Gå til innhold

Kengubarn i magen!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg spiste også spekemat i starten av graviditeten og har spist spekepølse hele veien. Jordmor sa faktisk at spekepølse var helt greit. Nå vet jeg riktignok ikke om det har gått bra eller ikke da.... :ler:.

Stemmer i med smile om at strikking ikke er noe problem med magen, men så har jeg skikkelig lange apekattarmer også da :ler:

:klem:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Du er heldig som slipper kvalme. Her er det kvalme hele dagen lang, men heldigvis ingen spying!

Ja, jeg krysser fingrene for at kvalmen holder seg unna så lenge som mulig :)

Jeg spiste salami til det tytet ut av ørene på meg i de første 3 månedene og Tiny har ikke fått fem ører eller 24 tær, så spekemat skal du ikke bekymre deg så mye for tror jeg ;)

Har ikke den største angsten, og kom faktisk på at jeg har spist den en gang til. Før jeg testet positivt.

Strikke? Der sa du noe. Er enda ikke ferdig med genseren jeg begynte på i våres. Bør vel prøve å få tid snart, så den kan bli brukt...

Typisk at slagplaner går i vasken, men går somregel bra :)

Ellers har jeg også hørt at småblødninger/spotting kan være kroppen som kvitter seg med en tvilling... Det er visstnok mange som starter som tvillinger, men så er kun en levedyktig, og den andre blir enten støtt bort, eller absorbert av livmoren. Vet ikke om det stemmer, men.

Ja, vet at man kan miste en tvilling, men tror nok ikke dette er det. Spotter bare bittelitt, noen dager.

GRATULERER SÅ UTROLIG MASSE

Jeg ble så glad da sms'en kom at jeg fikk tårer i øynene. Dette fortjente du, vennen :)

Kos deg masse i graviditeten, og nyt det :)

stor stor :klem:

Takk Vennen! Håper virkelig du kommer etter også :klem:

Skrevet
Jeg spiste også spekemat i starten av graviditeten og har spist spekepølse hele veien. Jordmor sa faktisk at spekepølse var helt greit. Nå vet jeg riktignok ikke om det har gått bra eller ikke da.... :ler:.

Stemmer i med smile om at strikking ikke er noe problem med magen, men så har jeg skikkelig lange apekattarmer også da :ler:

Hvordan kan hun si at spekepølse er greit, når det er spekemat :klø: Lurer også litt på hvor stor oddsen er for å få toxoplasmose under svangerskapet er, når jeg allerede har levd 30 år uten å få det?

Skrevet

Da var det tilbake på jobb igjen :sprettoy: Alltid kjedelig etter ferie. Og alltid masse ting som har hopet seg opp. Heldigvis ikke så mye denne gangen. Jeg har flinke kollegaer :) Godt at det fortsatt regner i alle fall ;)

Skrevet
Hvordan kan hun si at spekepølse er greit, når det er spekemat :klø: Lurer også litt på hvor stor oddsen er for å få toxoplasmose under svangerskapet er, når jeg allerede har levd 30 år uten å få det?

Aner ikke! Det er veldig liten sjanse, men hvis det skjer så er det vist veldig fatalt. Jeg har levd som vanlig og spist det jeg har hatt lyst på, bare holdt meg innenfor koffeindosa :)

Skrevet

Toxoplasmose har (vanligvis) ingen symptomer da, så det kan jo hende du har hatt det? Du kan alltids be om en test vet du :)

Skrevet

Toxop. er veldig farlig for fosteret dersom mor blir smittet i starten av graviditeten. Skadene på fosteret synker med antall svangerskapsuker og dersom man blir smittet i slutten av svangerskapet er det ikke så farlig for fosteret.

Jeg spiste litt spekemat mot slutten. Tror man bør være mer forsiktig dersom man er i utlandet jeg da.

Jeg trodde også jeg fikk mensen den mnd jeg testet positivt. Kom en liten blødning/spotting. Men det gikk bra!

Skrevet

Hei hei vennen :)

Jeg håper virkeli og jeg kommer etter asap!!!

Ha en strålende kveld, og kos deg på jobb ;)

Skrevet

Og i norge er det ikke mange som har toxo/blir smittet.

trur det er 5-10% i norge mot 80% i frankrike.

(var artikkel om ferie i det siste gravid bladet og der stod tallene)

Skrevet

Det stod også om det i et gravid blad for ca. et år siden der det var en lege/proffesor som uttalte seg. Han sa at det skal MYE til for å få det i tillegg trenger ikke fosteret få det selv om du får det. Det er som iss sier farligere i begynnelsen men så avtar det.

Jeg snakket med en i mattilsynet og han mente alt dette var overdrevent spesielt når det gjelder norsk mat men en skal jo allikev være forsiktig. Så vel som å holde seg unna spekemat er det lurt å vaske frukt og grønt ordentlig! F.eks. for at du skal bli smittet via en gulrot skal det ha vært et dyr der som har gjort fra seg og vært så uheldig å spise et dyr som har toxoplasma (noe som ikke er vanlig i Norge) og i tillegg skal du klare å få i deg den bakterien og bli smittet. Som du skjønner så skal det litt til men greit å ta noen forholdsregler.

Lykke til! Jeg ba forresten om blodprøve siden vi hadde katt og jeg hadde det ikke og det vil si at jeg aldri har hatt det heller.

Skrevet
Aner ikke! Det er veldig liten sjanse, men hvis det skjer så er det vist veldig fatalt. Jeg har levd som vanlig og spist det jeg har hatt lyst på, bare holdt meg innenfor koffeindosa :)

Tror også jeg kommer til å leve som vanlig. Orker ikke går rundt og være bekymret for alt.

Hvordan går det med deg, Eeyore? :kose:

Det er i alle fall bedre å komme tilbake på jobb som gravid :) Ellers hadde det jo vært dobbelt kjedelig :ler:

Toxoplasmose har (vanligvis) ingen symptomer da, så det kan jo hende du har hatt det? Du kan alltids be om en test vet du :)

Tenkte jeg skulle spørre om det når vi skal til UL i uke 8 :)

Toxop. er veldig farlig for fosteret dersom mor blir smittet i starten av graviditeten. Skadene på fosteret synker med antall svangerskapsuker og dersom man blir smittet i slutten av svangerskapet er det ikke så farlig for fosteret.

Jeg spiste litt spekemat mot slutten. Tror man bør være mer forsiktig dersom man er i utlandet jeg da.

Jeg trodde også jeg fikk mensen den mnd jeg testet positivt. Kom en liten blødning/spotting. Men det gikk bra!

Nå er jo jeg tidlig i svangerskapet da... :sjenert: Men tar det med ro, gjort er gjort og spist er spist ;)

Har hørt om de som har spottet hele svangerskapet, så er ikke bekymret for det heller. Så lenge det ikke er masse friskt blod har nok spiren det bra :)

Skrevet
Hei hei vennen :)

Jeg håper virkeli og jeg kommer etter asap!!!

Ha en strålende kveld, og kos deg på jobb ;)

Kose meg på jobb :overrasket: Går det an da? :ler:

Og i norge er det ikke mange som har toxo/blir smittet.

trur det er 5-10% i norge mot 80% i frankrike.

(var artikkel om ferie i det siste gravid bladet og der stod tallene)

Tenker jeg tar det hele med ro jeg. Blir mere stresset av å bekymre seg for alt mulig. Barn har jo blitt til i alle tider, for man fant ut om alle farene også ;)

Det stod også om det i et gravid blad for ca. et år siden der det var en lege/proffesor som uttalte seg. Han sa at det skal MYE til for å få det i tillegg trenger ikke fosteret få det selv om du får det. Det er som iss sier farligere i begynnelsen men så avtar det.

Jeg snakket med en i mattilsynet og han mente alt dette var overdrevent spesielt når det gjelder norsk mat men en skal jo allikev være forsiktig. Så vel som å holde seg unna spekemat er det lurt å vaske frukt og grønt ordentlig! F.eks. for at du skal bli smittet via en gulrot skal det ha vært et dyr der som har gjort fra seg og vært så uheldig å spise et dyr som har toxoplasma (noe som ikke er vanlig i Norge) og i tillegg skal du klare å få i deg den bakterien og bli smittet. Som du skjønner så skal det litt til men greit å ta noen forholdsregler.

Lykke til! Jeg ba forresten om blodprøve siden vi hadde katt og jeg hadde det ikke og det vil si at jeg aldri har hatt det heller.

Takk for god opplysning! Har også tenkt at det skal mye til for å bli smittet :)

Gjest *kosejoker*
Skrevet
Det er i alle fall bedre å komme tilbake på jobb som gravid :) Ellers hadde det jo vært dobbelt kjedelig :ler:

:ler:

Det tror jeg på! Sender deg noen tanker i blant :klem:

Skrevet

Nå har Heffalompen og jeg kommet i et slag vakum, der vi nesten ikke tenker på at jeg er gravid lenger. Den store nyheten og gledesrusen har gått litt over, og det er jo leeenge til det begynner å synes og kjennes. Ble litt :overrasket: igår og måtte stoppe og kjenne på puppene fordi jeg ikke hadde tenkt på graviditeten hele dagen :ler:

Men jeg har begynt å få kviser da :frustrert: Heldigvis ikke så store, men i går kom det 3 stykker :sur: Fikk jo mer kviser når jeg sluttet på pillen også, men nå tar det helt av! Skjønner at pilla har sine fordeler ja :ler:

Skrevet

Kvisene var det første jeg merka også. De kom lenge før IKM, rundt befruktningstider egentlig. Masse masse små stygge kviser. Noen har jeg ennå... Ikke morsomt.

Skrevet

Da kan vi gå her og være fjortiser sammen Trampe :ler:

Glemte å :hoppe: litt for 5 uker idag!

Synes denne første uka har gått utroooolig tregt... :sjenert: Kan jo ha noe med at jeg testet positivt allerede 3+6, men håper virkelig at tiden går fortere nå som jeg har begynt på jobb igjen altså!

Skrevet

Nå fikk jeg flachbacks over hvor saaaakte tida gikk i starten. Da jeg blødde brukte jeg også å tenke at så lite som kom kunne spiren umulig komme ut. Trøst deg med at tida går fortere og fortere etterhvert :).

Skrevet
:hoppe: for 5 uker :) Hvis jeg har regnet riktig så er jeg akkurat 1 uke foran deg! Kanskje vi føder samtidig :babysmokk:
Skrevet

Hei hei, vennen :)

Og :hoppe: for 5 uker :)

Tiden kommer til å gå kjempefort :Nikke:

3 kviser :ler: Ja, det var klart en fordel å gå på pilla ja, det har jeg og merket. Får masse kviser rundt menstider :frustrert:

Ha en flott onsdag.

stor :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...