Gå til innhold

Jeg har så mye luft i magen

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

jeg er så fortvilt..jeg trener og trener og spier sunn kost for å få magen min flat, men den buler jo ut som en ballong fordi jeg har så mye luft i den.

hvordan blir jeg kvitt dette?

på forhånd takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fjert! :wink:

Jeg har hørt at fenikkel-te skal være bra. Det anbefales også for spedbarn med luftsmerter. Se på kostholdet. Sunn mat ga gi masse gass den og.. Men jeg kommer ikke på de verste synderene her og nå (endel grønnsaker, løk..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peppermynte-te!

Det hjelper på å regulere fordøyelsen, forhindrer dannelse av mye gass og demper magesmerter. Og man får friskere ånde.

Koriander skal også hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peppermynte-te!

Etter råd fra en tidligere tråd her så har jeg prøvd peppermyntete. Jeg kan dessverre ikke si det hjalp. Men kanskje det er min mage som er problemet ... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

jeg er så fortvilt..jeg trener og trener og spier sunn kost for å få magen min flat, men den buler jo ut som en ballong fordi jeg har så mye luft i den.

hvordan blir jeg kvitt dette?

på forhånd takk for svar

Har du tenkt over at maten du spiser. Kanskje du rett og slett ikke tåler den. Legg om kostholdet ditt, og se om du merker forandringer. Jeg vet at mange reagerer på brød. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter råd fra en tidligere tråd her så har jeg prøvd peppermyntete. Jeg kan dessverre ikke si det hjalp. Men kanskje det er min mage som er problemet ... :(

Ja, vi er forskjellige! Funker flott for meg; jeg bruker Twinings Peppermynte-te med en gang magen begynner kjennes rar - og det går kjapt over etter etpar kopper.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel..

For å si det slik. Hvis du spiser mye frukt kan det være det.

Frukt, fiber, "fintmel" i pannekaker, vafler.., tørketfrukt osv. er typiske ting som gir luft i magen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har en te på helsekostbutikker som jeg synes er god (smaker veldig godt og). Fennikel, karve og aniste fra Salus. Den kan man gi til barn og. Ellers sa en fysioterapaut en gang til meg at om man har luftsmerter hjelper det å ligge på venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

dersom du har mye luft i magen, må du slippe den ut !

Det er to mulige veier. Den ene, dersom den er lydløs, kan du bruke i selskap med andre. Det er ingen som tør kommentere at det lukter,,,,,

Den andre veien må du først vurdere ditt selskap, det kan være noen pripne sjeler til stede. Men de fleste aksepterer en klangfull rap, etterfulgt av et lite "unnskyld".

God jul !

hilsen en flatmaget chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Jeg har akkurat samme problem! Jeg har prøvd å holde meg unna visse typer mat, ikke tygge tyggis, ikke drikke brus pga kulsyre osv. Men så fant jeg ut at de selger noen fantastiske :D tabletter på apoteket! Jeg har prøvd to ulike typer, den ene tas ifm måltid, den andre typen tas til fast tid på døgnet. Og det fungerer kjempebra! Enedelig kan jeg spise hva jeg vil uten å bekymre meg for å slippe en fjert. Og så er det jo litt deilig at magen ikke ser ut som en basketball, men er flat og fin (ja, ja, litt forfengelig nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg på også! Har kjempeproblemer når jeg f.eks. flyr over lengre strekninger :oops: . Kan jo ikke sitte og fjerte høylydt med andre mennesker rundt meg og ei heller tilbringe 6 - 10 timer i strekk på på toalettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en type som heter Minifom. Den tar du en tablett/pille av 3-4 ganger om dagen. Den andre typen, som du tar etter et måltid, husker jeg ikke hva heter. Jeg skal sjekke det med søsteren min som er farmasøyt og komme tilbake til det. Jeg synes uansett det er greiest å ta Minifom, men det er vel en smakssak :kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en type som heter Miniform. Den tar du en tablett/pille av 3-4 ganger om dagen.

Den andre typen heter Beano, og den tar du flere tabletter/piller av etter hvert måltid.

Ønsker alle gode, gassfrie mager!

Loolaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Er det noen som vet akkurat hva disse pillene gjør med kroppen? Slik jeg har forstått det kan de være "fetende" ettersom de bryter ned sukker i maten som ellers ville blitt spist av gassproduserende bakterier lenger ned i tarmen. Vil ikke dette si at man "tar opp" mer sukker da?

En annen ting er at jeg er litt redd for at de kan påvirke magen slik at man blir avhengig av dem, at de ødelegger naturlige prosesser i fordøyelsessystemet. Hadde vært fint å fått skepsisen dementert på en troverdig måte. Kunne godt tenke meg å slippe å slippe den fjerten... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvorfor du får så mye luft i tarmsystemet da. Du kan ha veldig mye slagg foreksempel.

Jeg har slitt med magen i mange år, har gått sjelden på do og dette har medført at det har samlet seg masse slagg som igjen medfører at tarmen ikke jobber som den skal.

Jeg har tatt 3 tarmskyllinger og dette har hjulpet utrolig, nå begynner tarmen å jobbe som den skal. Samtidig har jeg blitt testet for matintolerans og kuttet ut enkelte matvarer. Deilig å slippe all denne gassen, følte meg som en heliumballong enkelte dager, vondt er det også når det presser oppover så man får vondt både i rygg og bryst.

Du kan også prøve å rense med Tonadrin, eller lage deg karvete, men det beste er å få vekk slagget .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loolaa skrev:

Det er en type som heter Miniform. Den tar du en tablett/pille av 3-4 ganger om dagen.  

Den andre typen heter Beano, og den tar du flere tabletter/piller av etter hvert måltid.

Først en stygg stavefeil :oops:

Den ene typen tablett heter selvfølgelig MINIFOM, ikke Miniform (som er p-piller??).

Kroppen din blir ikke avhengig av dem på noen måte, som den kan bli av avføringstabletter feks. Og det tas ikke opp i kroppen. Det bare virker lokalt i tarmen ved å påvirke gassbobler så de sprekker. Det skal ikke ha noe med nedbryting av sukker å gjøre, så de virker ikke fetende.

Dette har jeg fra søsteren min som er farmasøyt, hun sjekket det også i legemiddelboka, så det burde være rett.

Men det med slagg og tarmskylling hørtes også lurt ut...

Kari: hvor gjør man det?

Loolaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...