Gjest gjest1 Skrevet 27. juni 2006 #1 Skrevet 27. juni 2006 Tenkte å farge og sy om brudekjolen min til selskaps-kjole.. Er det nokon som har erfaring med farging av silkestoff?
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2006 #2 Skrevet 28. juni 2006 Dette lurer jeg også på! Mener å ha hørt en gang at de kan gjøre det på renserier, men det er kanskje helt feil?! Vet ikke helt om jeg tør å gjøre det selv.
Gjest getty Skrevet 28. juni 2006 #3 Skrevet 28. juni 2006 Det evige problemet som ofte oppstår når man skal farge et plagg er at sømmene ikke tar til seg farge..
Gjest gjest1 Skrevet 28. juni 2006 #4 Skrevet 28. juni 2006 Det evige problemet som ofte oppstår når man skal farge et plagg er at sømmene ikke tar til seg farge.. ← Det er ikkje noko problem på kjolen min.. Men ingen som veit altså...? Skulle gjerne funne ut av dette her!
Gjest gjest1 Skrevet 28. juni 2006 #6 Skrevet 28. juni 2006 Er det 100% silke? ← Hmm, veit ikkje heilt.. Skal høre med sydama.. Åssen det?
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2006 #7 Skrevet 28. juni 2006 Åssen det? ← Fordi det har betydning for fargeprosessen. Jeg spurte fordi jeg fikk en ide om at stoffet kanskje ikke er silke utfra prisen. For å unngå å bli halshogd, så presiserer jeg at jeg ikke skriver for å kritisere kjolen din, men for å gi deg råd. Du kan forresten finne det ut selv hvis de har en stoffbit ekstra. tenn stoffbiten med lighter og lukt - lukter det litt som brent hår er det silke. Men jeg tror kanskje det er bomullssateng du har.
Gjest gjest1 Skrevet 28. juni 2006 #8 Skrevet 28. juni 2006 Fordi naturfibre tar farge og kunstfiber (som polyester etc) ikke gjør det. Eller i beste fall tar farge på en uventet måte. f.eks bli lilla istedenfor svart..... Om det er 100% silke skal det i teorien gå ann å farge den. Men så er det sømmene. Som regel er klær sydd med polyestertråd som ikke tar farge, og resultatet kan bli noe merkelig.
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2006 #9 Skrevet 28. juni 2006 Fordi naturfibre tar farge og kunstfiber (som polyester etc) ikke gjør det. Eller i beste fall tar farge på en uventet måte. f.eks bli lilla istedenfor svart..... Om det er 100% silke skal det i teorien gå ann å farge den. Men så er det sømmene. Som regel er klær sydd med polyestertråd som ikke tar farge, og resultatet kan bli noe merkelig. ← Det er utviklet farge for kunstfiber nå.
Gjest gjest1 Skrevet 28. juni 2006 #10 Skrevet 28. juni 2006 Fordi det har betydning for fargeprosessen. Jeg spurte fordi jeg fikk en ide om at stoffet kanskje ikke er silke utfra prisen. For å unngå å bli halshogd, så presiserer jeg at jeg ikke skriver for å kritisere kjolen din, men for å gi deg råd. Du kan forresten finne det ut selv hvis de har en stoffbit ekstra. tenn stoffbiten med lighter og lukt - lukter det litt som brent hår er det silke. Men jeg tror kanskje det er bomullssateng du har. ← Alt i orden at du spør. Men eg trur ikkje du veit noko særleg om prisen på silkestoffet mitt? Tok ein prøve med å tenne på ein bit no, det brant dårleg og lukta svidd hår. Men skal høre med sydama mi om stoffa er 100% silke. Veit det eine stoffet heiter Jute, og det er i alle fall 100% silke. Trur det andre er ein slags grovsilke. Foret er bomulls-sateng. Har ein del stoff-prøvar, så dersom eg berre får tak i silke-farge, skal eg prøve meg fram med litt farging.. Men veit de kor eg kan få tak i farge då!??!!? Som regel er klær sydd med polyestertråd som ikke tar farge, og resultatet kan bli noe merkelig. ← Sømmane synes ikkje utanpå kjolen.
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2006 #11 Skrevet 28. juni 2006 Alt i orden at du spør. Men eg trur ikkje du veit noko særleg om prisen på silkestoffet mitt? Tok ein prøve med å tenne på ein bit no, det brant dårleg og lukta svidd hår. Men skal høre med sydama mi om stoffa er 100% silke. Veit det eine stoffet heiter Jute, og det er i alle fall 100% silke. Trur det andre er ein slags grovsilke. Foret er bomulls-sateng. Har ein del stoff-prøvar, så dersom eg berre får tak i silke-farge, skal eg prøve meg fram med litt farging.. Men veit de kor eg kan få tak i farge då!??!!? Sømmane synes ikkje utanpå kjolen. ← Hmm - så ble det såre tær likevel? Du har da skrevet hva du har betalt for kjolen, så om jeg ikke vet prisen på stoffet, så gir prisen på kjolen en indikasjon på stoffet. Men kan jo hende du har fått gratis søm og stoff til innkjøpspris for alt jeg vet. Spør sydama hvordan stoff det er - farge kan du kjøpe på noen fargehandlere, noen renserier, noen coop-butikker osv. Jeg har farget kjole i silkesateng (altså bomull) og det gikk helt fint. Er fikseringa av fargen som kan være litt problematisk med fint stoff, fordi det bør farges på 60 grader.
Gjest gjest1 Skrevet 28. juni 2006 #12 Skrevet 28. juni 2006 Hmm - så ble det såre tær likevel? Du har da skrevet hva du har betalt for kjolen, så om jeg ikke vet prisen på stoffet, så gir prisen på kjolen en indikasjon på stoffet. Men kan jo hende du har fått gratis søm og stoff til innkjøpspris for alt jeg vet. Spør sydama hvordan stoff det er - farge kan du kjøpe på noen fargehandlere, noen renserier, noen coop-butikker osv. Jeg har farget kjole i silkesateng (altså bomull) og det gikk helt fint. Er fikseringa av fargen som kan være litt problematisk med fint stoff, fordi det bør farges på 60 grader. ← Neida, ingen sure tær! Ingen fare, eg er berre lukkeleg! Hehe.. Og eg fekk faktisk stoff til innkjøpspris ja. Takk for tips om kor eg kan få tak i farge. Er ikkje nokon slike butikkar i nærleiken her, så om nokon har tips til nettadresser hadde eg blitt veldig glad!
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2006 #13 Skrevet 28. juni 2006 Hva har du betalt for kjolen? "nysgjerrig" Og jeg så et bilde du har lagt ut her fra bryllupet deres; du har jo et lag med chiffon utenpå et annet stoff. Det er gjennomsiktig, og da kan tråden skinne igjennom. Kan jo hende fargingen går bra, men forhør deg med hun som sydde den og om hun tror det vil la seg gjøre. Lykke til
Gjest gjest1 Skrevet 28. juni 2006 #14 Skrevet 28. juni 2006 Hva har du betalt for kjolen? "nysgjerrig" Og jeg så et bilde du har lagt ut her fra bryllupet deres; du har jo et lag med chiffon utenpå et annet stoff. Det er gjennomsiktig, og da kan tråden skinne igjennom. Kan jo hende fargingen går bra, men forhør deg med hun som sydde den og om hun tror det vil la seg gjøre. Lykke til ← 7500,- Det stoffet som er utanpå silkestoffet er ikkje chiffon, men vaska silke. Tråden synes ikkje gjennom. Sydama mi seier eg kan farge kjolen, men at eg bør bruke silkefarge. Ho veit ikkje kor eg får tak i sånn farge.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2006 #15 Skrevet 29. juni 2006 Alt i orden at du spør. Men eg trur ikkje du veit noko særleg om prisen på silkestoffet mitt? Tok ein prøve med å tenne på ein bit no, det brant dårleg og lukta svidd hår. Men skal høre med sydama mi om stoffa er 100% silke. Veit det eine stoffet heiter Jute, og det er i alle fall 100% silke. Trur det andre er ein slags grovsilke. Foret er bomulls-sateng. Har ein del stoff-prøvar, så dersom eg berre får tak i silke-farge, skal eg prøve meg fram med litt farging.. Men veit de kor eg kan få tak i farge då!??!!? Sømmane synes ikkje utanpå kjolen. ← Jute er ikke silke, men plantefiber. Du kan lese mer om jute her: http://en.wikipedia.org/wiki/Jute
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2006 #16 Skrevet 29. juni 2006 Jute er ikke silke, men plantefiber. Du kan lese mer om jute her: http://en.wikipedia.org/wiki/Jute ← Og resten av kjolen er i bomullssateng, men samma det. La henne styre på. Vaska silke ser heller ikke ut som chiffon.
Gjest gjest1 Skrevet 30. juni 2006 #17 Skrevet 30. juni 2006 Og resten av kjolen er i bomullssateng, men samma det. La henne styre på. ← Sydama mi veit vel kva stoff ho har kjøpt?
Gjest baby-E Skrevet 30. juni 2006 #18 Skrevet 30. juni 2006 Og resten av kjolen er i bomullssateng, men samma det. La henne styre på. Vaska silke ser heller ikke ut som chiffon. ← Hvorfor så frekk? Hun vet vel best selv, hva slags stoff det er.
Hildegard Skrevet 30. juni 2006 #19 Skrevet 30. juni 2006 Er så møkklei sure gjester som bare mååååååååå irritere og bare måååååååå pirke og være vrange. *viser fingeren*
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2006 #20 Skrevet 30. juni 2006 Er så møkklei sure gjester som bare mååååååååå irritere og bare måååååååå pirke og være vrange. *viser fingeren* ← Sure gjester? Det er faktisk av betydning å vite hvilket stoff man skal farge. Her blir jute påstått å være silke, og chiffon påstått å være vasket silke. Ser man på bildene, så ser man med all tydelighet at stoffet under chiffonen er bomullsateng. Hva er galt i å ha brudekjole av jute, chiffon og bomullsateng? Kan ikke skjønne hva som er vitsen med å kalle det silke - iallefall ikke når man ber om råd i forbindelse med farging.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå