik maskin må du ta ut iskremen hver halvtime og røre godt i det for å hindre krystallisering. Det slipper du å tenke på med en iskremmaskin for den rører hele tiden mens isen fryser, så du sparer deg selv for ørten turer til fryseboksen for røring og ikke minst får du en herlig kremet iskrem uten iskrystaller. Med en iskremmaskin går det også veldig raskt å lage iskrem, nettopp fordi du slipper den lange fryse- og røretiden. Jeg laget jordbærsorbet i dag (nydelig!) og den var vel ferdig på ca 1 time fra start til slutt (koking og avkjøling av sukkerlaken som skulle blandes med de moste bærene tok faktisk lenger tid enn selve frysingen). Vanlig fløteiskrem tar litt lengre tid fordi det tar lengre tid å avkjøle blandingen, men selv det er gjort på et par timer til sammen.
Gjest piaf Skrevet 4. juli 2006 #23 Skrevet 4. juli 2006 Man må kanskje være litt spesielt interessert for å lage sin egen is, for litt styr er det, men med maskin er det mye mer overkommelig, som Arkana sier. Jeg er generelt opptatt av å lage maten min fra grunnen for å ha mest mulig kontroll over hva den inneholder, og unngå tilsetningsstoffer etc. (is har vært en av de få ferdigmatproduktene jeg har kjøpt de siste årene). Dessuten er kjøpeis veldig søt - med iskremmaskin kan man få isen akkurat så søt som man ønsker. Og så blir den hjemmelagde isen faktisk veldig god nettopp fordi den er "ekte vare" laget av bare gode råvarer!
Gjest Gjesta Skrevet 4. juli 2006 #24 Skrevet 4. juli 2006 Hjemmelaget is har jeg laget ofte, så kanskje det kunne være greit å investere i en ismaskin.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #25 Skrevet 4. juli 2006 Hvordan er det å rengjøre ismaskinen din Arkana? Er det også enkelt, eller er det tungvint?
Arkana Skrevet 4. juli 2006 #26 Skrevet 4. juli 2006 Hvordan er det å rengjøre ismaskinen din Arkana? Er det også enkelt, eller er det tungvint? ← Det er veldig greit. Det er bare tre ting å vaske, selve bollen, vispen og lokket.
Gjest Gjesta Skrevet 4. juli 2006 #27 Skrevet 4. juli 2006 Jeg fant kun en Kenwood med ca 1 L bolle til kr 398,- Siden din kostet litt mer, Arkana, kanskje det finnes en større utgave?
Arkana Skrevet 4. juli 2006 #28 Skrevet 4. juli 2006 Jeg fant kun en Kenwood med ca 1 L bolle til kr 398,- Siden din kostet litt mer, Arkana, kanskje det finnes en større utgave? ← Nei, min kostet ikke mer. Vi fikk den på tilbud til 298 (husker ikke hvor mye den egentlig kostet) og den er på ca 1 liter. Jeg synes det er passe, og vi er bare to så 1 liter iskrem holder ganske lenge. Jeg tror faktisk ikke jeg har sett iskremmaskiner som har særlig mye større boller enn 1 liter.
Gjest Gjesta Skrevet 5. juli 2006 #29 Skrevet 5. juli 2006 Takk for svar Beklager, jeg husket feil, du skrev at man fint kan få en til under kr 500,- Vi er 4 i familien, men det er vel helt greit å lage opp is til å ha liggende i fryseren.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå