Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Hadde det vært min søster/mitt barn som ble drept hadde jeg sikkert ønsket at han satt inne på livstid. Men er vel en del forskning som viser at lange straffer ikke hjelper

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Synsing og føleri, hvordan begrunner du at han trenger akkurat 6-7 år? Fordi du synes det ?

Forøvrig enig i at samfunnet trenger psykiatrisk behandling (det er det du skriver).

At en syttenåring er stor nok til å skjønne at om man skyter noen fem ganger, så dreper man dem, er ikke synsing og føleri. At man ikke man ikke klarer å tenke rasjonelt under sterkt følelsesmessig press, er heller ikke synsing og føleri. Og når jeg skrev «psykiatrisk behandling», mente jeg at samfunnet er tjent med at han får det -- ikke at alle i samfunnet skulle få det.

Skrevet

Jeg finner denne debaten serlig interresant, da den handler om hva vi faktisk onsker aa opnaa med fengselstraff. Er fengsel der for aa hevne seg paa overgriperen, og paa denne maaten gi offeret og familien oppreisning; eller er fengsel noe vi bruker for aa beskytte folk mot overgrep, beskytte overgriperen mot seg selv, og aa rehabilitere fanger til aa bli normale samfunnsborgere?

Statene har i lange tider lagt familiers folelser til grunn for straffeutmaaling, og der faar folk straffer paa 270 aar, 3 gange livstid, dodstraff, osv.

Problemet er at de strenge straffene ikke viser seg aa ha den almenpreventive virkningen myndighetene onsker. Stater som praktiserer dodstraff har hoyere antall kriminelle enn andre stater, og overgrepene er i seg selv grovere, e.g. mer brutale mord.

Det er desverre ogsaa slik at fengslene produserer kriminelle, og med det mener jeg at fanger blir sinterre paa samfunnet, og fungerer enda daarligere i det enn de gjorde for de kom inn.

Vil jentas dod paa noen maate bli mindre tragisk av at han sitter lengre inne? Vil han bli et bedre menneske av 20 aar i fengsel? Vil samfunnet vinne noe paa det?

Skrevet
Vil jentas dod paa noen maate bli mindre tragisk av at han sitter lengre inne?

Det er intet argument. På den måten kan man bortforklare ehver forbrytelse. Sett at en 13 årig jente er blitt voldtatt og drept. Blir hennes fryktelige død mindre tragisk ved at morderen fengsles ?

Selvsagt ikke. Men hvis man skal følge en slik linje kan vi egentlig slutte å straffe forbrytelser i det hele tatt.

Vil han bli et bedre menneske av 20 aar i fengsel? Vil samfunnet vinne noe paa det?

Blir han et bedre menneske av å være i fengsel i ett år da ? Kanskje han strengt tatt ikke skulle straffes i det hele tatt?

Gjest Gjest
Skrevet

Når man er ung er man lett å forme,og det er fint at han får den hjelpen han trenger,men skal den psykriatriske hjelpen ha noe nytte,så tror jeg han må skjermes fra de andre eldre innsatte( og det finnes det ikke ressurser til ).

Uansett hvor fint det heter seg å være i norske fengsler med rehabilitering osv,så vil denne 17 åringen være ferdig formet kriminell når han kommer ut.

Etter å ha opplevd fengselsvesenet på nært hold gjennom mange år, med 4 forskjellige personer( derav 2 brødre ) og 4 forskjellige fengsler rundt omkring i landet,så har ikke denne 17 åringen stor sjans til å klare seg utenfor murene.

I fengselet blir du blotta for empati,respekt,det er gjengmentalitet,og dop der.

( broren min ble narkoman i fengselet,han døde senere av en overdose)

Slåssing......og stakkars den som tyster.

Fengselsbetjentene er det stoooor forskjell på,det er de som ser menneskeskjebnene også er det de som utnytter den maktposisjonen de har.

Stiller du et spørsmål får du svar i form av et spørsmål tilbake.

Du mister hele deg selv inne i fengselet,det er absolutt ikke en oppbyggende annstalt.

Disiplin,respekt og klare grenser savner jeg i skolene,for skolene har barna våre så mye av tiden og de former unga våre mer enn de vil innrømme.

Men når alt i skolen idag er sånn forståmeg ihjel pedagogikk/psykologi så vil unga i skolesammenheng aldri skjønne grenser,ha respekt eller medfølelse.

Ungdommen tåler ikke noen ting idag før de mister fatningen og når det skjer så er det pervers vold de utfører.

Gjest Gjest
Skrevet
Når man er ung er man lett å forme,og det er fint at han får den hjelpen han trenger,men skal den psykriatriske hjelpen ha noe nytte,så tror jeg han må skjermes fra de andre eldre innsatte( og det finnes det ikke ressurser til ).

Uansett hvor fint det heter seg å være i norske fengsler med rehabilitering osv,så vil denne 17 åringen være ferdig formet kriminell når han kommer ut.

Etter å ha opplevd fengselsvesenet på nært hold gjennom mange år, med 4 forskjellige personer( derav 2 brødre ) og 4 forskjellige fengsler rundt omkring i landet,så har ikke denne 17 åringen stor sjans til å klare seg utenfor murene.

I fengselet blir du blotta for empati,respekt,det er gjengmentalitet,og dop der.

( broren min ble narkoman i fengselet,han døde senere av en overdose)

Slåssing......og stakkars den som tyster.

Fengselsbetjentene er det stoooor forskjell på,det er de som ser menneskeskjebnene også er det de som utnytter den maktposisjonen de har.

Stiller du et spørsmål får du svar i form av et spørsmål tilbake.

Du mister hele deg selv inne i fengselet,det er absolutt ikke en oppbyggende annstalt.

Disiplin,respekt og klare grenser savner jeg i skolene,for skolene har barna våre så mye av tiden og de former unga våre mer enn de vil innrømme.

Men når alt i skolen idag er sånn forståmeg ihjel pedagogikk/psykologi så vil unga i skolesammenheng aldri skjønne grenser,ha respekt eller medfølelse.

Ungdommen tåler ikke noen ting idag før de mister fatningen og når det skjer så er det pervers vold de utfører.

godt skrevet og enig i mye,har ikke noen slike erfaringer som deg,men du har prøvd og opplevd litt som gjør at du vet hve du snakker om,så jeg støtter deg jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...