Gå til innhold

Farging av brudekjole

Fremhevede innlegg

Gjest gjest1
Skrevet
Sure gjester?

Det er faktisk av betydning å vite hvilket stoff man skal farge. 

Her blir jute påstått å være silke, og chiffon påstått å være vasket silke.  Ser man på bildene, så ser man med all tydelighet at stoffet under chiffonen er bomullsateng.

Hva er galt i å ha brudekjole av jute, chiffon og bomullsateng?  Kan ikke skjønne hva som er vitsen med å kalle det silke - iallefall ikke når man ber om råd i forbindelse med farging.

Det er ikkje noko gale i det heile tatt det, men eg veit kva type stoff det er, for dt har eg altså sjekka opp i hos sydama mi. Korleis du kan få stoffet under det vaska tynne silke-stoffet til å sjå ut som sateng, når det er grovvevd forstår eg ikkje... Men det er da ikkje så nøye. Eg tok nok feil når eg trudde det heitte Jute..

Men eg er ikkje sur eller noko, seier berre frå om kva eg veit. Men takk for at du prøver å hjelpe.

*nygift og lukkeleg*

:hjerte:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Jeg vet at Herdins fører farge til forskellige typer tekstiler, bla silke. Flere fargehandlere som fører herdins, men her er hvertfall siden deres http://www.herdins.no/

Herdins Textile Colour multi fibre

Tekstilfarge for farging av bomull, lin, viscose, ull, silke og polyamid

Lykke til med fargingen :)

Endret av Binna
Gjest gjest1
Skrevet
Jeg vet at Herdins fører farge til forskellige typer tekstiler, bla silke. Flere fargehandlere som fører herdins, men her er hvertfall siden deres http://www.herdins.no/

lykke til med fargingen :)

Eg bestilte meg farge på Herdins i går, og gledar meg til å prøve meg litt fram på nokre stoffprøvar eg har.. :)

Takk for gode tips!

Gjest Gjest
Skrevet

Prøv Hilde Rønning. Du finner sikkert nr på gule sider, da jeg ikke har lov til å skrive tlf nr her. Hun farget mitt brudekjørt som var blanding av silke og viscose.

Hvis du har, eller kan skaffe rester av stoffet i kjolen din blir hun sikkert glad. Hun prøver seg frem først for å finne riktig blandingsforhold og nyanse.

Lykke til!

Skrevet

hvilken farge skal du ha veslo?

*nysgjerrig* :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Husk at silke vil krympe ganske mye under farging, mitt brudeskjørt krympet hele 10 cm!! Og stoffet endrer karakter. Vær oppmerksom på at resultatet kanskje ikke blir det du ser for deg. Spesielt hvis du skal gjøre det selv. Men jeg ønsker deg lykke til.

Hvis du blir fornøyd kan du kanskje legge ut et bilde av kjolen etter farging, så vi får se at det går an :)

Skrevet

Det går aldeles udmerket å farge silke, men det er vrient forde det er viktig at det trekker inn ganske jevnt. Det blir jevnest med maskinfarging (vaskemaskin) men det kan være i tøffeste laget for kjolen. Silke kan krympe i vask, spesielt forde en bør bruke en viss tempratur for å herde fargen, men dette står det om på silkefargen (det går nok ann med lavere tempratur). Noen sydamer vasker stoffet før de syr, da går det veldig bra. Ser du har bestilt fra herdins, jeg mener å huske at de har silkefarge (for du må bruke farge og metode beregnet på silke). Ellers så veit jeg de har slikt på panduro, og de sender i post. Det følger trolig med skikkelig bruksanvisning, men husk på å forhåndsvete plagget før du dypper det i fargebadet. Fiksering gjøres vel med eddik så langt jeg husker.

Ikke dumt å få en proff til å gjøre det forresten. Det er somsagt ikke det enkleste dett å farge silke

Det er vrient å farge ferdigsydde plagg. Men har du lyst og nerver så er jo belønningen en vakker kjole, jeg vil tro det er lettere å få et pent (jevnt) resultat med en lys farge enn dersom du prøver å farge den sort, rød eller annen fargesterk og mørk farge :D Lykke til da! (og gratulerer som nygift :D)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...