Gå til innhold

Hva betyr disse ordene?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Lotte_*
Skrevet

Jeg lurer på om det er noen som vet hva dette er for noe? Jeg søkte på bivirkninger på en medisin og fikk dette: Hva betyr disse ordene?

Endokrine? Gynekomasti? galaktoré? Gastrointestinale? Parkinsonisme? ataksi? rigiditet? tremor? hypokinesi? tardiv dyskinesi? Gastrointestinale? Obstipasjon? Sirkulatoriske? Ortostatisme? Akkommodasjonsproblemer? Urogenitale? Vannlatingsbesvær. malignt neuroleptikasyndrom? Agranulocytose? Gastrointestinale? Sirkulatoriske:? Takykardi?

Er det noen som vet hva disse betyr for noe?

Tusen takk for svar..

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet
Jeg lurer på om det er noen som vet hva dette er for noe? Jeg søkte på bivirkninger på en medisin og fikk dette: Hva betyr disse ordene?

Endokrine? Gynekomasti? galaktoré? Gastrointestinale? Parkinsonisme? ataksi? rigiditet? tremor? hypokinesi? tardiv dyskinesi? Gastrointestinale? Obstipasjon? Sirkulatoriske? Ortostatisme? Akkommodasjonsproblemer? Urogenitale? Vannlatingsbesvær. malignt neuroleptikasyndrom? Agranulocytose? Gastrointestinale? Sirkulatoriske:? Takykardi?

Er det noen som vet hva disse betyr for noe?

Tusen takk for svar..

Gastro har i hvert fall med magen å gjøre, så gastrointestinale er nok magetrøbbel på et eller annet vis. Parkinsonisme er sikkert skjelvinger. Parkinson kjennertegnes jo hovedsakelig ved at en person skjelver ekstremt mye. Urogenitale og vannaltingsbesæv har med tissing å gjøre.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet (endret)

Endokrine har med hormoner å gjøre. Tremor er skjelving. Obstipasjon er forstoppelse, sirkulatorisk har med blodomløpet å gjøre. Ortostatisk har med blodtrykk å gjøre, malignt = ondartet, Takykardi = rask puls, akkomodasjon = synsbesvær.

Forøvrig finner du sikkert resten om du googler litt.

Endret av KATTAstrofe
Skrevet

Søk etter ordene på caplex.no :)

Skrevet

Bruk Felleskatalogens pasientutgave.

Der er bl.a. bibirkninger forklart på en enkel og grei måte,

uten så mange faguttrykk og fremmedord.

Skrevet (endret)

Tar det jeg har tid til nå uten å slå opp ytterligere.

Endokrine?

Indresekretoriske. Endokrine kjertler er f.eks. skjoldbruskkjertelen og bukspyttkjertelen. Her produseres hormoner.

Gynekomasti?

Å få kvinnelige bryster

galaktoré?

Melkeutsondring

Gastrointestinale?

Mage, tarm og fordøyelse

Parkinsonisme?

Symptomer på Parkinson er stivhet og skjelvinger

rigiditet?

Stivhet

tremor?

Skjelving

hypokinesi?

Hypo= for lite eller for lav, kinesi har med bevegelse å gjøre

Obstipasjon?

Hard mage

Sirkulatoriske?

Sirkulasjon, dvs. blodgjennomstrømming og alt som blodet transporterer, næringsstoffer, avfallsstoffer, oksygen osv.

Urogenitale?

Urinveier og kjønnsorganer

Vannlatingsbesvær?

Vanskelig å tisse

malignt neuroleptikasyndrom?

Å falle i søvn uten videre

Takykardi?

Hjertebank

Endret av hera
Gjest Gjest
Skrevet

Tardiv dyskinesi er problemer med motorikk (ufrivillige bevegelser osv.)

Gjest Virvel
Skrevet

Agranulocytose = Mangel på granulocytter (en type hvite blodlegemer)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...