Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2006 #1 Skrevet 28. juni 2006 katten min får Iams kattemat nå, men det er rett og slett for dyrt for oss. er det noen som kan anbefalt noe bra "billigfòr"? er så mange forskjellige typer i matbutikkene, men jeg er redd for at katten min ikke får i seg det han skal...
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2006 #2 Skrevet 28. juni 2006 katten min får Iams kattemat nå, men det er rett og slett for dyrt for oss. er det noen som kan anbefalt noe bra "billigfòr"? er så mange forskjellige typer i matbutikkene, men jeg er redd for at katten min ikke får i seg det han skal... ← Jeg vet ikke om annet fôr egentlig er så mye billigere jeg. Dette ettersom katten spiser mer av det grunnet lavere næringsinnhold per volumenhet.
Azi Skrevet 28. juni 2006 #3 Skrevet 28. juni 2006 Royal Canin Perisian! Vi kjøper 10 Kg sekk hver gang! Han spiser kun dette tørr foret og han vil ikke ha noe annet. Lile kresne katten min! Jeg vet ikke om dette er billigere, men vi betaler ihvertfall kun 500 kr for 10 kg sekk. Det er mye dyrere å kjøpe 1 og 2 kg sekk!
Gjest Grønn Frosk Skrevet 28. juni 2006 #4 Skrevet 28. juni 2006 Nå vet jeg ikke hvor mye Iams koster, men selv bruker vi Hills. Det koster ca 300 kroner for en 5 kilos sekk. Olivers (www.olivers.no) har vi også brukt tidligere. Der koster det 219 (tror jeg) for 5 kilo med kattemat. De leverer også på døra. Det er faktisk ikke noe billig med kattematen fra vanlig butikk. De selges i ganske små pakninger, og pus må spise mer av dem for å få i seg nok næring. Kanskje felleskjøpet har noe. De har i hvert fall ett billig hundefor som skal være ganske bra.
Gjest gjest1 Skrevet 28. juni 2006 #5 Skrevet 28. juni 2006 Min katt får Iams, det er jo faktisk ganske rimelig når du kjøper en 10kilos sekk. Har lite erfaring med butikkfôr, men oppdretter jeg kjøpte katten av sa at Whiskas var det de anbefalte om man måtte bruke butikkfôr.
Jaya Skrevet 28. juni 2006 #6 Skrevet 28. juni 2006 Jeg bruker Royal Canin til mine to katter. Riktignok må man punge ut med mer på en gang når man kjøper det, men en 10-kilos sekk varer jo en stund. Er faktisk ikke helt sikker på hvor mye jeg betaler, litt over 500 tror jeg. Dette holder vel i et par måneder, tenker jeg, så da betaler jeg jo strengt tatt ikke mer enn 250 kr. i mnd. for kattematen. Og til bare en katt varer det jo enda lenger. Synes ikke det er så avskrekkende dyrt jeg da. Sjekk kiloprisen på butikkfôret neste gang du er og handler, så greier du sikkert å regne ut om det lønner seg å velge det eller ikke. Uansett betaler jeg mer enn gjerne noen kroner ekstra for skikkelig kvalitet til kattene mine.
Gjest Hilde79 Skrevet 28. juni 2006 #7 Skrevet 28. juni 2006 Min katt bruker Josera for tiden, det er ikke så verst pris på. Dessuten er det økologisk, og Tulla elsker det. Hvis jeg i blakke perioder gir henne butikkfôr, så sultestreiker hun. Jeg har prøvd Iams før til Tulla. Kommer ikke på noe som er billigere, hvis du ikke skal bruke butikkfôr.
Gjest gjest1 Skrevet 28. juni 2006 #8 Skrevet 28. juni 2006 Min katt bruker Josera for tiden, det er ikke så verst pris på. Dessuten er det økologisk, og Tulla elsker det. Hvis jeg i blakke perioder gir henne butikkfôr, så sultestreiker hun. Jeg har prøvd Iams før til Tulla. Kommer ikke på noe som er billigere, hvis du ikke skal bruke butikkfôr. ← Helt OT, men i utlandet fører faktisk Whiskas økologisk kattemat! Har ikke testet det på katten min fordi han er litt sær i matveien og helst bare spiser (Iams) tørrfor og tunfisk. Kjøper kattetunfisk på dagligvaren, det har faktisk de fleste kattematprodusentene.
Gjest Gjesta Skrevet 28. juni 2006 #9 Skrevet 28. juni 2006 Iams er et av de beste OG billigste katteforene du kan bruke. Lønner ser å kjøpe størst mulig sekk av gangen. Jeg pleide å kjøpe for på matbutikken til kattene mine, men det er faktisk dyrere enn Iams, og lik pris som det meste av kvalitetsfor fra dyrlegen. Husk at katter trenger mer av foret fra matbutikken, fordi det er mye mer korn/ fyllmasse i det. HER har du link til en dansk test av kattefor, der kommer Iams best ut, og et av de billigste. Det er noen billigere og dårlige for i den testen, men de merkene har jeg ikke sett i butikken her.
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2006 #10 Skrevet 28. juni 2006 Hvis det er sånn at dere for engang skyld ikke har råd til å kjøpe Iams er det ikke så farlig hviket butikkfôr dere bruker inntil dere har penger igjen. Ellers er det helt klart at "dyrt" dyrebutikk/veterinærfôr er mye billigere å bruke enn udrøyt matbutikkfôr.
Gjest Gjesta Skrevet 28. juni 2006 #11 Skrevet 28. juni 2006 Hvis det er sånn at dere for engang skyld ikke har råd til å kjøpe Iams er det ikke så farlig hviket butikkfôr dere bruker inntil dere har penger igjen. Ellers er det helt klart at "dyrt" dyrebutikk/veterinærfôr er mye billigere å bruke enn udrøyt matbutikkfôr. ← Hvis man bytter for for en periode bør man uansett bruke litt tid på å tilvenne katten det nye foret. Gi de 50/ 50 av nytt og gammelt for i 2 uker, eller var det 5 dager??
Arkana Skrevet 28. juni 2006 #12 Skrevet 28. juni 2006 Vår katt får Eucanuba tørrfôr (det eneste den kresne katten vår vil spise). Synes ikke det er så dyrt med tanke på at det er god kvalitet og mye bedre for katten enn billigfôr, dermed trenger hun heller ikke spise så mye av det. I tillegg får hun en skje Friskies Gourmed boksemat hver kveld, med en porsjon PlaqueOff i for tennenes skyld.
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2006 #13 Skrevet 28. juni 2006 Jeg vil fraråde alle å bruke for fra dagligvarebutikk, særlig pga det høye mineralinnholdet. Dette kan føre til tilstoppet urinrør (særlig kastrerte hannkatter er utsatt, men også ukastrerte katter av begge kjønn er utsatt, særlig overvektige). For fra dyrebutikk er ikke særlig dyrt i bruk. det føles kanskje billigere å kjøpe 1 kilos esker av friskies, siden det går inn i det store matbudsjettet. Hills selger 15 kilos sekker, av den vanlige kattematen, og det koster ca 800 kr. dette er veldig billig og varer leeenge, bare husk å oppbevare posen tørt og lukke den ordentlig. 1
Arwen Skrevet 28. juni 2006 #14 Skrevet 28. juni 2006 Bruker Royal Canin for kattunger som tørrfor. Dette står fremme hele tiden. Kattene regulerer fint selv og spiser aldri tomt nesten. Bruker Friskies våtfor for kattunger. Koster ikke all verden, og de får bare litt hver dag. Hovedforet er tørrfor.
Arwen Skrevet 28. juni 2006 #15 Skrevet 28. juni 2006 Forresten så tester Iams på dyr, ser det er mange her som bruker det.
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2006 #16 Skrevet 28. juni 2006 Forresten så tester Iams på dyr, ser det er mange her som bruker det. ← Så du tror ikke de andre produsentene gjør det eller benytter seg av den kunnskapen Iams får av disse forsøkene? Jeg er også imot dyreforsøk, men jeg er ikke naiv.
Arwen Skrevet 28. juni 2006 #17 Skrevet 28. juni 2006 Så du tror ikke de andre produsentene gjør det eller benytter seg av den kunnskapen Iams får av disse forsøkene? Jeg er også imot dyreforsøk, men jeg er ikke naiv. ← Det gjør de sikkert (og vet jeg bruker andre produkter som testes på dyr også her hjemme) var bare en digresjon.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 28. juni 2006 #18 Skrevet 28. juni 2006 Våre katter spiser det meste. Før brukte vi Iams kattungefôr, deretter Royal Canin, og nå har vi kjøpt en 10 kg pose med Hills (fikk med en gratis fôrbeholder), og dette er kattenes nye favoritt, det går nemlig ned på høykant Ellers får de torsk en gang i uka.
~Belle~ Skrevet 28. juni 2006 #19 Skrevet 28. juni 2006 Her i huset spiser kattene Eukanuba, siden de er nesten like gammel, 3 måneders forskjell, står der inntil videre en skål med kattunge for og en for innekatt. Så spiser de litt av begge deler. De spiser stort sett bare tørrfor, men en gang i blandt får de litt fisk og litt boksemat fra dagligvare butikken. Går snart over til bare Eukanuba tørrfor til innekatt. De blir så fin og blank i pelsen av det foret. Dyrt er det å kjøpe, men så vet jeg at det er et godt for, og det varer lenge.
Gjest gjest1 Skrevet 29. juni 2006 #20 Skrevet 29. juni 2006 Nå bruker vi Eukanuba. Er vel noe av det dyreste foret, men en 10 kg sekk (trur den koster 500 kr) holder jo leeenge (trur det holder i ca 3 mnd)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå