Gjest Gjest_Lotte_* Skrevet 28. juni 2006 #1 Skrevet 28. juni 2006 Jeg lurer på om det er noen som vet hva dette er for noe? Jeg søkte på bivirkninger på en medisin og fikk dette: Hva betyr disse ordene? Endokrine? Gynekomasti? galaktoré? Gastrointestinale? Parkinsonisme? ataksi? rigiditet? tremor? hypokinesi? tardiv dyskinesi? Gastrointestinale? Obstipasjon? Sirkulatoriske? Ortostatisme? Akkommodasjonsproblemer? Urogenitale? Vannlatingsbesvær. malignt neuroleptikasyndrom? Agranulocytose? Gastrointestinale? Sirkulatoriske:? Takykardi? Er det noen som vet hva disse betyr for noe? Tusen takk for svar..
Gjest Bellatrix Skrevet 28. juni 2006 #2 Skrevet 28. juni 2006 Jeg lurer på om det er noen som vet hva dette er for noe? Jeg søkte på bivirkninger på en medisin og fikk dette: Hva betyr disse ordene? Endokrine? Gynekomasti? galaktoré? Gastrointestinale? Parkinsonisme? ataksi? rigiditet? tremor? hypokinesi? tardiv dyskinesi? Gastrointestinale? Obstipasjon? Sirkulatoriske? Ortostatisme? Akkommodasjonsproblemer? Urogenitale? Vannlatingsbesvær. malignt neuroleptikasyndrom? Agranulocytose? Gastrointestinale? Sirkulatoriske:? Takykardi? Er det noen som vet hva disse betyr for noe? Tusen takk for svar.. ← Gastro har i hvert fall med magen å gjøre, så gastrointestinale er nok magetrøbbel på et eller annet vis. Parkinsonisme er sikkert skjelvinger. Parkinson kjennertegnes jo hovedsakelig ved at en person skjelver ekstremt mye. Urogenitale og vannaltingsbesæv har med tissing å gjøre.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 28. juni 2006 #3 Skrevet 28. juni 2006 (endret) Endokrine har med hormoner å gjøre. Tremor er skjelving. Obstipasjon er forstoppelse, sirkulatorisk har med blodomløpet å gjøre. Ortostatisk har med blodtrykk å gjøre, malignt = ondartet, Takykardi = rask puls, akkomodasjon = synsbesvær. Forøvrig finner du sikkert resten om du googler litt. Endret 28. juni 2006 av KATTAstrofe
jossa Skrevet 28. juni 2006 #5 Skrevet 28. juni 2006 Bruk Felleskatalogens pasientutgave. Der er bl.a. bibirkninger forklart på en enkel og grei måte, uten så mange faguttrykk og fremmedord.
ashera Skrevet 29. juni 2006 #6 Skrevet 29. juni 2006 (endret) Tar det jeg har tid til nå uten å slå opp ytterligere. Endokrine? Indresekretoriske. Endokrine kjertler er f.eks. skjoldbruskkjertelen og bukspyttkjertelen. Her produseres hormoner. Gynekomasti? Å få kvinnelige bryster galaktoré? Melkeutsondring Gastrointestinale? Mage, tarm og fordøyelse Parkinsonisme? Symptomer på Parkinson er stivhet og skjelvinger rigiditet? Stivhet tremor? Skjelving hypokinesi? Hypo= for lite eller for lav, kinesi har med bevegelse å gjøre Obstipasjon? Hard mage Sirkulatoriske? Sirkulasjon, dvs. blodgjennomstrømming og alt som blodet transporterer, næringsstoffer, avfallsstoffer, oksygen osv. Urogenitale? Urinveier og kjønnsorganer Vannlatingsbesvær? Vanskelig å tisse malignt neuroleptikasyndrom? Å falle i søvn uten videre Takykardi? Hjertebank Endret 29. juni 2006 av hera
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2006 #7 Skrevet 29. juni 2006 Tardiv dyskinesi er problemer med motorikk (ufrivillige bevegelser osv.)
Gjest Virvel Skrevet 29. juni 2006 #8 Skrevet 29. juni 2006 Agranulocytose = Mangel på granulocytter (en type hvite blodlegemer)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå