Gå til innhold

Fjerning av flått på katt


Catus

Anbefalte innlegg

Jeg har to pusekatter på ett år. Den ene har fått en flått under haka. Så den ikke før i dag, men den har rukket å bli nokså stor og lysebrun/grå.

Spørsmålet er da om noen har noen tips til teknikk for å fjerne den. Har hatt katt før, men da var det mamma som stod for flåttfjerninga. Så jeg har ikke fått inn teknikken enda.

Noen som har et par tips til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fruktfat

bruk pinsett, vri rundt og litt oppover til den slipper taket. hvilken vei du vrir har ingen betydning.

men det aller enkleste er å kjøpe en flåttfjerner, ser ut som et kubein. den setter du under flåtten og vrir rundt til den slipper. fåes på dyrebutikker og hos vetrinær. vi betalte rundt 60 kr for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ta flått med neglene, men det forutsetter jo at du har negler til det (man skal vel helst ikke skvise flåtten først, og så fjerne den) :) Pinsett og flåttfjerner er bra tips da.

Som fruktfat sier, er det lurt å vri hvis du skal få med hele brodden, flåtten har visstnok brodd som er som en skrue, altså er det lettere å få den ut hvis man vrir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg nettopp med pinsetten. Vred litt rundt, samtidig som jeg prøvde å dra den ut. Men jeg fikk det ikke til. Katten protesterte veldig også, og jeg lurer på om det gjør vondt for henne når jeg drar i den?

Ellers tror jeg at jeg bør vente til mannen kommer hjem fra jobb, sånn at han kan holde henne fast. Var ikke så lett å gjøre dette for første gang alene.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, leste litt på nettet og hos helsetilsynet står det at

Flåtten skal fjernes, men det er liten sannsynlighet for infeksjon hvis det har gått mindre enn ett døgn fra flåttbittet. Fjerning av flått gjøres best uten vridning. Ta rundt flåttens hode så nær huden som mulig og dra langsomt til flåtten løsner. Vask deretter såret med såpevann. Gjenværende deler av flåtten øker ikke risikoen for overføring av infeksjon.

Ellers så fant jeg denne der det står endel om flått og fjerning av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler flåttfjerneren som du får kjøpt på apoteket. Der følger det med en bruksanvisning også. Lykke til!

urk, flått er ekle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
men det aller enkleste er å kjøpe en flåttfjerner, ser ut som et kubein. den setter du under flåtten og vrir rundt til den slipper. fåes på dyrebutikker og hos vetrinær. vi betalte rundt 60 kr for den.

Den har jeg også best erfaring med.

http://www.otom.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg både "kubein" og flått middel etter at hannkatten vår fikk flått i fjor. Mannen min holdt tak i katten, mens jeg brukte pinsett. Jeg fikk forøvrig ikke så godt tak at jeg klarte å vri den ut, hodet ble stående igjen. Men det gikk bra. Jeg anbefaler deg å dra ut flåtten så fort dere har mulighet, den suger blod ut av katten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle! Tror jeg kommer til å kjøpe meg en flåttfjerner så snart som mulig.

Flåtten er forresten ute nå. Det løste seg med at bestekameraten til mannen min kom på besøk, og han er dreven på flåttfjerning. Han hjalp oss. Men stakkars lille pusen vår ble så redd at hun ikke klarte å røre seg på flere minutter etterpå. Hun lå stiv som en stokk i fanget til mannen min, og han prøvde å trøste henne så godt han bare kunne.

Men hun har det fint nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det aller enkleste er å bruke fingrene.

Nei? Giften til flåtten sitter jo i tarmen, og klemmer du på den og den sprekker, synes jeg nesten litt synd på deg. Borreliose (lymesykdom) er ikke hyggelig dersom flåtten er smittebærer, da en tredjedel av flåtten er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nei? Giften til flåtten sitter jo i tarmen, og klemmer du på den og den sprekker, synes jeg nesten litt synd på deg. Borreliose (lymesykdom) er ikke hyggelig dersom flåtten er smittebærer, da en tredjedel av flåtten er det.

Oi, da har jeg sikkert vært død i mange år. :overrasket:

Jeg fjerner mange flått hver dag i hele sommerhalvåret på våre katter. Ikke noe problem det, men mytene om alle farene er mange. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...