Gå til innhold

Mistet resept..

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Fikk resept på p-piller av helsesøster på helsestasjon, men nå finner jeg ikke lappen. Må jeg gå til helsesøster/lege igjen for få ny resept? Må jeg isåfall ha noe undersøkelse ol?

Jeg har bare fått p-piller av helsesøster før fordi det har vært greiest, og jeg har alltid syntes leger er litt skummelt (blir livredd for at de finner noe alvorlig galt med meg, osv). Er det veldig forskjellig å gå til lege?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nok ikke ha ny undersøkelse.

Ta en telefon eller stikk innom helsesøster og spør om du kan få ny.

Jeg har aldri gått til helsesøster for å få resept. Jeg går til lege, og synes det er trygt. Hvert tredje år bør man gå til gynekologisk undersøkelse.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar.

Ja jeg burde vel ha en gynekologisk undersøkelse å få skjekket meg. Må bare manne meg opp først siden jeg som nevnt har litt legeskrekk.

Helsesøster jeg gikk til forrige gang var i annen kommune enn jeg er i nå, har det noe å si? Har overhodet ikke peiling på alt som har med legevesen og gjøre :forvirret:

Hilsen trådstarter

Skrevet

Prøv å tenke slik... DERSOM det skulle være noe galt med deg, s er det jo myyyyyyyyye bedre om legen oppdager det og kan gjøre noe med det, enn at de ikke oppdager det og du går med en sykdom som forverrer seg.

Ta dette med de gynekologiske prøven man bør ta hvert 3. år. Det er en kreftprøve som tas fra livmorhalsen. Det er ikke spesielt ubehagelig å ta den, det r fort gjort, og dersom ikke noe er galt trenger du ikke tenke på det de neste tre årene. Dersom det skulle vise seg å være celleforandringer får du innkalling til ny test, oppfølging, og de kan dersom det er nødvendig gjøre noe med dette før du får kreft. Dersom du ikke tar denne prøven ner du ikke noe om endringene som kan være startet i cellene, og du kan ende opp med å utvikle kreft i livmorhalsen, og det er jo laaaaangt bedre å ha gått til legen og oppdaget dette på et stadium der da det enda kunne gjøres noe med det, ikke sant?

Å gå til legen er ikke farlig, det er å la være å gå som er farlig…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...