Gjest Grubler Skrevet 30. juni 2006 #1 Skrevet 30. juni 2006 Jeg tenker ofte på hvordan folk kan ha råd til alt som de kjøper. Tidligere følte jeg meg underlegen fordi jeg ikke selv kjøper siste nytt i alt. Nytt hus, ny bil osv. Men etter å ha tenkt på det, så har jeg kommet fram til at jeg foretrekker mitt liv fremfor det som de har, de som har siste nytt i alt. Jeg og min mann tjener ikke så veldig bra. Har vel ca. 400.000 til sammen fordi han ikke har fulltids jobb ennå. Vi har ca 600 000 i lån. Her hvor vi bor er et populært område og leiligheten er nyoppusset. Fliser og nytt kjøkken. Men vi har ikke flatskjerm-tv eller storskjerm, eller ny bil, osv osv. Vi har vanlige møbler, widescreen-tv, dvd-spiller (av et helt ok, men ikke dyrt merke), møblene er sikkert ca 10 år osv. Bilen er over 15 år og vi har selvsagt ikke lån på den. Vi går av og til på kino, vi reiser på ferie en gang i året, og vi går ut og spiser av og til. Andre jeg snakker med har nytt hus, ny bil, siste nytt i alt utstyr til huset, de går ut og spiser, de reiser på ferie flere ganger i året, osv. Hvordan går det an? De fleste (hvis begge er i fulltidsjobb) tjener vel rundt 5-600.000,- hvordan kan de da ha hus til 3-4 mill, bil til 2-300 000, og så ferier og alt det andre? Jeg vet at jeg selv er temmelig "feig" når det gjelder lån. Vil helst ikke ha huslån en gang, men er det jeg som er rar her? Hvordan har dere det? Er det bare jeg som har inntrykk av at "alle andre" kjøper og bruker mer enn oss? Må bare si til slutt at etter å ha tenkt gjennom dette, så har jeg kommet fram til at jeg ikke ville ha byttet med noen. Jeg foretrekker å jobbe mindre/vanlig og ha tid med familien enn å jobbe meg ihjæl for å ha materielle goder.
Gjest Trolletrine Skrevet 30. juni 2006 #2 Skrevet 30. juni 2006 Tenker det samme som deg Syns "alle" har råd til flere ferier i utlandet, og alt mulig ting og tang de har lyst på.Men har tenkt at det er fordi de har to inntekter. Jeg pleier å kjøpe meg "noe stort" som f.eks vitrineskap osv når jeg får feriepenger,og er faktisk storfornøyd med det.Syns det er litt gøyt å ha noe å se frem til,og glede seg til Men skal ikke stikke under en stol at det også hadde vært herlig med litt bedre råd også
Gjest Gjest1 Skrevet 30. juni 2006 #3 Skrevet 30. juni 2006 Ja det har jeg også tenkt mange ganger. Mange kan nok takke den lave renten for mye, men de må likevel tjene veldig godt som klarer å ha alt nytt.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2006 #4 Skrevet 30. juni 2006 Er til en viss grad enig med deg. Det virker som om "alle" har "alt". Vi streber "alle" etter best mulig produkter hele tiden. Men jeg tror det er de mest harry som skal ha siste nytt hele tiden. Krampaktig og lite avslappende.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2006 #5 Skrevet 30. juni 2006 Tja, det spørs hva du mener. Vi har noe mer inntekt og mye mer lån ( ) enn dere, og skulle så gjerne ha hatt mindre lån, men i år har vi måttet bytte ut en del... Vå 21 år gamle bil gikk fløyten, vår 13 år gamle komfyr sluttet å virke, vårt 10 år gamle kjøleskap fikk personlighetsforstyrrelser og trodde det var en fryser, vår 10 år gamle sofa knakk sammen osv så har måttet kjøpe en del nytt det siste året. Noe kjøpte vi kontant, mens andre ting (bil) måtte vi ta opp lån til. Nå venter vi bare på at vår tv (11 år) skal takke for seg, den har begynt å si i fra at den ikke er helt frisk... Huset er nå 13 år gammelt, og begynner å bli kosmetisk slitt, så vi har også måttet ta en "ansiktsløftning" her og der uten at vi har foretatt de store forandringene. (nytt bad vel og merke) Alt dette har for oss vært nødvendige innkjøp og oppussing, og ikke noe vi har gjort for moro skyld. Av og til MÅ en bare bruke penger, selv om en ikke har råd! Men ellers lever vi sparsommelig, vi unner oss litt av og til, men dette blir da spart opp til, og betalt kontant. Ferie? Hva er det? Små "oppdagelsesturer" i nærmiljøet, samt familiebesøk, er det nærmeste vi har kommet ferie de siste 8 årene. Syden er et begrep vi bare har hørt om... har aldri vært der! Klær og sko? 8000 pr år for 4 personer. (2 barn i voksealderen) Vi prioriterer som dere å ha tid til familie og venner framfor å ha det siste nye av alt!
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2006 #6 Skrevet 30. juni 2006 Er nok mange av de som har "alt" som sliter litt med søvnen nå i disse renteoppgangstider. Ellers er mange av luksustingene leid gjennom Thorn, mens bilen gjerne er leaset. Hverdagsmiddagen er ganske sparsommelig, og feriene er ikke alltid så eksotiske som det blir påstått. At folk gidder. Man lever vel ikke for å imponere naboen?
Gjest Grubler Skrevet 30. juni 2006 #7 Skrevet 30. juni 2006 Jeg har hørt om folk som bare kjører på og låner det de kan selv om de VET at det ikke går i lengden. Når alt så ryker, sier de: jaja, det var gøy så lenge det varte. Da har de bodd i luksus-hus så lenge det gikk. Når det ikke gikk lenger, ender de opp med å leie kjellerleiligheter hos sine naboer som fremdeles klarer å klamre seg fast i de dyre husene sine. Dette er et område hvor folk bygger nytt nå. Det bygges hus til mellom 3 mill og 9 mill! Man skal ha temmelig god lønn for å betjene et lån på 9 mill! For ikke å snakke om alle forholdene som ryker der oppe. De krangler om penger hele tiden. Og når forholdet så ryker, må de ihvertfall flytte fordi ingen av dem kan sitte med huset. Så bor de i hver sin kjellerleilighet fordi de ikke kan kjøpe noe fordi de fremdeles har gjeld til langt over halsen.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2006 #8 Skrevet 30. juni 2006 Jeg har hørt om folk som bare kjører på og låner det de kan selv om de VET at det ikke går i lengden. Når alt så ryker, sier de: jaja, det var gøy så lenge det varte. Da har de bodd i luksus-hus så lenge det gikk. Når det ikke gikk lenger, ender de opp med å leie kjellerleiligheter hos sine naboer som fremdeles klarer å klamre seg fast i de dyre husene sine. Dette er et område hvor folk bygger nytt nå. Det bygges hus til mellom 3 mill og 9 mill! Man skal ha temmelig god lønn for å betjene et lån på 9 mill! For ikke å snakke om alle forholdene som ryker der oppe. De krangler om penger hele tiden. Og når forholdet så ryker, må de ihvertfall flytte fordi ingen av dem kan sitte med huset. Så bor de i hver sin kjellerleilighet fordi de ikke kan kjøpe noe fordi de fremdeles har gjeld til langt over halsen. ← Det var da svært til stigmatisering av folk som bor i kjellerleiligheter. Jeg bor selv i en slik, men ikke av den grunn du nevner. Kan hende folk har andre grunner til å gå fra hverandre også. Merkelig at du vet alt om hvorfor de krangler og går fra hverandre.
Gjest Grubler Skrevet 30. juni 2006 #9 Skrevet 30. juni 2006 Jeg snakker om et spesielt sted. Og ja, jeg vet dette (om dette stedet).
Rannva Skrevet 1. juli 2006 #10 Skrevet 1. juli 2006 Dette fenomenet har jeg også lurt på. Vi har en del mer inntekt en dere (fra sist sommer bare, før det var det mye mindre) og 1,8 mill i lån. Huset er fra 1952, og trenger oppussing av de "billige" rommene kjøkken og bad. Kjøkkenet skal vi pusse opp ganske snart (ikea) men badet må vente. Vi har ikke widescreen tv eller sånne fancy ting, men savner det ikke. Har to biler, den ene er 18 år, den andre bare 3 år men vi fikk den heldigvis billig. Den forrige (17/18 år) ble solgt som rølpebil i vår, holder nok ikke så mange mil til. (Nei, vi lurte ikke kjøperen om noen skulle tro det) Nå synes jeg vi har ganske god råd, men hadde ikke hatt det om vi skulle kjøpt alt det nye. Det har vel med prioriteringer å gjøre. Vi bekymrer oss ikke for økonomien, og det synes jeg er godt.
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2006 #11 Skrevet 1. juli 2006 Jeg er kanskje en som blir misunt. Har nytt hus, to biler, båt og hytte på fjellet. Vi har arvet litt, pluss at vi solgte en leilighet med fortjeneste for noen år tilbake. MEN - vi merker nå at vi har det litt trangt økonomisk, dvs at jeg kan ikke kjøpe oss nye klær hele tiden, nye ting til huset må prioriteres - men vi har det likevel ikke så trangt at jeg må tenke meg om hvilken middag vi skal ha. Vi har en inntekt på ca 750.ooo til sammen, og lån på 2,2 mill. Lånet holder meg litt på tå hev, jeg synes det er fryktelig mye. Bankforbindelsen vår sier derimot at vi skal senke skuldrene, for vi har aldri hatt betalingsproblemer. Nå har vi det som sagt littebitt trangt (med litt over 30.000 kr i utgifter i måneden) men merker vi at dette blir så trangt at det ikke lenger er gøy med hytte eller båt, så kan vi faktisk selge noe. Og så trøster vi oss med at det alltids er noen med 2,2 mill i lån som kun har huset sitt som panteverdi.
forelzka Skrevet 1. juli 2006 #12 Skrevet 1. juli 2006 Jeg og sambo kjøper gamle slitte leiligheter vi pusser opp og selger. Koster ikke mye å pusse opp når man gjør mesteparten selv. Har til sammen ca 700 000,- i lønn i året og 1 mill i lån. Tjener i underkant av 1 mill i året på leilighetssalg. Når vi er ferdig med neste leilighet og flytter inn i den har den doblet verdi og vi får mye bedre betingelser på lånet Vi har 2 nye biler (2006 mod) som vi kjøpte samtidig og fikk kjempegode lånebetingelser fordi vi tok 2 biler fra samme forhandler og hadde en del egenkapital. Ene bilen kostet 260 000,-. Den andre 460 000,-. Vet at mange himler med øynene til oss og lurer på når vi skal bukke under, men vi har full kontroll og nyter livet Har backup hvis det skulle skje noe og har alltid hverandre
Gjest Grubler Skrevet 1. juli 2006 #13 Skrevet 1. juli 2006 Jeg er kanskje en som blir misunt. Har nytt hus, to biler, båt og hytte på fjellet. Vi har arvet litt, pluss at vi solgte en leilighet med fortjeneste for noen år tilbake. MEN - vi merker nå at vi har det litt trangt økonomisk, dvs at jeg kan ikke kjøpe oss nye klær hele tiden, nye ting til huset må prioriteres - men vi har det likevel ikke så trangt at jeg må tenke meg om hvilken middag vi skal ha. Vi har en inntekt på ca 750.ooo til sammen, og lån på 2,2 mill. Lånet holder meg litt på tå hev, jeg synes det er fryktelig mye. Bankforbindelsen vår sier derimot at vi skal senke skuldrene, for vi har aldri hatt betalingsproblemer. Nå har vi det som sagt littebitt trangt (med litt over 30.000 kr i utgifter i måneden) men merker vi at dette blir så trangt at det ikke lenger er gøy med hytte eller båt, så kan vi faktisk selge noe. Og så trøster vi oss med at det alltids er noen med 2,2 mill i lån som kun har huset sitt som panteverdi. ← Det er jo ingen som har snakket om å misunne. Jeg ville ikke byttet med deg.
Gjest Grubler Skrevet 1. juli 2006 #14 Skrevet 1. juli 2006 Jeg og sambo kjøper gamle slitte leiligheter vi pusser opp og selger. Koster ikke mye å pusse opp når man gjør mesteparten selv. Har til sammen ca 700 000,- i lønn i året og 1 mill i lån. Tjener i underkant av 1 mill i året på leilighetssalg. Når vi er ferdig med neste leilighet og flytter inn i den har den doblet verdi og vi får mye bedre betingelser på lånet Vi har 2 nye biler (2006 mod) som vi kjøpte samtidig og fikk kjempegode lånebetingelser fordi vi tok 2 biler fra samme forhandler og hadde en del egenkapital. Ene bilen kostet 260 000,-. Den andre 460 000,-. Vet at mange himler med øynene til oss og lurer på når vi skal bukke under, men vi har full kontroll og nyter livet Har backup hvis det skulle skje noe og har alltid hverandre ← Hvorfor skal noen himle med øynene? Dere jobber jo for pengene og gjør det bra. De jeg tenkte på da jeg startet denne tråden er dem som låner til alt som de eier. Og bruker for mer enn de har.
forelzka Skrevet 1. juli 2006 #15 Skrevet 1. juli 2006 Hvorfor skal noen himle med øynene? Dere jobber jo for pengene og gjør det bra. De jeg tenkte på da jeg startet denne tråden er dem som låner til alt som de eier. Og bruker for mer enn de har. ← Misunnelse er vel en grunn til at noen føler de kan himle med øynene til oss..... Jeg er heldigvis ikke av typen som bryr meg om hva andre mener Vi har til tider noe mer lån, men det er korttidslån vi betaler ut så snart vi har solgt noe. Skjønner hva du mener med å låne til alt man eier. Jeg har foreldre som har masse lån og ikke eier nåla i veggen lenger..... NÅ skulle de selvfølgelig ønske at de ikke hadde byttet til ny bil 12 ganger i løpet av de siste 10 årene!!!! NÅ skulle de selvfølgelig ønske at de ikke hadde bygget et hus på 380 kvm i nedgangstider!!! Noen lærer aldri.....
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2006 #16 Skrevet 1. juli 2006 Det som forundrer meg også, er alle de dyre hyttene som selges på fjellet og ved sjøen til 2 - 3 - 4 millioner, ja, mere enn det også. Blir det vanskeligheter med betalinga, er det jo ikke sikkert det blir så lett å selge heller hvis renta stiger en del. Men at man av og til må pusse opp hjemme, det er jo klart for alt slites jo. Nå skal vi bytte kjøkken f.eks. , det vi har er 24 år gammelt, men omtrent hele kjøkkenet blir plassert i kjeller/garasje. Det blir jo aldri for mye skap. Dette har vi spart til, så ikke noe ekstra lån av den grunn. Lånet vi har er forøvrig på ca. 200000.-, og i dag er jo det så godt som ingenting. Inntekta er ca 600.000.-. En ting er sikkert, jeg misunner ingen selv om de har mange biler eller "Røkkepalass", tror ikke man blir noe lykkeligere for det. En annen ting jeg har tenkt på, er de som har veldig store hytter, om de har noen som gjør rent for dem, ellers så må de jo bruke mye tid til renhold også. Og det er vel ikke derfor man drar på hytta.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2006 #17 Skrevet 2. juli 2006 Det som forundrer meg også, er alle de dyre hyttene som selges på fjellet og ved sjøen til 2 - 3 - 4 millioner, ja, mere enn det også. ← Hvisman arver et hus og selv nesten har nedbetalt sitt eget som man kjøpte på 70-80 tallet, så er det slett ikke umulig å ta opp litt mer lån uten at det er skummelt.
Gjest Gjest_lykkelig_* Skrevet 3. juli 2006 #18 Skrevet 3. juli 2006 Det er vel slik at vi har lettere for å legge merke til alle de som ser ut til å ha råd til alt som vi selv ikke har råd til. Mannen min går rundt og "plager" seg selv med dette at "alle" andre ser ut til å ha bedre råd enn han. Mens jeg gidder ikke bruke energi på dette. Jeg har en venninne som bestiller rideleir til begge døtrene uten å sjekke prisen, som ligger på ca. 4000 pr. barn, men hennes mann tjener det samme som jeg og min mann tjener tilsammen og så kommer min venninnes lønn i tillegg. Klart de har bedre råd enn oss, har også en annen venninne som har kjøpt seg leilighet i syden og som reiser dit flere ganger i året, i tillegg tar mannen hennes henne med til andre sydlige strøk. Men mannen hennes tjener også mer enn oss tilsammen, og hun er enebarn og har fått mye i forskudd på arv og begge ungene har flyttet ut sånn at de pengene de har kan de bruke på seg selv. Hvis jeg hadde begynt å tenke på og bli misunnelig på hva mine venninner kan bruke penger på så hadde jeg blitt ødelagt. Og det gidder jeg ikke, vi er alle i forskjellig stadie i livet og med forskjellig bakgrunn og yrkesvalg og økonomien blir som regel deretter. Jeg syns vi har det bra, i forhold til noen har vi mye og i forhold til andre så har vi lite. Nå har vi en tv som er 12 år, kjøleskap som er 11, komfyr og oppvaskmaskin som er 13 år og det vil si at om ikke lenge så er det vi som har omtrent alt av hvitevarer og tv nytt.
Prinsesse på erten Skrevet 3. juli 2006 #19 Skrevet 3. juli 2006 Leste i avisen om et ungt par som akkurat hadde kjøpt leilighet og belånt den til opp over ørene. De visste at de ikke ville klare en renteøkning på 0,5 prosent. Og det er jo ganske utrolig. Synes bankene gir ut lån litt vel lett. Det er tydeligvis mange der ute som kunne trengt litt veiledning... Selv har jeg og min kjære ganske god råd. Vi er så heldige å ha en flott leilighet midt i Oslo som det ikke er tatt opp lån på. Og det hjelper jo en del.... Tilsammen har vi en inntekt på 800.000. Likevel har vi et relativt lavt "hverdagsforbruk". Vi er ganske flinke til å kjøpe klassiske ting som ikke går av moten. Vi kaster dessuten veldig lite mat, og sparer nok en del der... Helt enig med Nigro-San i at sløsing er forkastelig. Å kaste en helt brukbar TV bare fordi man har lyst på flatskjerm er skikkelig lavmål. Vi sparer dessuten også en del... Likevel er det nok mange som synes vi bruker mye penger i noen sammenhenger. Dyre restaurantbesøk og luksusreiser får venner til å rynke pannen... Men dette er våre prioriteringer, og vi har jo absolutt råd til det.
Gjest Grubler Skrevet 3. juli 2006 #20 Skrevet 3. juli 2006 Jeg tror at mange som har "alt", MÅ skrenke inn andre steder. F.eks. så lager de kanskje ikke ordentlig middag hver dag, men tar seg en brødskive osv. Ellers så tror jeg ikke at det er så mange som arver SÅ mye at de kjøper hytter til 2-3-4 mill. Tror at det er en del som kommer til å sitte med skjegget i postkassen om et par år når renten har gått opp. For opp går den.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå