Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har havnet i en litt kinkig situasjon der jeg muligens ikke kan la være å si ja til en ubetalt(!) lærlingeplass..

Kan jeg inngå avtale om lærlingplass, og så si opp om jeg finner betalt arbeid? Noen som har hatt lærlingplass og vet hvordan det fungerer om man vil si opp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan du helt fint gjøre. I kontrakten din skal det stå oppsigelsestid. Vet ikke hva som er vanlig for lærlinger, vanligvis er det 1 eller 3 måneder.

Ubetalt lærlingeplass synes jeg høres noe merkelig ut. Trodde de hadde minstesatser på lønn. (Ikke akkurat mye, men i alle fall noe). Du bør sjekke om du kan få støtte fra lånekassa også.

Gjest Fruktfat
Skrevet

tviler sterkt på at det er lov å ikke gi lønn i læreperioden!

jeg hadde heller venta med å være lærling enn å jobbe gratis, ærlig talt.

ring fagopplæringskontoret i ditt fylke og hør! ring også den fagforeninga som ditt yrke hører inn under og tips dem om dette.

som lærling gjør man mye drittjobber uansett, og da ikke engang få betalt for det; nei vet du hva.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Jo, det høres merkelig ut med ubetalt lærlingplass, det er jeg enig i, men tror nok det er lovlig i dette tilfellet, på grunn av litt spesielle omstendigheter.

Jeg har hatt ubetalt praksisplass (på grunn av at jeg tilhører en liten gruppe som ble glemt da de lagde reglene for tiltaksstønader hos Aetat, og derfor ikke har rett til stønad fra dem) hos en kommunal bedrift en tid, og bedriften ønsker nå å beholde meg, og de ønsker at jeg skal ha noe betalt for det, ettersom de synes det er hyggelig at jeg har møtt opp hver dag og jobbet hos dem når jeg egentlig kunne sittet hjemme og hatt samme inntekten uansett.

Derfor gikk bedriften til personalavdelingen og spurte om jeg kunne få lærlingplass. Kommunen sa seg villig til å gi meg lærlingplass ved bedriften, men de har ikke midler på budsjettet sitt til å lønne meg. Derfor mener personalavdelingen at jeg godt kan jobbe gratis, mot at jeg får fagbrev om to år... Jeg har vært i møter med personalsjefen, med Aetat og med sjefen for det flerfaglige opplæringskontoret, og jeg kommer vel neppe til å få tilbud om lærlinglønn. Det skal være et møte i løpet av sommeren der de bestemmer antallet lærlinger kommunen skal ta inn, men kommunen ansetter mest lærlinger innenfor barne- og ungdomsarbeider og IT :sur: Og sånne som er på attføring, for det koster ikke kommunen noe å ha dem på lærlingplass.

Jeg synes heller ikke det er verdt det å ha kjempedårlig råd i to år, bare for å få et fagbrev på videregående nivå, da vil jeg være bedre tjent med å få meg en vaskejobb eller noe sånt, og ta et høyskolestudium på fritiden.

Men problemet har heldigvis løst seg, for om jeg ikke får til noen økonomisk avtale, vil de fantastiske sjefene der jeg jobber heller tilby meg å fortsette på praksisplass hos dem, og da kan jeg når som helst takke ja til betalt arbeid om det skulle by seg noe :)

Selv om jeg aller helst skulle fortsatt å jobbe der jeg er nå, med lærlinglønn, sånn at jeg har nok inntekt til å klare utgiftene mine :tristbla: for jobben og menneskene der er noe jeg trives enormt godt med, så det ville vært veldig fint med to år til der.

Gjest Fruktfat
Skrevet

aha, du får attføringspenger? da skal du nok ikke ha lærlinglønn i tillegg, nei.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet
aha, du får attføringspenger? da skal du nok ikke ha lærlinglønn i tillegg, nei.

Nei jeg er ikke på attføring, da hadde jeg fått lærlinglønn, som jeg nevnte tidligere, for staten dekker kommunens utgifter til dem som er på attføring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...