Gå til innhold

Hostepus :(

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Æsj, det er så vanskelig å vite om det er noe alvorlig siden katten ikke kan selv si fra!

Den har hostet en del siden i går. Det stinker død og fordervelse av hostingen og hun vil bare sove.

Er så redd når sånt skjer, siden hun er 11 år og katter ikke lever så lenge som oss :(

Hvor lenge bør jeg se det an før jeg begynner å ringe dyrlege?

Hun kan jo bare ha satt fast et gresstrå i halsen eller er forkjøla, det har jo skjedd før..

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hun kan jo ha satt fast noe i halsen som også gjør at det stinker. Samtidig kan vel hoste være tegn på mer alvorlige ting. Jeg ville ringt i kveld og beskrevet symptomene, jeg.

At katten er ekstra trøtt trenger ikke bety noe - katten vår ha f eks døgnrytme på flere døgn, virker det som; noen dager sover han nesten ikke, andre ligger han nesten i koma. Men søvnbehovet kan OGSÅ være tegn på sykdom, så igjen - det går jo an å ringe uten å dra i dag.

God bedring til pusen:-)

Gjest gjest1
Skrevet

Dette kom da jeg rengjorde rommet faktisk. Først med nysing og nå hoste. Kan hun reagere på støvet som sikkert har samlet seg i lufta? Jeg merker jeg også nyser og svir når jeg sitter her. Skulle jo tro det skulle bli bedre etter rengjøring, men..

jeg ser det an til i morra, hvis det fortsetter går jeg til dyrlege :)

Hun er ellers sprek, jeg tar en hyssing og lar den gå forbi henne og da bråvåkner hun og skal leke.

Skrevet

Hosting kan også være tegn på innvollsorm.

Skrevet
Hosting kan også være tegn på innvollsorm.

Skulle akkurat til å si det. Jeg tok med katten til dyrlegen en gang fordi jeg trodde den var forkjølet, men det blir visst ikke katter. Den hadde orm, og etter det ble vi flinkere til å gi den ormekur jevnlig.

Gjest gjest1
Skrevet

Hvor ofte skal en gi katten ormekur? Grøss og gru, dette er noe som har gått meg hus forbi :overrasket:

Desverre har jeg ikke bil selv, og pusen er jo foreldrene mine sin men de ser jo ikke når hun er dårlig. En katt som ligger slengt ute på trappen i en ball (når de ligger i en ball mener jeg) og hoster virker ikke frisk på meg.

"hun spiste i går" er svaret jeg fikk. Jeg spiser jo også når jeg er syk, men en går da til doktor for det om. Jeg blir så frustrert, det virker jo ikke som folk her i huset vil ha katt slik de bagateliserer det :frustrert:

Skrevet

Det kommer litt an på omgivelsene hvor ofte en katt trenger kur. En innekatt trenger ikke så ofte som en gårdskatt, som er i kontakt med alskens dritt og lort. Vi har ikke katt lenger, så jeg husker ikke helt, men et par ganger i året tror jeg det var. Ring dyrlegen og spør om pus bør ta en visitt, det koster ikke noe.

Gjest Gjest
Skrevet

Hun kan sikkert reagere på støvet el. Ellers, om det er lenge siden hun har fått kur mot innvollsorm er det bare å gi henne. Drontal og panacur er greie. Drontal er en endagskur, men kanskje ikke like effektiv som panacur. Du merker fort bedring om det er dette som plager henne.

Skrevet

Vi har alltid brukt panacur. Funker fett.

Gjest gjest1
Skrevet

Min er ute hver dag i 5 min om ganga, mer nekter hun :tunge1:

Men jeg fikk overtalt faren min (han har bilen) til å ta en tur på torsdag. Får litt dårlig samvittighet for å stå og nærmest kjefte og hamre det inn i hodet på dem at de MÅ ta katten til dyrlegen, men jeg orker ikke gå og se pus ha det vondt.

Skrevet

Sikkert greit å sjekke at alt står bra til en gang innimellom. Ellers kan det fort bli dyrt hvis det får balle på seg. Vi betalte 2000 kroner for noe som begynte som et lite sår på poten. Da vi reiste til dyrlegen hadde masse av vevet rundt dødd, og det luktet råttent og fælt. Fysjameg.

Gjest gjest1
Skrevet

Uff :( Mio har vært utfor mye rart også. Først øremidd, så beit nabokatta av henne en av tæsene og den måtte amputeres helt så hun løp runt i rosa gips. Så fikk hun livmorbetennelse og det kom vaniljesaus ut av henne bak :( Så beit hun seg en halv cm inn på tunga og måtte på sprøytekrem i munnen.

Puh!

Skrevet

Den tidligere omtalte pusen min hadde forresten amputert hale og runde små ører uten øretipp pga av forfrysninger. De ramlet bare av en dag. Det var ikke jeg som sto for mishandlingen av pusen, vi fikk den fra Dyrebeskyttelsen. Stakar pus.

Gjest gjest1
Skrevet

Stakkar beibi :(

Nå kom min bort hit for å få kos helt frivillig! Hun vil helst at folk kommer til henne eller roper, aldri helt av seg selv kommer hun :overrasket:

Gjest gjest1
Skrevet

2 dager til så får vi se hvordan det blir. Gruer meg mest til bilturen, det er grusomt å høre på brølingen hennes (ikke for min del, men for det høres så fælt ut)

Skrevet

Ja, det er fælt! Er det langt å kjøre?

Gjest gjest1
Skrevet

10 min fra her til krsand, så må vi gjennom byen og bort til andre siden av byen over ei bro. Det er vel ikke så lang tid, men for katten er det vel en evighet

Gjest gjest1
Skrevet

Ormekur får du kjøpt på apoteket, enten i pilleform eller i paste. Hvis katten din er ute så anbefales det at den får ormekur 4 ganger i året. Håper du finner ut av hva som feiler katten din. :troest:

Gjest Gjest
Skrevet

Sånn egentlig tror jeg det er lurt å gi den ormekur før behandling også, men det rekker dere vel ikke nå eventuelt. Da er det katten som tar til seg næring og medisin, ikke ormen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...