Gå til innhold

Hvor mye spiser en nyfødt?


Grooo

Anbefalte innlegg

Jenta mi på seks dager, hvor mye melk spiser hun pr. måltid sånn ca. tro?

Forstår jo at det er forskjellig, men sånn ca? De som mates med morsmelkerstatning feks, hvor mye skal man gi pr måltid/dag da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det står vel på pakka hvor mye melk hun skal gies... ? Det gjorde det iallefall når jeg gav min sønn morsmelkerstatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammer :)

Lurte bare på sånn ca. hvor mye hun suger ut av meg ved hvert måltid...

I alle de bøkene jeg har lest så står det at det ikke går ann å oppgi noe eksakt tall fordi det er så variabelt. De som jeg har snakket med som både har gutt og jente sier at det var stor forskjell på hvor mye de drakk. Skjønner man kan undre seg, men når variansen er så stor kan det kanskje også bli litt "feil" og høre hva andre sier i tilfelle det skulle avvike mye i fra det du opplever. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var underlagt et skikkelig ammeregime på sykehuset, alt ble målt og veid. Derfor fikk vi en rimelig god peilig - og kjeft når det ikke gikk med så mye som det skulle. (jeg pumpet)

Hvis du vil vite og har en svært nøyaktig vekt, kan du veie ut og inn av måltidet. 100 gram er 10 ml mener jeg å huske. Det kan du sjekke med helsestasjonen. Hvor ofte babyen din spiser betyr også noe, men hun bør vel få i seg noen hundr eml i døgnet - avhengig av hva hun veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga mye morsmelk på flaske til sønnen min. Han spiste vel rundt 100 ml på hvert måltid i begynnelsen, men det kunne varierer veldig, og selvsagt på hvor ofte de spiser. Gir man erstatning er tommelfingerregelen at de skal ha ca 15% av kroppsvekten i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Da jeg reiste fra sykehuset sa de at jeg måtte passe på at han ihvertfall fikk i seg ca 30 ml ved hvert måltid. Men min tok ca 100 ml da. :sjarmor: Jeg så det fordi jeg pumpet og gav ham i begynnelsen fordi vi ikke fikk helt til ammingen. Han har hele tiden lagt over det som sies at han skal spise i forhold til alderen, så han er en skikkelig klump også da. Skikkelig babyflesk på lårene. En deilig småklump. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, var bare litt nyskjerrig på hva sånn ca. hun suger i seg. Har ikke noen vekt som er enkel å veie henne på, men i morgen skal vi på helsestasjonen og veie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Spedbarn trenger ca. femten prosent av egen kroppsvekt per døgn. For å finne ut hvor mye hun spiser til hvert måltid, må du ta 15% av vekten hennes og dele på antall måltider per dag. Altså, hvis hun veier fire kilo, er femten prosent 600 gram. Hvis hun får ti måltider i døgnet, blir det 60 gram til hvert måltid. Men som flere har påpekt; det vil variere en del fra måltid til måltid.

Tipper du kan finne mye info på ammehjelpens nettsider. Og jeg har hatt utrolig mye glede av denne linken:

http://www.sst.dk/publ/Publ2003/Vellykket_amning.pdf

Her finner du en helt gratis, kjempeflott bok om amming. Lykke til, dette går kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg har tittet på ammehjelpen sine sider. Jenta mi spiser som en liten kalv, og legger fint på seg så jeg er ikke bekymret. Bare nyskjerrig mor som lurer på alt mulig, men nå vet jeg altså litt mer om hvor mye hun får i seg pr måltid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...