Gå til innhold

Symaskin


Gjest Turi

Anbefalte innlegg

Har aldri kunnet sy - men vil gjerne prøve. Skal ha en ikke-for-dyr maskin som jeg kan bruke til å sy inn klær, sy gardiner og enkle ting - ikke noe avanserte sømmer eller teknikker.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søk på symaskin, så finner du tusen tips til symaskinkjøp. Det har vært mange akkurat like tråder før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for de gode gamle merker: Elna, Pfaff og Singer f.eks. (tyske og amerikanske maskiner)

Det er lurt å se etter en maskin med overtransportør og få sømmer. Du trenger zigg-zagg, rett frem og stretch. Nå er det nok umulig å finne en maskin med så få sømmer så med på kjøpet vil du sikkert få andre nyttige sømmer som f.eks. knapphull, tråkling, overkast og blindsting

Jeg har en Elna som bestemor kjøpte få år etter krigen. Den går fortsatt som bare juling.

Jeg også en Elna som kan en million merkelige sting - den står på loftet, og så har jeg en Pfaff som er en arbeidsmaskin med de egenskaper jeg nevnte over. Det er den som brukes hele tiden. Jeg husker ikke prisen på den, men jeg ga kanskje 2-3 tusen.

Endret av Trille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Pfaff Hobby og er kanonfornøyd med den. Jeg syr ikke mye, så den har ikke alskens sømmer og greier. Men den dekker mitt behov. At det er en Pfaff Hobby betyr at den er lagd i Østen (tror jeg det var, i alle fall ikke i Europa som den originale Pfaff). Men Pfaff gir samme garanti på denne, så det spiller ingen rolle. Mamma har en "ordentlig" Pfaff. Men hun syr mye, og la vel 20 000 i maskina si. Selv spanderte jeg bare 3500 kroner på min. Men grunnen til at jeg gikk for Pfaff er altså at mamma skryter sånn av merket. Hun hadde en gammel Pfaff i 20 år før den tok kvelden, og valgte derfor å satse på Pfaff også da hun kjøpte ny. Moralen i dette innlegget er: Pfaff er så absolutt å anbefale, enten du går for Pfaff Hobby eller bare Pfaff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syr i perioder mye, og klarer meg likevel godt med en symaskin jeg har kjøpt på clas olsson for 1300 tror jeg det var?

det er ett kjent merke i sverige, og det står telefonnummer på maskinen for henvendelser + at jeg spurte direkte om hva jeg skulle gjøre om det oppstod problemer med den og det ikke er ett kjent merke i norge, og de sa at jeg bare skulle komme til dem med det.

den har alt av de nødvendige sømmene, den kjennes solid og er enkel i bruk.

så jeg anbefaler den mer en gjerne, billig men gir det du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle :)

Tror kanskje Alines prisklasse er bedre for meg enn de andre maskinene her... Vet jo ikke hvor mye jeg kommer itl å bruke den, så kan jeg heller oppgradere om det blir mye. Har du brukt den mye da? Er den ok eller litt "lett"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle :)

Tror kanskje Alines prisklasse er bedre for meg enn de andre maskinene her... Vet jo ikke hvor mye jeg kommer itl å bruke den, så kan jeg heller oppgradere om det blir mye. Har du brukt den mye da? Er den ok eller litt "lett"?

jeg har brukt den endel, har sydd alt fra tunge fløyelsgardiner til lette chifongermer til danseantrekk + mye annet vanlig klesgreier på den og er veldig fornøyd.

har ikke hatt noen problemer med den i det hele tatt.

den er ok, like tung og stabil som mye annet jeg har vært borti før, så jeg er som sagt veldig fornøyd med den.

det er hard plastikk i "skallet", men det er tykt og kraftig, ikke pinglete og lett, så hele maskinen virker stabil nok for mitt bruk ihvertfall. (som vel er stort sett det samme som ditt + litt ekstra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom ikke inn på nettsiden til clas olson nå, men den heter Coline etter hva jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kjøpte min på Maxbo for noen måneder siden. kostet 995,- og er overraskende god. Ikke voldsomt dreven med symaskiner, men har fort forstått at dette var gull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Er det noen som har noen erfaring med AEG790? Den koster ca. 1200,- paa Elkjoep. Er dette en ok maskin for en nybegynner? Kan den brukes til f.eks. applikering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...