Gjest Gjest_usikker_* Skrevet 28. juni 2006 #1 Skrevet 28. juni 2006 Ble henvist til gynekolog pga kraftige mensblødninger. Fikk da høre at jeg har en muskelknute og polypp som gjør dette. Behandlingen er å få satt inn hormonspiral (Levonova). Er veldig spent på hvordan dette vil arte seg. Skal bl.a. til syden 2 uker etter at jeg har fått satt den inn. Er det noen som har fått satt inn Levonova pga. muskelknuter (myom)? Hvordan var de første ukene etter innsetting?
Miami Skrevet 28. juni 2006 #2 Skrevet 28. juni 2006 Jeg har hatt Levonova hormonspiral i ca. 7 år nå. Satte den inn pga. sterke blødninger, og har for meg fungerert utmerket. Blødningene har ikke forsvunnet helt, men er veldig små og korte. Er som natt og dag i forhold til tidligere. Noen kan nok føle et visst ubehag (smerter) i den første tiden, men dette har ikke jeg merket. Må understreke at det er veldig individuelt, noen får bivirkninger, andre ikke. Du kan også oppleve å få uregelmessige blødninger den første tiden.
ashera Skrevet 29. juni 2006 #3 Skrevet 29. juni 2006 Ble henvist til gynekolog pga kraftige mensblødninger. Fikk da høre at jeg har en muskelknute og polypp som gjør dette. Behandlingen er å få satt inn hormonspiral (Levonova). Er veldig spent på hvordan dette vil arte seg. Skal bl.a. til syden 2 uker etter at jeg har fått satt den inn. Er det noen som har fått satt inn Levonova pga. muskelknuter (myom)? Hvordan var de første ukene etter innsetting? ← Jeg har hatt stor hjelp av hormonspiralen for de plagene du nevner. Smertene og blødningene er borte, og jeg har nå normale jernlagre og normal blodprosent for første gang på flere år. Bye bye til smertestillende og jerntabletter. Jeg hadde ingen problemer med innsetting, men spottet litt de to første ukene. Jeg syns imidlertid du bør sjekke med legen din om man bør bade i sjøen eller i bassenget så raskt etter innsetting, og evt. vente til etter sydenturen hvis det blir et problem.
Gjest Gjest_usikker_* Skrevet 29. juni 2006 #4 Skrevet 29. juni 2006 Takk miami og hera. Det om bading skal jeg jammen huske å spørre om. Jeg sliter også som du gjorde, hera. Med lav blodprosent og jernlagre. Har klart og få ferritinnivået opp fra 3 til 5 på halvannet år. Håper og tror på bedring.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2006 #5 Skrevet 29. juni 2006 Hvorfor fjerner de ikke polyppen og muskelknuten i stedet for å kamuflere symptomene?
Gjest Gjest_usikker_* Skrevet 29. juni 2006 #6 Skrevet 29. juni 2006 Det er ikke å kamuflere symptomene. (Spurte nemlig om det) Direkte hormonpåvirkning fra spiralen skal forhåpentligvis få muskelknuten til å minske.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2006 #7 Skrevet 29. juni 2006 Hei, jeg synes det høres litt rart ut å behandle et myom med Levonova. Dette er ikke vanlig praksis. For det første så er myomer bare sjelden en årsak til blødning: kommer an på hvor myomet er plassert, osv. For det andre, så står det i legemiddelhåndboken at Levonova er kontraindisert dersom det foreligger myom! Polypper, derimot, er en vanlig årsak til blødning. men polypper er lette og ufarlige å fjerne, og dette er vanligste behandling. Så også her er det rart å behandle med Levonova. Levonova er indisert mot idiopatisk (altså ukjent årsak til) blødning. Du har jo to mulige årsaker...... Til sist: det er ikke riktig at levonova krymper myomer. man vet at østrogener kan få myomer til å vokse (f eks kan dette skje når man er gravid). Levonova inneholder et annet hormon, gestagen, som virker på livmorslimhinnen men ikke på muskellaget i livmoren. Jeg antar at legen ønsker å la vær å skjære vekk myomet ditt fordi du er ung og ønsker å bli gravid senere, og at legen videre velger å forsøke en vanlig behandling mot idiopatisk blødning - og ser bort ifra at Levonova faktisk står oppført som kontrainindisert hos kvinner med myomer: etter å ha grundig undersøkt deg.
ashera Skrevet 29. juni 2006 #8 Skrevet 29. juni 2006 Nest siste gjest: For svært mange sitter myomene slik til at man må fjerne hele livmoren for å få bukt med dem. Mange opplever også at myomer som evt. blir fjernet med en slynge via kikkhullskirurgi kommer tilbake, eller det vokser ut nye. Å fjerne hele livmoren er en drastisk operasjon, og ikke noe som er ønskelig hvis man vil ha barn.... Å kamuflere symptomene - vel, du kan jo si det på den måten, men myomer i seg selv er ikke ondartede, og mange går med myomer uten å vite det. Hos andre igjen fører myomene til store smerter og blødninger som hemmer folk i hverdagen, og hvis man vil unngå operasjon, men ikke gå på sterke smertestillende og jerntabletter, er hormonspiralen det minste av flere onder. Jeg er generelt skeptisk til hormonprevensjon, men i dette tilfellet er jeg takknemlig for at noe virker. Til siste gjest: Det kan godt være det ikke er vanlig praksis å behandle myomer med Levonova. Nå er det vel heller ikke myomene i seg selv man behandler, men noen av de plagene som i enkelte tilfeller følger med myomer. Så lenge jeg ble anbefalt hormonspiral etter grundige undersøkelser hos en av landets ledende gynekologer, og jeg er kvitt plagene jeg hadde, er jeg fornøyd. Årsakene til at Levonova er generelt kontraindisert ved myomer er vel at dersom myomene er store og livmorslimhinnen derformert, vil spiralen kunne stikke eller rispe borti der den ikke skal. Dersom TS etter undersøkelser har fått anbefalt Levonova er det sannsynlig at det ikke er slik hos henne. Hvorfor står ikke dere gjester fram med nick, forresten? Til TS: Lykke til!
Gjest Gjest_usikker_* Skrevet 30. juni 2006 #9 Skrevet 30. juni 2006 Tusen takk, hera. Jeg har også vært til en svært anerkjent og dyktig spesialist (gynekolog), og føler at jeg må stole på ham i dette tilfellet. Bare det at jeg har gått med veldig lavt jernnivå over lang tid, gjør at blødningene i første omgang må reduseres. Og da er hormonspiral det første man prøver. Muskelknuten er allikevel ikke så stor at den skal fjernes operativt med det første.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2006 #10 Skrevet 30. juni 2006 Hvorfor jeg ikke “står frem” med nick? Jeg er ikke registrert her, så jeg har ikke noe nick å “stå fram” med. Jeg legger ut kanskje 10-12 innlegg i året, og det kan gå måneder mellom hver gang jeg er innom dette forumet, så jeg ser ikke behovet for det. I tillegg hadde jeg vel glemt både brukernavn og passord mellom hver gang jeg var innom Grunnen til at jeg spurte er at de jeg kjenner til som har hatt muskelknuter og/eller polypper har de blitt fjernet, så jeg var oppriktig nysgjerrig på hvorfor det ble brukt symptomlindring i stedet for problemfjerning. Interessant om det viser seg at Levanova kan få muskelknuter til å minske, og om noen har en link til informasjon om dette på nett så er det nok ikke bare TS som ville hatt interesse av å lest den. Håper det fungerer for deg, og god bedring
ashera Skrevet 30. juni 2006 #11 Skrevet 30. juni 2006 Hvorfor jeg ikke “står frem” med nick? Jeg er ikke registrert her, så jeg har ikke noe nick å “stå fram” med. Jeg legger ut kanskje 10-12 innlegg i året, og det kan gå måneder mellom hver gang jeg er innom dette forumet, så jeg ser ikke behovet for det. I tillegg hadde jeg vel glemt både brukernavn og passord mellom hver gang jeg var innom Grunnen til at jeg spurte er at de jeg kjenner til som har hatt muskelknuter og/eller polypper har de blitt fjernet, så jeg var oppriktig nysgjerrig på hvorfor det ble brukt symptomlindring i stedet for problemfjerning. Interessant om det viser seg at Levanova kan få muskelknuter til å minske, og om noen har en link til informasjon om dette på nett så er det nok ikke bare TS som ville hatt interesse av å lest den. Håper det fungerer for deg, og god bedring ← Alt i orden! Er også spent på en evt. dokumentasjon på hvorvidt Levonova krymper myomer.
Gjest #Spidergirl# Skrevet 30. juni 2006 #12 Skrevet 30. juni 2006 Ble henvist til gynekolog pga kraftige mensblødninger. Fikk da høre at jeg har en muskelknute og polypp som gjør dette. Behandlingen er å få satt inn hormonspiral (Levonova). Er veldig spent på hvordan dette vil arte seg. Skal bl.a. til syden 2 uker etter at jeg har fått satt den inn. Er det noen som har fått satt inn Levonova pga. muskelknuter (myom)? Hvordan var de første ukene etter innsetting? ← Eg fekk satt inn blant anna pga sterke blødninger. Eg har ingen mens i dag. Kjenner litt hormoner som hopper rundt det er alt. Men min løsna da pga at eg ikkje har født. No er den dytta langt inn og sitter bra. Tror du må sjekka med legen din ja pga synest eg husker noko i pakkevedlegget om å ungå bading og basseng ei stund.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå