Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynt å tenke på faddere til dåpen, selv om det er laaaangt fram i tid forsåvidt enda.

Hvem velger dere?

Familie, venner?

Og velger dere å "spare" noen til nestemann?

Ville egentlig valgt mine 2 søstre, men hva da med nestemann, hvis vi får flere unger?

Da er jo tantene "oppbrukt"!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har også så smått begynt å tenke på faddere, og tror nok at vi kommer til å velge to tante/onkel-par. Vi skal mest sannsynlig ikke ha flere enn ett barn, men om så skulle skje så kan man vel velge samme faddere flere ganger? :klø:

Skrevet

Det går fint an å ha samme faddere! Jeg og søstera mi har en onkel, en tante og en bestemor - tante er hennes gudmor, de andre faddere, og bestemor er min gudmor, og resten er faddere. Veldig greit.

Gjest Gjest_Silla_*
Skrevet

Jeg har ingen barn selv, men ettersom jeg er fadder til fem stykker så føler jeg at jeg har litt erfaring her:) I min gjeng, så har de fleste gjort det slik at de velger søsken eller familie til det første barnet, så tar de venner på de neste barna.. Det er en måte å gjøre det på. Jeg ville tro at det kan være greit å tenke på alder her.. Ikke ta forelsdre osv. Faddere er jo mennesker som skal kunne følge opp barnet helt til de er voksne. :)

Skrevet

Jeg valgte å ikke bruke noen av foreldrene våre av to årsaker; foreldrene hans synes jeg var for gamle, og mine foreldre som er yngre har jo allerede en stor rolle i og med de er besteforeldre.

Vi valgte min bror og et ungt søskenbarn av meg, og mannens søster med mann og en gutt vi er tant og onkel til.

Det er så mange som har fadderbarn i fleng, så synes det var litt hyggelig å velge to unge faddere (begge de var 18 år)

Neste gang blir det kanskje broren til han ene fadderen, muligens et vennepar, og kanskje vi bruker broren min en gang til?

Gjest Gjest_lilli_*
Skrevet

Har hatt barnas onkel og tante til fadder på begge barna. Har ikke så mye nær (som vi har kontakt med) slekt ellers så vi valgte bestevenninne og bestekompis i tillegg.

Gjest *Just-Me*
Skrevet

Jeg lurer også på hvem vi skal velge som faddere. Tror nok det blir min søster med mann.

Selv er jeg fadder på to tantebarn. Har hørt om en del folk som har vennepar som faddere også har foreldrene til barnet blitt skilt og mye krangling og fadderparet som da var bare en av foreldrenes venner osv, blir mye strid og parti velging....

Så man skal tenke gjennom faddervalget veldig godt.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi hadde to faddere til barna våre.

jeg og faren har en bror hver, så til vår eldste hadde vi hans bror som bar barnet + en veldig gammel og god venninne av meg.(har vært venner i over 20 år)

til vår minste var det min bror som bar barnet og så var kona til hans bror fadder. Dermed hadde vi en fadder fra hver side til begge.

Jeg har tre fadderbarn selv, ene er min niese, andre er datteren til en slektning som jeg har god kontakt med og den siste er sønnen til venninna mi som er fadder for mitt barn.

Gjest Snerpa
Skrevet

Venner, og bare venner. Det er de som står oss nærmest, og som f.eks. var de første til å få vite at nurket var på vei. Siden mannen min er enebarn, og jeg har ganske stor familie føles det naturlig at ikke min familie skal få en mer dominerende rolle enn de allerede har. Min stakkars lille mann føler seg nok ganske dominert og invadert av familien min allerede. Desuten er det viktig for oss at fadderen er medlem av statskirken, hvilket ekskluderer ganske mange "selvfølgelige" kandidater.

Skrevet

Vi har også snakket om dette...resultatet er

- på min side: lillesøster og pappas sambo

- hans side: lillesøster og en veldig god kompis

Skrevet

Nære venner og familie. Venner fordi vi tilbringer masse tid med de og de er fine voksenpersoner å ha for ungene våre.

Gjest Gjest
Skrevet

Har ikke fadderrollen i stor grad utspilt sin rolle? Det er jo ikke lenger snakk om at fadderene skal ta seg av barna dersom foreldrene dør, slik var det jo tidligere. Nå har man jo et velferdssystem som tar seg av barna og evt bestemmer hvem som skal "overta" barna, og det kan jo være hvem som helst av familien, fadderene har jo ikke noe særstilling i denne sammenheng.

Gjest Gjest
Skrevet

Livet er blitt slik at mange flytter pga jobb eller ting som oppstår i samlivet, noen vennskap kan nok bestå i mange år, men jeg har sett mange svært gode vennskap som skulle vare "livet ut" som sakte har glidd over i intet. Det er en av grunnene til at vi ikke ville velge venner. Vi har noen få gode venner vi har hatt kontakt med i mange år, men allikevel valgte vi familie. I tillegg deler jeg gjesten over sin refleksjon med at det ikke er nødvendig å velge helt unge faddere da de skal "ta seg av barnet i fremtiden". Vi har valgt familie som vi har god og tett kontakt med. Syns det er bedre at barnet har god kontakt med f.eks. bestemor i 8 år, enn å ha en ung mer "perifer" fadder som delvis er tilstede i livet deres i 15-20. Etter barneårene/konfirmasjon er som regel ikke barnet/ungdommen selv så veldig opptatt av dette med faddere. Siden familien ikke er stor har vi stort sett valgt 2-3 stykker til hvert barn. Eldstemann; mine foreldre + en tante, mellomste; hans foreldre + en tante, og minstemann i magen får tante og onkel som faddere. I tillegg har vi da valgt å bære eller ta av lua selv slik at det ikke ser så "glissent" ut oppe med døpefontenen - her omkring bruker nemlig folk halve slekta til hver barn :roll:

Gjest Gjest
Skrevet

Om man har kontakt med fadderen sin eller ikke, har ingen ting med om fadderen er familie eller venn å gjøre. Mine var onkel på farsiden og tante på morsiden, og de kom ikke i konfirmasjonen min engang. Hvorfor? Jo, fordi det var krangel om arv og ansvar for gamlinger på begge sider :tristbla: Venninna mi hadde venner av foreldrene som fadder, og hun og mannen inviterte fadderne i bryllupet og den påfølgende barnedåpen.

Dersom vi hadde valgt min bror og hans kone som faddere for 12 år siden, hadde vi nå måtte invitere en eks.kone i konfirmasjonen. OG den nye kona hans. Så styr i alle fall unna de inngifta, for DE forsvinner i alle fall regelmessig ut av "gjengen".

Gjest Gjest
Skrevet

Må tenke nøye igjennom ja... I min familie er det litt sårhet fordi det ene tante/onkel paret visstnok aldri har blitt spurt om å være faddere. (5 søsken, og de var visst de eneste...)

Men min onkel hadde helt glemt at han var min fadder og tok talen på sparket i min konfirmasjon. For min søster hadde mine foreldre valgt en inngiftet onkel. De skilte seg noen år senere, så hun har heller ikke sett mye til fadderen sin.

Når min ene onkel (sistemann av den genrasjon) fikk unger villa han ha yngre faddere og har brukt oss søskenbarn. Må innrømme at jeg har gjort en ganske dårlig jobb der. De bor veldig langt unna, og vi ser dem så og si aldri. Blir derfor helt unaturlig. Tror egentlig ikke denne jenta veit hvem jeg er en gang. (Blir litt unaturlig å presse seg på bare fordi jeg er fadder...)

Ser vel også denne oppgaven som litt utdatert i forhold til før...

Skrevet
Jeg har ingen barn selv, men ettersom jeg er fadder til fem stykker så føler jeg at jeg har litt erfaring her:) I min gjeng, så har de fleste gjort det slik at de velger søsken eller familie til det første barnet, så tar de venner på de neste barna.. Det er en måte å gjøre det på. Jeg ville tro at det kan være greit å tenke på alder her.. Ikke ta forelsdre osv. Faddere er jo mennesker som skal kunne følge opp barnet helt til de er voksne. :)

Du er litt vel bastant der. Jeg har foreldre og svigerforeldre som fadder for mine barn. Ser ingen problemer med det ... kunne faktisk ikke tenkt meg å velge venner for min erfaring er at vennskap ofte kjølner med tiden - man får nye venner, osv ... Min bestevenninne fra barna var små har bodd i utlandet i mange år og jeg tviler på om de noensinne vil bosette seg i Norge igjen.

Skrevet

på mitt første barn hadde vi kun nærmeste familie. min manns søster m/ mann og min bror.

På neste barn kommer vi til å ha kun felles venner av oss.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Jeg har ikke barn, men når vi en gang får så tror jeg nok av svigermor blir en av fadderne. Det er tradisjon i den familien. Ellers velger vi nok søsken og venner eller øvrig familie.

Jeg er selv gudmor til mitt eldste tantebarn, og søsteren min sier at hun angrer på at hun ikke valgte meg til det yngste barnet og. Så det går nok fint an å velge samme fadder flere ganger :)

Skrevet

Min datter har alle besteforeldrene som fadder.

Min sønn har alle tanter og onkler som fadder.

Skrevet

Min sønn har to faddere, min søster og samboeren sin søster

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...