Gå til innhold

Hvordan bli selvsikker?

Fremhevede innlegg

Gjest Ulykkelig
Skrevet

Jeg er ei jente på 26 år som er utrolig usikker på meg selv og har null selvtillit.

Dette resulterer i at jeg ikke har/får venner og sitter alene mesteparten av tiden.. :tristbla:

Grusomt å ha det sånn..

Håper noen har et råd til meg om hva jeg bør gjøre.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

KJenner meg så utrolig igjen!

Jeg er 24 år, og slevtilliten min er på bånn. Og jeg vet det er enkelte personer som gjør at den kommer på bånn!

Jeg har begynt å ta avstand fra de 'vennene' som gjør at jeg føler meg usikker, jeg må ta meg sammen mange ganger!

Jeg tvinger meg til å gjøre ting jeg normalt ikke ville ha gjort.

Nå nylig f.eks var jeg ute på fest med helt nye folk. Jeg ble bare bedt på fårspill til noen å takket ja. Ingen av mine 'vanlige venner' var der, og jeg hadde det gøyere enn på lenge. Kunne bare være meg selv!

Jeg kom meg ut av hjemstedet etter videregående, begynte på folkehøgskole, og klarte å være meg selv, det var jo ingen der som kjente meg som 'hu lille sjenerte jenta som man kan manipulere og utnytte'!

Jeg var meg selv, og fikk meg venner for livet, virkelig!

Nå bor jeg igjen på hjemstedet mitt, og jeg vantrives. Jeg har så dårlige venner her, og de gjør meg usikker.

Forehåpentligvis flytter jeg til høsten for å begynne på skole, og det trur jeg kan bli min sosiale redning..

Vet ikke om dette var til noe hjelp.

Men for meg så er det vennene mine som gjør meg usikker, og jeg må bare være sterk og komme meg vekk i fra enkelte av de. Og bli tøffere og prøve å ta igjen med samme mynt når jeg får slengt spydigheter i trynet..

Man må bare jobbe med seg selv.. og tørre..

Gjest Gjest
Skrevet

Tenk på at de aller fleste føler seg usikker og misfornøyd med seg selv. Man må bare gjøre det beste utav situasjonen. Hva får deg til å føle deg vel? En hårklipp? Nye klær? Gjør noe for deg selv slik at du føler deg vel. Når man har det godt med seg selv, da er det lettere å ha det godt med andre.

Hev hode å være stolt av deg selv! Du har like mye grunn til å gå med hode hevet som alle andre! Du må bare tørre å gjøre det. For å bli kjent med folk hjelper det å smile masse. Da virker man imøtekommende og kan letter bli kjent med nye folk. Smil til ukjente folk. Se opp og frem, ikke ned i bakken når du går.

Sett deg små mål til dagen som du skal klare. Da kan du gradvis bygge deg opp en bedre selvtillit.

Jeg tror det handler mye om å tørre å være seg selv fullt ut. Hopp i det!

Gjest splæsj
Skrevet
Sett deg små mål til dagen som du skal klare. Da kan du gradvis bygge deg opp en bedre selvtillit.

Ja, det gjør jeg, og det fuker. Jeg har gått fra å ha null selvtillitt til å få ok selvtilitt. :) Men det tar tid.

Skrevet
Jeg er ei jente på 26 år som er utrolig usikker på meg selv og har null selvtillit.

Dette resulterer i at jeg ikke har/får venner og sitter alene mesteparten av tiden.. :tristbla:

Grusomt å ha det sånn..

Håper noen har et råd til meg om hva jeg bør gjøre.

Hei :)

Jeg kjenner meg masse igjen i det du skriver. Jeg er også veldig usikker på meg selv og nervøs. og isolerer meg masse. Og har null selvtillitt. Jeg rakker hele tiden ned på meg selv. Jeg er også 26 år. :) Og har heller ingen venner og sitter bare inne og isolerer meg. Det er så vanskelig å gå utenfor døra. Går du til psykolog?

:klem: klem....

Skrevet

Før var jeg så beskjeden, at det var helt usunt :sjenert:

Men så flyttet jeg til byen, og fant ut at jeg skulle forandre meg litt. Den første perioden gikk jeg rundt og oppførte meg som om jeg skulle hatt masse selvtillit (noe jeg selvfølgelig ikke hadde :ler: ) - Men folk kjøpte det, faktisk. Etter en stund kom selvsikkerheten av seg selv :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ganske bra selvtillit nå, men har ikke alltid hatt det.

Jeg husker ikke helt hvordan det begynte, men jeg tror faktisk det var så enkelt som at jeg var kjempefrustrert og leste "10 punkter for å få bedre selvtillit" i et ukeblad. En av punktene var at man skulle våge å se inn i øynene til den man snakket med.

HELT GRUSOMT! Men jeg Ville virkelig styrke selvtilliten, og klarte å huske på å gjøre det mange ganger. Før turte jeg ikke se i øynene på folk, det var liksom "skummelt". Men nå gjør jeg det ofte, og faktisk oppdager jeg at det er andre som ikke tør å møte mine øyne når vi snakker. Det gjør meg litt tryggere på meg selv, at andre også er sånn.

Det beste er at det ikke er så skummelt å se på folk lenger. Og hvis du ser på folk så er det lettere å tolke hva slags sinnsstemning de er i, og da er det lettere å forholde seg til dem. (Pluss at hvis du smiler til dem, så er det vanskeligere for dem å være ekle, hvis det var hensikten): Lykke til! Det går an å gjøre noe med det!

Gjest Tanita
Skrevet

Jeg syns min selvtillit svinger fra ganske høy til veldig lav. Men ofte er den veldig lav. Selv om jeg innerst inne vet at jeg ikke har noen grunn til å ha lav selvtillit.

Skrevet

Jeg tror at selvtillit handler mye om at man måler seg opp mot andre hele tiden. Det er lett å tro at alle andre går rundt og er selvsikker. Hvis man løfter blikket og ser litt etter, så er det ikke slik. Såkalte selvsikre personer kan være de mest usikre av alle.

Jeg har etterhvert forstått at jeg har bra selvtillit, selv om jeg ikke nødvendigvis føler det slik selv hele tiden. Det er mange situasjoner jeg kjenner meg utrygg i og helst vil unngå. Noen personer får meg til å føle meg usikker, dum og stygg. Jeg vet at folk oppfatter meg som en med god selvtillit. Jeg tror det er sunt og et tegn på at man er helt normal, sålenge det ikke er hemmende.

Mange her sier at de tvinger seg til å gjøre ting de egentlig er redd for og det tror jeg er veldig smart for å få en bedre selvtillit. Det er jo som regel det ukjente man er redd for.

Det er viktig å tro på seg selv. Til en viss grad blir man behandlet slik man ber andre om å behandle seg. Du må på en måte tro på deg selv før omverdenen gjør det.

Ble litt filosofisk dette, men jeg håper noen synes det var ok å lese det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...