Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest vikaren
Skrevet

Jeg er ferievikar akkurat nå, og jeg er blitt spurt om å jobbe ekstra til uka pga det har oppstått noe så de mangler folk. Har sagt at det er ok, og er satt opp på 20 timer overtid i løpet av én uke.

Er det lov å jobbe så mye?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

I følge arbeidsmiljøloven er det maks 10 timer per uke. Kan økes til 15 timer gjennom avtale med tillitsvalgt. For 20 timer skal det avtales med arbeidstilsynet.

Vær også obs på maks 13 timer arbeidstid per dag. 16 etter avtale med tillitsvalgt.

Maks 25 timer per 4 uker. (40 timer gjennom avtale med tillitsvalgt)

Maks 200 timer i året. (300 gjennom avtale med tillitsvalgt. 200 timer per halvår gjennom godkjenning av arbeidstilsynet...)

Også en regel til (mye dette her...)

Samlet arbeidstid skal ikke overstige 9 timer pr. dag og 48 timer pr uke.( kan gjennomsnittsberegne dette over 8 uker )

Gjennom avtale med tillitsvalgt: Samlet arbeidstid skal ikke overstige 10 timer pr. dag og 54 timer pr uke. (her kan vi gjennomsnittsberegne i 6 uker

Gjennom avtale med arbeidstilsynet: Arbeidstilsynet kan samtykke i at det kan gjennomsnittsberegnes i 26 uker, men slik at arbeidstiden ikke overskrider 13 timer pr. dag eller 48 timer pr. uke. Grensen på 48 timer kan bare gjennomsnittsberegnes i 8 uker.

;ye regler dette her. Håper du ble litt klokere....

Skrevet

Men det avhenger vel også av hvor stor stillingsprosent du har, for dersom du jobber deltid regnes gjerne ikke tiden opp til "full stilling" som overtid, så vidt jeg vet. Overtid er altså det som er utover arbeidstid for 100% stilling.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er som sagt bare vikar, og skal i utgangspunktet jobbe 100% stilling i sommer =37,5 timers uke.

Aner ikke hvem det er avtalt med, men jeg har altså allerede sagt ja til å jobbe så mye til uka. Får 100% overtidstillegg fra første time, så betingelsene er greie sånn sett.

Takk for svar, greit å ha rede på reglene til en annen gang.

Gjest Gjest
Skrevet

Jobber 50 timer hver uke jeg, siste mnd har jeg ofte vært oppe i 60!

Gjest Gjest
Skrevet

Så lenge du synes det er i orden (det regner jeg med at du synes, siden du sa ja til å jobbe så mye), er det jo ingen grunn til å klage. Du kunne jo bare ha sagt nei.

Skrevet

§ 10-6. Overtid

(2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid.

(4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker.

(5) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale kan for et tidsrom på inntil 12 uker skriftlig avtale overtidsarbeid inntil 15 timer i løpet av sju dager, men slik at samlet overtidsarbeid ikke overstiger 40 timer i fire sammenhengende uker. Overtidsarbeidet må ikke overstige 300 timer innenfor en periode på 52 uker.

(6) Arbeidstilsynet kan etter søknad i særlige tilfeller tillate samlet overtidsarbeid inntil 20 timer i løpet av sju dager og 200 timer i løpet av en periode på 26 uker. Referat fra drøftingene jf. tredje ledd skal vedlegges søknaden. Fremmer virksomheten søknad om overtid innenfor rammen i femte ledd, skal årsaken til at saken ikke er løst ved avtale med de tillitsvalgte alltid oppgis. Arbeidstilsynet skal ved sin avgjørelse legge særlig vekt på hensynet til arbeidstakernes helse og velferd.

(7) Overtidsarbeid utover rammen i fjerde ledd kan bare pålegges arbeidstakere som i det enkelte tilfellet har sagt seg villig til det.

(8) Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...