Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet i samme bedrift siden 2001, som lørdagsansatt. Jeg har ikke tatt ut ferie i denne perioden fordi jeg er interessert i mest mulig sommerjobb, og ellers i året er ikke lørdagene det som tar mest arbeid. Denne jobben er bare supplerende til studielån siden jeg går på høgskolen full tid.

Problemet nå er at i sommer ønsker jeg en lørdag ferie, men kan ikke få dette innvilget. Jeg har fått beskjed om at hvis jeg ønsker fri, må jeg bytte lørdagen med en kollega, og dermed blir det bare bytte og ikke ferie (jeg tar ikke ut en fridag). Hvis ikke dette går mener bedriften at jeg kan leie inn en vikar fra et vikarbyrå, og betale vikaren av egen lomme. Det vil si at vikaren får min lønn, mens jeg må betale vikarbyrået leien av vikaren.

Jeg trodde det var slik at ved ferie skal ikke jeg som arbeidstaker betale en vikars lønn, men i følge sjefen min er dette eneste løsningen utenom bytte. Er det noen som vet om det virkelig foregår slik?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Nei, det foregår IKKE slik. Du skal IKKE være ansvarlig for å skaffe vikar i din ferie, og I ALLE FALL ikke betale for det! Jøje meg, at det går an å foreslå noe slikt!!! Dette er bare tull fra sjefen din sin side!!

Jeg er usikker på hvordan reglene for ferie er for deltidsansatte, men du har i allfall rett på ferie, det er helt sikkert. Men du har ikke rett på å få den akkurat når du vil. Men du kan kreve å få hoveddelen av ferien din mellom 1. juni og 30. september. (det står en del om dette i ferieloven, søk den opp på lovdata.no)

Hos oss er det slik at vi setter oss opp på "ønskeliste" for når vi har lyst på ferie, innen 1. mai. Da utarbeider sjefen ferielisten (de fleste får ferie når de ønsker, men av og til går det bare ikke), og han skaffer også vikarer dersom det trengs. Ofte spør han bare oss andre om vi vil ha noen ekstra vakter, så går stort sett kabalen opp uten å ansette noen utenfra. Dersom vi ønsker ferie utenom ferietiden (noen ønsker å ta litt ferie i november), så må vi spør spesielt om dette i hvert tilfelle, og vi kan få ja eller nei. Men til daglig kan vi egentlig ta så mye fri vi vil, så lenge vi finner noen som kan ta vaktene for oss. Praktisk å kunne bytte seg fri en langhelg i ny og ne.

Men du har jo opptjent ferie fordi du jobbet i hele 2005, og den har du rett på å ta ut!!! (Men som sagt kan du ikke kreve å få den akkurat når du vil)

Skrevet

Jeg har rett på fem uker ferie, og i mitt tilfelle vil det si tre lørdager i året. Jeg har satt meg opp på liste over ferieønsker, og lørdagen det er snakk om er ikke min ordinære lørdag, det vil si at ordinært hadde jeg fri. Sjefen har satt meg opp på jobbing for å dekke annen kollegas ferie, selv når mitt ønske om ferie bare gjaldt denne ene lørdagen. Dette er grunnen til at hun (sjef) mener jeg må dekke denne selv ved bytte eller lønning av ferievikar.

Jeg synes bare det ikke er for mye forlangt å få en feriedag for å dra i min fars 50års lag, spesielt siden jeg ikke har tatt ut ferie siden 2002 (som ble opparbeidet i 2001). Men det ble vanskelig i min jobb :tristbla:

Gjest Gjesta
Skrevet

Det er tull at du skal måtte betale for vikar når du skal ta ut ferien din. Du kan riktignok ikke kreve å få ferie når du selv ønsker, men innen en viss periode på året, som gjesten over meg her skriver.

Ikke gi deg - stå på kravene dine. Ferie er noe alle opparbeider seg!

Gjest Gjesta
Skrevet

Er det den som du vikarierer for som skal betale deg for at du jobber den aktuelle lørdagen også da eller?! :klaske:

Fy flate, syns sjefen din behandler deg mer enn dårlig i denne saken. Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke funnet meg i det - og UANSETT ikke dukka opp på jobb den aktuelle lørdagen. Hvordan skal man kunne planlegge ferie om man plutselig blir satt opp til jobbing på dager man egentlig har fri?!

Gjest Gjest
Skrevet

Men du får ferie? Høres jo ut som om kollegaene dine får ferie. Alle kan ikke ha ferie på en gang og du var uheldig i år og fikk ikke ferie på det tidspunktet du ønsket? I ferietid må man regne med at vante planer blir byttet på. Det er 14 dagers varslingsfrist for arbeidsplaner, så arbeidsgiver har sitt på det tørre om det er mer enn 14 dager til denne akutelle lørdagen.

Jeg forstår at det virker uhørt å be en ansatt om å betale ferievikar selv. Men det er ingen rett til å ha fri (eller ferie) fra jobb når man ønsker og sjefen gir da den ansatte et valg om å betale seg ut av sin personlige knipe.

Loven sier at man skal ha ferie en eller annen gang mellom juni og september, ikke "den dagen min far blir 50 år". :ironi:

Beklager om jeg har misforstått situasjonen totalt altså.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg skjønner poenget ditt, gjest, men jeg syns likevel at det er urimelig at hun blir pålagt å jobbe en lørdag hvor hun har gått ut fra at hun har fri. (Selvsagt med forbehold om at hun ikke har fått vite om det for lenge siden eller har godtatt en sånn ordning i utgangspunktet.) Hadde hun jobba den aktuelle lørdagen og visst om 50-årslaget så hadde hun jo sikkert bedt om å ta ut ferie den lørdagen i god tid i forveien eller bytta, men nå har hun jo ikke mulighet til det etter det jeg kan forstå.

Gjest Gjest
Skrevet

Som gjest skriver så er det 14 dagers varslingsfrist for å gjøre endringer på en vaktliste. Men den nye vaktlisten skal GODKJENNES av tillitsvalgt, eventuelt med hver enkelt ansatt dersom dere ikke har en tillitsvalgt.

Hos oss fungerer det slik at når det er klart hvilke vakter som er "tomme" pga ferier, så blir vi andre ansatte spurt om å jobbe ekstra noen av disse vaktene. Da blir vi konkret spurt om disse datoene, og vi kan svare ja eller nei. Dersom alle svarer nei, må sjefen bestemme noe (stort sett den som har dårligest unnskyldning for å jobbe som blir pålagt å jobbe...), men aller oftest går jo kabalen opp, vi er jo fleksible alle mann.

Jeg synes det høres ut som om du har en utrolig vanskelig sjef! Har du motet til det, kan du jo ringe den lørdags morgenen og si at du blir hjemme for du er syk, og bruke egenmelding. Når du kommer på jobb neste gang, er det bare å nekte for at du har vært i 50-årsdag, du ble jo desverre syk....

Skrevet (endret)

Kontrakten min sier at jeg skal jobbe to av tre lørdager, og vaktene skal være på 7,5 timer hver lørdag. Lørdagen det her er snakk er min ordinære fridag, og på arbeidskontrakten for sommeren, er ikke denne lørdagen nevnt, sammen med noen dager til. Siden jeg allerede har en kontrakt på hvor mange timer jeg skal jobbe, er arbeidsplassen min pliktet til å gi meg kontrakt som stadfester arbeidstiden min når det gjelder å dekke opp andres ferie.

Med andre ord, så er det eneste varselet tidene på vaktplanen, og ikke tidene på sommerkontrakten.

Det andre poenget er at jeg ikke får ferie i det hele tatt. De tre første årene ble jeg nektet ferie på grunnlag av at lørdagsansatte ikke får ferie. I følge sjefen har de fri resten av året. På denne tiden studerte jeg jus ved siden av lørdagsjobben (men jeg kan ikke nok om arbeidsmiljøloven og dens endringer som har kommet i ettertid). Så ble sjefen sykemeldt, og vi fikk en vikarierende sjef som oppdaget at jeg ikke hadde tatt ut ferie, og utbetalte to års ferie på januarlønnen min. Når min nåværende sjef kom tilbake igjen ble denne praksisen fulgt. Hvis jeg ønsket å reise bort måtte jeg sørge for internt bytte av vakt.

Derfor mener sjefen at jeg skal betale for min vikar. Det er jeg som ønsker en fridag, og siden det er min ordinære fridag, og jeg ikke har hatt ferie så lenge jeg har jobbet på arbeidsplassen, synes jeg det er ille at jeg ikke kan få den ene dagen.

Jeg har selvfølgelig prøvde å bytte vakt, men det er det ingen som vil. Når mine kolleger har spurt meg, har jeg aldri spurt om de har en god grunn for å ønske seg fri, jeg sier bare ja og bytter med dem. Men nå som jeg ønsker et bytte, er ikke dette like lett. De som ofte har byttet med meg synes det er så ille å kjøre til jobb, eller de ringer familie og venner for å lage andre avtaler slik at de har noe å skylde på (to av dem gjorde det mens jeg hørte på).

Endret av Bobeline
Gjest Gjest
Skrevet

Tror jeg hadde sluttet å være snill og bytte med kollegene ihvertfall... Snakk om å oppføre seg dårlig... :frustrert::frustrert::frustrert::sur:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg anbefaler deg å lese ferieloven, spesielt § 6.Ferieloven er lettlest, der står alle dine rettigheter og det er helt klart at du har rett til å ta ferie, men ikke nødvendigvis når du helst vil. Dersom arbeidsgiver ikke følger ferieloven får du sette hardt mot hardt.

Skrevet

Kjenner ikke til lovene, men syns du nesten blir utnyttet... Ikke noe vits å være snill når man ikke får noe tilbake! Skjønner ikke at sjefen din, når du for en gangs skyld ber om fri (som du egentlig skulle hatt uansett), ikke kan være litt grei med deg. De andre får det jo tydeligvis som de vil ha det, mens du må dekke deres ferie uten å få noe igjen for det selv. Kollegene dine høres heller ikke særlig hyggelig ut! Og at du må betale vikaren selv er helt latterlig, at noen som kaller seg sjef kan få seg til å si noe sånt er merkelig og ikke profesjonelt.

Uansett om det ordner seg eller ikke, hadde jeg vært deg ville jeg sett meg om etter en ny jobb!

Gjest Gjest
Skrevet
Men du får ferie? Høres jo ut som om kollegaene dine får ferie. Alle kan ikke ha ferie på en gang og du var uheldig i år og fikk ikke ferie på det tidspunktet du ønsket? I ferietid må man regne med at vante planer blir byttet på. Det er 14 dagers varslingsfrist for arbeidsplaner, så arbeidsgiver har sitt på det tørre om det er mer enn 14 dager til denne akutelle lørdagen.

Jeg forstår at det virker uhørt å be en ansatt om å betale ferievikar selv. Men det er ingen rett til å ha fri (eller ferie) fra jobb når man ønsker og sjefen gir da den ansatte et valg om å betale seg ut av sin personlige knipe.

Loven sier at man skal ha ferie en eller annen gang mellom juni og september, ikke "den dagen min far blir 50 år". :ironi:

Beklager om jeg har misforstått situasjonen totalt altså.

som jeg skulle sagt det selv.

I ferietiden så blir vakter for de fleste områkkert for å få kabelen til å gå opp i det hele tatt.

Så syns ikke du skal sutre over en dag. Finn en kollega å bytt den med.

Skrevet (endret)
Jeg anbefaler deg å lese ferieloven, spesielt § 6.Ferieloven er lettlest, der står alle dine rettigheter og det er helt klart at du har rett til å ta ferie, men ikke nødvendigvis når du helst vil. Dersom arbeidsgiver ikke følger ferieloven får du sette hardt mot hardt.

Ja, les ferieloven. Da vil du oppdage at "Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår". Der det er innført 5 ukers ferie, er feriefritiden 30 virkedager.

En ferieuke er mandag t.o.m. lørdag (= 6 dager).

En uke er en uke, uansett om man jobber 1 dag eller alle 6! Fridager regnes også som ferie.

Kontrakten din sier at du skal jobbe to av tre lørdager. Så om du skal ha tre uker sammenhengende ferie, ville et rimelig samsvar med din stilling blitt to "jobbuker" + en "friuke" (= 18 virkedager ferie).

Det jeg forsøker å si, er at du selfølgelig har rett på ferie!

Men som andre har sagt her; man kan ikke få ferie bare når det passer en selv. Det er arb.giver som til syvende og sist bestemmer ferietiden (men arb.giver har lov til å bruke hodet, og ta litt hensyn...).

Men du kan kreve tre uker sammenhengende ferie i perioden 1. juni til 30. september.

Lykke til!

Endret av Ugla
Skrevet

En arbeidsgiver kan stille spørsmål både ved egenmeldinger og sykemeldinger.

1) Ved å be om sykemelding fra lege fra dag 1 dersom det mistenkes egenmelding til annet bruk enn sykdom.

2) Ved å be om annens leges uttalelse dersom arbeidsgiver betviler din leges sykemelding.

Skrevet (endret)
som jeg skulle sagt det selv.

I ferietiden så blir vakter for de fleste områkkert for å få kabelen til å gå opp i det hele tatt.

Så syns ikke du skal sutre over en dag. Finn en kollega å bytt den med.

Jeg har ikke hatt ferie siden 2002!

Hvis jeg har ønsket meg fri, må jeg bytte om vaktene.

Jeg er fullt klar over at en ikke kan få ferie akkurat når en vil, så jeg er inneforstått med at jeg kan bli nektet lørdagen.

Men:

1. Det er ikke min ordinære arbeidsdag. Derfor skal det signeres kontrakt på at jeg skal arbeide akkurat denne dagen, jamfør loven om arbeidskontrakt. Det gjelder all feriejobbing som pålegges ut over fast stilling.

2. Jeg har ikke hatt ferie siden 2002, nå er det 2006. Etter min meningen er dette litt mer enn sutring da det er snakk om at jeg har blitt nektet ferie i hele fire år. Det har jeg allerede skrevet om i et tidligere innlegg. Kanskje du har lest det?

Innlegget du har sitert tok høyde for å ha misforstått situasjonen, og nok en gang; jeg har ikke hatt ferie på fire år, og jeg er rimelig sliten nå. Å bli nektet denne lørdagen, uten å ha fått varsel om jobb per kontrakt, var nok den berømte siste dråpen.

Endret av Bobeline
Skrevet
En arbeidsgiver kan stille spørsmål både ved egenmeldinger og sykemeldinger.

1) Ved å be om sykemelding fra lege fra dag 1 dersom det mistenkes egenmelding til annet bruk enn sykdom.

2) Ved å be om annens leges uttalelse dersom arbeidsgiver betviler din leges sykemelding.

Arbeidsgiver har ikke lov til å spørre om hvilken sykdom som gjorde at du som arbeidstaker tok ut en sykedag på egenmelding. En egenmelding gjelder i tre dager, og etter tre dager skal arbeidstaker få sykemelding hvis sykdom fortsetter utover tre dager.

Arbeidsgiver har ikke lov til å be lege uttale seg om en arbeidstakers sykdsomsbilde. For en lege vil det å uttale seg til andre en pasient være stikk i strid med loven. En leges taushetsplikt er pålagt ved lov, og det er bare ved lov denne kan oppheves. Skal en lege uttale seg til andre enn pasient om pasients sykdomshistorie, skal det innhentes samtykke. Dette gjelder ikke ved behandlingssituasjon, men for bedrifter som ikke er underlagt IA avtale, er ikke dette et spørsmål. Selv ved bedrifter som har IA avtale, er lege pliktet til å spørre pasient om hvilke opplysninger som skal skrives på sykemelding.

Jeg kommer ikke til å ta ut egenmelding nå, "bare for å få en fridag". Jeg er fullt klar over at egenmeldingssystemet ikke er til for slikt bruk.

Skrevet

Arbeidsgiver får ikke informasjon om sykdommen, men informasjon om fraværet er berettiget med bakgrunn i sykdom dersom h*n velger å kreve sykemelding fra dag 1 eller få en second opinion.

FTL §8-27 omtaler dette.

Godt at du ikke vil bruke denne mulgheten!

Skrevet
Arbeidsgiver får ikke informasjon om sykdommen, men informasjon om fraværet er berettiget med bakgrunn i sykdom dersom h*n velger å kreve sykemelding fra dag 1 eller få en second opinion.

FTL §8-27 omtaler dette.

Godt at du ikke vil bruke denne mulgheten!

Å bruke egenmelding til å få fri på annet grunnlag enn sykdom, er etter mitt syn umoralsk å gjøre. Jeg har gjort det en gang etter død i nær familie. Da var jeg ikke fysisk syk, men psykisk lang nede en stund.

I Folketrygdlovens paragraf ligger det til grunn at arbeidstaker har hatt fravær minst fire ganger i løpet av siste tolv måneder uten å ha levert egemelding. Videre skal arbeidsgiver gi arbeidstaker mulighet til å uttale seg om situasjonen. Ved begrunnet mistanke om at egenmelding brukes som virkemiddel i en arbeidskonflikt kan det kreves legeerklæring fra første dag.

Det vil si at det skal være sterke indiser før arbeidsgiver kan ta dette steget. Selv om jeg hadde brukt egenmelding til å få fri, hadde ikke grunnlaget vært godt nok til å utnytte denne paragrafen. Jeg har bare brukt egenmelding en gang (som nevnt ovenfor), og jeg får ikke vanlig sykemelding siden bedriften jeg jobber i er en IA bedrift. Det vil si at arbeidsgiver skal legge forholdene til rette for at jeg skal kunne arbeide mens jeg er syk. Det er bare i de tilfeller arbeidsgiver ikke klarer å tilrettelegge arbeidet, at jeg vil få full sykemelding.

Skrevet
:frustrert: skjønner godt din situasjon. Jeg syns du bør ta en prat med din tillitsvalgt og høre hvad du skal gjøre. Du har selvfølgelig krav på ferie, og det høres ut som sjefen din er veldig vanskelig og ønsker folk selv skal løse tingene ved frihet og lign og der det som regel, den snille kollega som altid hjelper andre som ender opp med problemet. Så ta en prat med tillitsvalgt og evt sjefen over sjefen. Det er ikke sikkert dere får løst problemet med den speseille lørdag, men dere bør finne noen regler for fremtiden som alle kan leve med. Ellers vil jeg serøist vurdere å skifte jobb hvis ting ikke løser seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...