Gjest piaf Skrevet 2. juli 2006 #1 Skrevet 2. juli 2006 Jeg begynner for alvor å ta i bruk min (ikke helt) nye iskremmaskin, og er i gang med å bygge opp listen over smakskombinasjoner jeg vil prøve. Prøver å tenke på hva slags is jeg pleier/liker å kjøpe, men har erkjent at det stort sett er vanilje - som vi bruker som tilbehør til feks friske bær eller varme fruktpaier. Og første ladning vaniljeis er selvsagt laget og spist - dessuten skal vi ha cappucino-is i dag. Dette vil jeg likevel prøve framover - i prioritert rekkefølge: -Sjokoladeis (man kommer ikke utenom ) - muligens med en skvett armagnac -Jordbærssorbet med frisk eplemynte -Rom/rosin ELLER valnøtter/lønnesirup (diskusjon i heimen ) -Kanskje vaniljeis med bringebærpuré og hakket sjokolade? -Tørket aprikos, feks kokt litt myke i appelsinjuice + ristede pinjekjerner og frisk mynte? For en restriktiv ikke-sukkerspiser som meg kan det ta litt tid å komme gjennom listen, men man får vel fire litt på kravene i forskningens tjeneste, og det er tross alt sommer. Så derfor: Noen som har flere forslag til meg?
Arkana Skrevet 2. juli 2006 #2 Skrevet 2. juli 2006 Jeg elsker iskremmaskinen min og har laget mange forskjellige sorter. Sommeren er perfekt til å teste ut iskrem-oppskrifter, det blir gjerne mye av det på denne tiden av året. I tillegg til flere av de du har nevnt er noen av favorittene mine: - kastanjeiskrem (rett og slett en boks søt kastanjepuré (crème de marron) blandet med grunnoppskrift for vaniljeiskrem - lakrisiskrem (utrolig nok), søt lakris smeltes med fløten - vaniljeiskrem med biter av hjemmelaget brownies - karamell/macadamia-iskrem (lag karamell av sukker og vann, ha i fløte og varm til alt er smeltet igjen og visp det inn i eggeplommene som vanlig, rør inn ristede hakkede macadamianøtter) - vannmelonsorbet - jordbærsorbet - sitrussorbet - hasselnøttiskrem (rist nøttene først for bedre smak) Andre forslag: - aprikosiskrem med en skvett amaretto og hakkede mandler - honningiskrem (gjerne med mandler eller whisky) - kokos/pistasj-iskrem - lemon curd-iskrem - Turkish Delight-iskrem - blåbær/sitronsorbet - lime/mynte-sorbet - mango/ingefær-sorbet - pasjonsfruktsorbet (gjerne med appelsin) - ripssorbet
tuji Skrevet 2. juli 2006 #3 Skrevet 2. juli 2006 Hvor stor er en sånn maskin og hva koster den? Er det lett å bare slenge sammen en is, eller er det litt tiltak? Fikk lyst på...
Arkana Skrevet 2. juli 2006 #4 Skrevet 2. juli 2006 Hvor stor er en sånn maskin og hva koster den? Er det lett å bare slenge sammen en is, eller er det litt tiltak? Fikk lyst på... ← De fleste har vel plass til ca 1 liter, noe jeg synes er mer enn nok. Vi har en fra Kenwood som vi er veldig fornøyd med. Du kan fint få en god iskremmaskin for under 500 kroner. Det er ikke vanskelig å lage iskrem, spesielt ikke med iskremmaskin hvor du da slipper å ta ut boksen fra fryseren og røre i den hver halvtime. Det krever litt planlegging i og med at bollen til iskremmaskinen må ligge i fryseren 24 timer før bruk, men hvis du husker å legge den i fryseren etter hver bruk har du den alltid klar når lysten på iskrem kommer over deg. Og jeg kan love deg at hjemmelaget iskrem smaker bedre enn noen av de du får kjøpt i butikkene! Jeg bruker denne grunnoppskriften: 5 dl fløte/melk (pleier å bruke en kartong fløte og resten melk), 1,5 dl sukker og 4 eggeplommer. Fløte og sukker varmes i kasserolle og vispes gradvis inn i eggeplommene. Ha alt tilbake i kasserollen og varm forsiktig under omrøring til det tykner. Avkjøl og frys i maskinen. Du tilsetter den smaken du vil ha. Noen kan du blande/smelte i fløten mens den varmes opp (f.eks. sjokolade, honning, vaniljestang og andre krydre, lakris, kaffepulver osv), andre blandes inn før blandingen skal i iskremmaskinen (f.eks. hakket/most frukt, nøtter, sjokoladebiter, kjeks-/kakebiter osv). Til kokosiskrem kan du bytte fløtemelken med kokosmelk. Bare prøv deg fram med smaker du tror passer godt.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 2. juli 2006 #5 Skrevet 2. juli 2006 Jeg har ismaskin, men har ikke vært så flink til å bruke den. Synes det har vært litt trøblete - vispen har fryst fast og litt forskjellig. Hvordan lager dere sorbet i ismaskinen?
Arkana Skrevet 2. juli 2006 #6 Skrevet 2. juli 2006 Hvordan lager dere sorbet i ismaskinen? ← På samme måte som vanlig iskrem. Som oftest sukkerlake som blandes med most frukt, evt fruktjuice, og fryses i maskinen.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2006 #7 Skrevet 2. juli 2006 pleier å bruke en kartong fløte og resten melk Hvordan melk?
Gjest piaf Skrevet 2. juli 2006 #8 Skrevet 2. juli 2006 Takk for gode forslag, Arkana! Sorbet har jeg ikke forsøkt foreløpig, men har noen oppskrifter (bl.a. fra The River Café) der man rett og slett kjører bær og sukker i foodprocessor og har blandingen rett i ismaskinen - det høres friskt og godt ut, og virker praktisk fordi man kan smake seg fram og lett justere mht sukkermengden (sødmen i bær og frukt varierer jo mye). Ang. visp som fryser fast: Viktig å sette maskinen igang så snart man tar vispen nedi bollen - står den stille et øyeblikk, kan den fryse fast. Ellers er min grunnoppskrift sånn (etter litt eksperimentering): 5 dl fløte, 2,5 dl H-melk, 5 eggeplommer, 1 vaniljestang, 110 g sukker. Varm opp fløte, melk og oppsplittet vaniljestang til kokepunktet, pisk samtidig egg og sukker til eggedosis. Hell den varme væsken i eggeblandingen mens du pisker, ha tilbake i gryten og rør til blandingen tykner. Avkjøl til romtemperatur, og sett i kjøleskap i minst 12 timer før blandingen kjøres i maskinen. Da vi laget denne porsjonen i går, ble det nøyaktig 1 liter ferdig is.
Arkana Skrevet 2. juli 2006 #9 Skrevet 2. juli 2006 Hvordan melk? ← Den jeg har tilgjengelig, vanligvis ekstra lett.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2006 #10 Skrevet 2. juli 2006 Den jeg har tilgjengelig, vanligvis ekstra lett. ← Ok, takk - da kan jeg sikkert bruke skumma da.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2006 #11 Skrevet 2. juli 2006 1 glass Peanøttsmør (har brukt Mills sin) 6-7 epler 1-2 pakker rosiner Kanel etter smak. (1-2 spiseskjeer kan være ok= Riv eplene, og bland.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 2. juli 2006 #12 Skrevet 2. juli 2006 bringebæris med mørke sjokoladebiter!!!
Gjest lillelou ii Skrevet 2. juli 2006 #13 Skrevet 2. juli 2006 Peppermynteiskrem med sjokoladebiter syns jeg er veldig godt.
Gjest Tyr Skrevet 3. juli 2006 #14 Skrevet 3. juli 2006 bringebæris med mørke sjokoladebiter!!! ← Peppermynteiskrem med sjokoladebiter syns jeg er veldig godt. ← Skriv gjerne oppskriften også
ilona Skrevet 3. juli 2006 #15 Skrevet 3. juli 2006 For meg som er melkallergikker ismaskin vært helt topp. Jeg lager sorbeer, tilsetter gelatin og litt sprit i sukkerlaken, så blir det bra. Beste smaken har vært bjørnebær.
Gjest piaf Skrevet 3. juli 2006 #16 Skrevet 3. juli 2006 (endret) Peppermynteiskrem med sjokoladebiter syns jeg er veldig godt. ← Lurer også litt på fremgangsmåten med denne: har feks man frisk mynte (som fjernes etterpå) i melkeblandingen når den varmes opp, eller har man hakket mynte i selve ismassen mens den går i maskinen, dvs samtidig med at man tilsetter sjokoladebitene? PS: ...og takk for alle innspill, kom gjerne med flere! Endret 3. juli 2006 av piaf
Arkana Skrevet 3. juli 2006 #17 Skrevet 3. juli 2006 Lurer også litt på fremgangsmåten med denne: har feks man frisk mynte (som fjernes etterpå) i melkeblandingen når den varmes opp, eller har man hakket mynte i selve ismassen mens den går i maskinen, dvs samtidig med at man tilsetter sjokoladebitene? ← Når jeg lager mynteiskrem moser jeg den i blender sammen med iskremblandingen.
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2006 #18 Skrevet 3. juli 2006 Etter å ha siklet meg gjennom denne tråden, har jeg skrekkelig lyst å kjøpe ismaskin! Kan noen anbefale et merke?
Arkana Skrevet 3. juli 2006 #19 Skrevet 3. juli 2006 Kan noen anbefale et merke? ← Jeg er veldig fornøyd med vår fra Kenwood.
Gjest Gjesta Skrevet 3. juli 2006 #20 Skrevet 3. juli 2006 Blir isen så mye bedre av å bruke ismaskin? Jeg er redd for å kjøpe, for så å stable den sammen med annet skapfyll
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå