Gå til innhold

Barnevennlig hjemmeapotek med urter osv. Tips?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å bygge opp et eget hjemmeapotek med mange naturlige ingredienser- blandt annet tørkede urter, tinkturer og eteriske oljer av forskjellige slag.

I og med at jeg snart skal bli mamma, prøver jeg å finne noen barnevennlige alternativer til febernedsettende, slimløsende osv.

Har noen tips?

Jeg kommer til å sjekke opp tipsene jeg eventuelt får mot en seriøs urtebok- for å være sikker. Men kanskje noen her har erfaring med å bruke urter til syke barn?

Må få legge til at jeg ikke erstatter legehjelp med urter, jeg supplementerer (heter det det?) og prøver å begrense bruken av vanlige legemidler litt.

Dawna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Dawana:)

Flott at du vil bruke alternativ medisin! :D

Bebiser er skjøre ting, derfor anbefaler jeg deg om å stikke på et bibliotek og låne noen bøker om urter osv. slik at du VET sikkert hva du gjør, og at du får passende doser:)

Du kan også søke litt på internett. Ellers har jeg en del urtesider som jeg bruker selv, men ingen av dem er dirkekte ment til babyer..

http://www.hole.gs.rl.no/hagen/frame.htm

http://wicca.ypsilonia.net/bos/heksekunst/...rter/index.html

http://wicca.nepolia.com/urter.html

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk da, at urter ikke nødvendigvis er sunnere enn "konvensjonell skolemedisin", eller mindre farlig.

Er det sterkt nok til å virke, da er det også sterkt nok til å gjøre skade...

Det har du forresten sikkert tenkt på, jeg blir bare litt oppgitt av de folka som tror at hvis noe er "naturlig", ja da er det like harmløst som bamsemums :roll:

Lykke til med bebissen!

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja som amica siger så findes der mange urter som er dødsbringende så man skal have stor kendskab før man begynder at lege hjemme læge med urter, det tager mange år at blive homopat for at tage et eks.

men hensyn til at bruge urter og natur medisin til børn er det jo en fin løsning men ville nok bruge en homopat hvis jeg ikke havede så stor kendskab til hvad naturen har at byde på...

nu kan jeg jo give dig et lille tips som er total ufarlig men et fantastisk urt som kan bruges ved forkølelse, ond i ørene, ondt i halsen...

og det er såmændt hvidløg lukter forfærteligt men er svært virksom..

ved mellemøre betændelse skæres et lille bid af hvidløg og sættes i bomuld ( vat) og sættes ind i øret på den syge efter bare få timer vil al betændelsen ha trukket sig ud i bomulet bliver helt grønt virkelig super effektivt, led af mellemøres betendelse som barn og min mor brugte dette på mig og jeg var helt frisk efter et til to døgns behandlig... man kan også varme op til kropstempratur f.eks mandel olie og smøre øret med...

en anden urt som er kendt og veldig ufarlig at bruge i forbindelse med forkøelse er kamille blomst bruges som te er også forbyggende givse til de mindste i sutflaske eller med ske....

for nyfødte som har fået trøske ( hvidt belæg en slaks sopp på tungen ) kan man bruge blå auzul dette smøres på tungen og på brysterne hvis man ammer da det er grusomt smitt somt..

ja ja det blev jo til lidt aligevel, men vær svær opmærksom på hvad du bruger :D som sagt er der mange meget farlige urter..

forsat fin jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 20 år senere...

Søk opp hjemmelaget hostesaft. Jeg drikker det som sunn leskedrikk. 

Anonymkode: c21ea...882

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

 Søk opp hjemmelaget hostesaft. Jeg drikker det som sunn leskedrikk. 

 Anonymkode: c21ea...882

dette må være noe av det aller dummeste jeg har lest her inne på i alle fall en god stund. 

tenkt å bumpe en tjue år gammel tråd, bare på grunn av dette...  

Anonymkode: 31d6e...1b3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Søk opp hjemmelaget hostesaft. Jeg drikker det som sunn leskedrikk. 

Anonymkode: c21ea...882

Ingefær?

Anonymkode: 349b2...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ingefær?

Anonymkode: 349b2...e57

Ja. Ha godt med raspa ingefær. 

Anonymkode: c21ea...882

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

dette må være noe av det aller dummeste jeg har lest her inne på i alle fall en god stund. 

tenkt å bumpe en tjue år gammel tråd, bare på grunn av dette...  

Anonymkode: 31d6e...1b3

Kanskje jeg hadde lyst og gi ts et godt råd hvis ho fortsatt er her inne. Pluss andre som leser dette.

Spiller det noen rolle hvor gammel tråden er?? 
Synes du ikke det er relevant i dag? 

Anonymkode: c21ea...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dawna skrev (På 20.12.2002 den 21.34):

Jeg holder på å bygge opp et eget hjemmeapotek med mange naturlige ingredienser- blandt annet tørkede urter, tinkturer og eteriske oljer av forskjellige slag.

I og med at jeg snart skal bli mamma, prøver jeg å finne noen barnevennlige alternativer til febernedsettende, slimløsende osv.

 

Har noen tips?

 

Jeg kommer til å sjekke opp tipsene jeg eventuelt får mot en seriøs urtebok- for å være sikker. Men kanskje noen her har erfaring med å bruke urter til syke barn?

 

Må få legge til at jeg ikke erstatter legehjelp med urter, jeg supplementerer (heter det det?) og prøver å begrense bruken av vanlige legemidler litt.

 

 

Dawna

Høres livsfarlig ut å eksperimentere med slikt på barn

Anonymkode: d19b8...16c

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres livsfarlig ut å eksperimentere med slikt på barn

Anonymkode: d19b8...16c

Absolutt ikke. Alt dette er naturlig. 

Anonymkode: c21ea...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Absolutt ikke. Alt dette er naturlig. 

Anonymkode: c21ea...882

Blir vel som å si at honning er naturlig og et flott mot masse..ink sår hals...mendi gir forsatt ikke det til barn under 1 år

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Absolutt ikke. Alt dette er naturlig. 

Anonymkode: c21ea...882

Kvikksølv og uran er også naturlig...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jordbær skrev (På 21.12.2002 den 14.32):

Hei Dawana:)

 

Flott at du vil bruke alternativ medisin! :D

 

Det er ikke «alternativ medisin» hun etterspør. Er det alternativt så er det ikke medisin. Hun spør etter naturlige produkter som erstatter legemidler.

Det er ikke det samme.

ps: NÅ så jeg at tråden var 20 år gammel….

Endret av Rotemor
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Absolutt ikke. Alt dette er naturlig. 

Anonymkode: c21ea...882

Det samme er cyanid, og pest-bakterien, så da er vel disse ufarlige også? 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (2 minutter siden):

Det er ikke «alternativ medisin» hun etterspør. Er det alternativt så er det ikke medisin. Hun spør etter naturlige produkter som erstatter legemidler.

Det er ikke det samme.

Strengt tatt var hun ute etter supplement, ikke erstatning av legemidler, så "komplementær medisin" er nok mest dekkende. 

Men hvis vi ser bort fra det, og antar at hun ser etter en erstatning for etablerte legemidler (regner med det ikke var legen som anbefalte urter), så er jo det et alternativ til etablert medisin med hensikt om at det skal ha en effekt, altså "alternativ medisin" per definisjon.

https://nhi.no/livsstil/alternativ-medisin/alternativ-medisin/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dawna skrev (På 20.12.2002 den 21.34):

Jeg holder på å bygge opp et eget hjemmeapotek med mange naturlige ingredienser- blandt annet tørkede urter, tinkturer og eteriske oljer av forskjellige slag.

I og med at jeg snart skal bli mamma, prøver jeg å finne noen barnevennlige alternativer til febernedsettende, slimløsende osv.

 

Har noen tips?

 

Jeg kommer til å sjekke opp tipsene jeg eventuelt får mot en seriøs urtebok- for å være sikker. Men kanskje noen her har erfaring med å bruke urter til syke barn?

 

Må få legge til at jeg ikke erstatter legehjelp med urter, jeg supplementerer (heter det det?) og prøver å begrense bruken av vanlige legemidler litt.

 

 

Dawna

Oregano olje er det eneste jeg trenger her i hus. Om det blir krig pakker jeg med meg en flaske oregano olje. Det tar all bettenelse! Er naturens sterkeste antibiotikal jeg har kurert så mye med det der opp igjennom åra! Ingen bivirkninger. Men vær forsikgtig med urter.... er mye som kan skade både lever og nyrer å være giftig når man kombinerer...... jeg går bare for denne olja er effektiv mot masse og null bivirkninger.

Anonymkode: 11e40...41e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oregano olje er det eneste jeg trenger her i hus. Om det blir krig pakker jeg med meg en flaske oregano olje. Det tar all bettenelse! Er naturens sterkeste antibiotikal jeg har kurert så mye med det der opp igjennom åra! Ingen bivirkninger. Men vær forsikgtig med urter.... er mye som kan skade både lever og nyrer å være giftig når man kombinerer...... jeg går bare for denne olja er effektiv mot masse og null bivirkninger.

Anonymkode: 11e40...41e

Jeg har kurert halsbetennelse, betennelse i visdomstann, betennelse i sår. Gjær Bleieutslett. Fordøyelsesproblemer. Det er kraftig febernedsettende. Når jeg har hatt feber har jeg tatt 5 dråper av dette og som oftest 3 timer etterpå har feberen min gått drastisk ned.  Jeg overdriver ikke. Hver gang jeg brygger på noe tar jeg noen dråper av dette i en kapsel med siden det er jækli sterkt! 

Anonymkode: 11e40...41e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DuMåkkeKommeHer skrev (1 time siden):

Strengt tatt var hun ute etter supplement, ikke erstatning av legemidler, så "komplementær medisin" er nok mest dekkende. 

Men hvis vi ser bort fra det, og antar at hun ser etter en erstatning for etablerte legemidler (regner med det ikke var legen som anbefalte urter), så er jo det et alternativ til etablert medisin med hensikt om at det skal ha en effekt, altså "alternativ medisin" per definisjon.

https://nhi.no/livsstil/alternativ-medisin/alternativ-medisin/

«En riktigere betegnelse er i disse tilfellene komplementær medisin - altså behandlinger som utfyller og kompletterer skolemedisinen.»

Medisin er det jo ikke😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 21.24):

Jeg har kurert halsbetennelse, betennelse i visdomstann, betennelse i sår. Gjær Bleieutslett. Fordøyelsesproblemer. Det er kraftig febernedsettende. Når jeg har hatt feber har jeg tatt 5 dråper av dette og som oftest 3 timer etterpå har feberen min gått drastisk ned.  Jeg overdriver ikke. Hver gang jeg brygger på noe tar jeg noen dråper av dette i en kapsel med siden det er jækli sterkt! 

Anonymkode: 11e40...41e

Jeg som har ligge syk i en uke, så har jeg en glemt oregano olje i hus. 

Anonymkode: c21ea...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...