Hottentotten Skrevet 29. juni 2006 #1 Skrevet 29. juni 2006 Jeg er blitt VELDIG solbrent på ryggen. Jeg har en fin skille mellom hvitt og rødt. Samboeren min har smørt meg med aloe verae flere ganger allerede, men er fortsatt veldig varm og rød der enda (regner jo ikke med noe annet men..). Er det noen som har noen gode kjerringråd til meg? Må nok sove på magen i natt, er tom vondt å ha på meg t-skjorte..
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2006 #2 Skrevet 29. juni 2006 Litt sent nå, men: Med en gang du oppdager solbrenthet, gå og ta en lang dusj, så kald/lunka du greier. (Brannskader kjøles ned for å begrense brannskaden innover, vet vi.) Når du er kommet dit du er nå, er nok Aloe vera bra. Har ingen gode råd for natten, dessverre. Men muligens du hjelper kroppen ekstra hvis du drikker masse vann.
Gjest Tanita Skrevet 29. juni 2006 #3 Skrevet 29. juni 2006 Smøre og smøre så mye du orker. Drikk masse vann og legg et kaldt fuktet håndkle over om natta.
Gjest synseren Skrevet 30. juni 2006 #5 Skrevet 30. juni 2006 5 tips for solbrente: * ta med aftersun på stranda. Jo fortere du smører deg inn ettet endt soling, jo mer lindrer den. Se etter en med lidocain i, den er smertestillende i tillegg. * Dusj i lunkent vann, både for kaldt og for varmt irriterer huden ytteligere. * Har du blitt skikkelig brent, kan du ikke unngå å flasse - ødelagt hud faller av samme hvor ofte du smører deg. Sånn er det bare. * Naturell yoghurt er finfine saker å smøre seg inn med for å dempe rødhet og irritasjon. Prøv den f.eks som en ansiktsmaske. * Det er vanskelig å sminke vekk et solbrent fjes. Ikke prøv å kamuflere tomattrynet med en tung foundation - bland heller litt grønn concealer (komplementærfarge til rødt, og kamuflerer dermed godt) i en lett foundation med mye fukt.
villemo69 Skrevet 30. juni 2006 #6 Skrevet 30. juni 2006 Stakkars deg da. Håper natta gikk greit. Det beste middlet mot solbrenthet er Hydrokortison. Har alltid en tube liggende på badet og den er selvskrevet med på Syden turer. Dette tipset fikk jeg av en hudlege. Men man må jo selvfølgelig ikke bruke det i tide og utide....kun når det virkelig gjelder!!!
Hottentotten Skrevet 30. juni 2006 Forfatter #7 Skrevet 30. juni 2006 Tusen takk for alle gode råd! Natta gikk greit, men dyna var vond når den kom borti ryggen. Måtte også sove på magan, noe jeg ikke er vant til så jeg våkna flere ganger at jeg ville ligge på ryggen og da gjorde det vondt. Ryggen er fortsatt vond i dag, så det spørs om jeg ikke tar en tur innom apoteket og hører etter hydrokortison og kjøper med en yoghurt naturell. Det er jo kjekt å ha uansett! Dette gjør jeg ikke igjen iallefall! Har lært leksa mi nå ja!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå