Läkerol Skrevet 26. juni 2006 #1 Skrevet 26. juni 2006 Kor lenge kan ei flaske kvitvin stå åpna før den blir dårlig?
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #2 Skrevet 27. juni 2006 I følge min mann må hele flaska drikkes på en gang...... Da blir fordelingen ett glass på meg (er ikke så veldig glad i vin...) og resten på han!
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #3 Skrevet 27. juni 2006 Ikke særlig lenge -et par tre dager kanskje, om du korker den godt og oppbevarer den i kjøleskapet. Er du usikker er det bare å lukte og smake på den -gjær og eddiksmaken kommer fort.
Nemmera Skrevet 27. juni 2006 #4 Skrevet 27. juni 2006 jeg tror ikke den holder så lenge en gang... Er nok best å drikke alt i en sleng Eller kjøpe en kartong
Gjest lillelou Skrevet 27. juni 2006 #5 Skrevet 27. juni 2006 Jeg syns den knapt holder seg til dagen etterpå,jeg. Har allerede da forandret smak fullstendig.
Gjest Valkyrie Skrevet 27. juni 2006 #6 Skrevet 27. juni 2006 Jeg syns den knapt holder seg til dagen etterpå,jeg. Har allerede da forandret smak fullstendig. ← Tror det også kan variere litt med mengden som er igjen på flasken -er det bare tatt ett glass holder den seg litt lengre enn om det bare er en slant igjen. Har muligens med mengden luft det er i flasken å gjøre?
skrue Skrevet 27. juni 2006 #7 Skrevet 27. juni 2006 Om jeg har hvitvin som har stått mer enn 2-3 dager så blir den degradert til matvin. Dvs vin som skal i maten når den tilberedes. Et eksempel er risotto der man ofte bruker hvitvin eller hvitvinseddik som endel av væsken risen kokes opp i. En slik "matvin" har jeg hatt stående i mer enn en uke uten problemer.
Gjest Gjesta Skrevet 27. juni 2006 #8 Skrevet 27. juni 2006 Jeg syns den knapt holder seg til dagen etterpå,jeg. Har allerede da forandret smak fullstendig. ← Jeg er enig med Lillelou, jeg synes at vinen blir raskt flat og tam.
Lenemor Skrevet 28. juni 2006 #9 Skrevet 28. juni 2006 Kjenner ei som heller vinen over på små 1 liters plastkanner, holder seg visst noen dager da.
Gjest Gjest_Vims_* Skrevet 28. juni 2006 #10 Skrevet 28. juni 2006 I stedet for å helle den ut, så kan du helle den i isbitposer og legge i frysen. Så kan du piffe opp sausen med en terning eller fem når du føler for det. Ganske lurt, men du hadde kanskje lyst på et glass vin akkurat nå?
Miami Skrevet 28. juni 2006 #11 Skrevet 28. juni 2006 Min erfaring er at dette varierer, sannsynligvis kan det ha sammenheng med hvor mye luft som er på flaska ja. Lar ofte hvitvinsflaska stå i kjøleskapet og har ingen problemer med å drikke den en dag eller to etterpå. Men vin på plastkanne... ÆSJ.
afr0dite Skrevet 28. juni 2006 #12 Skrevet 28. juni 2006 Vin har ingen holdbarhet. Den må drikkes med en gang, eller man kan bruke vakumpumpe (som finnes til vinflasker) og pumpe ut luften, så det blir lufttett igjen, og da holder den i noen dager.
Gjest gjest1 Skrevet 28. juni 2006 #13 Skrevet 28. juni 2006 Jeg synes den blir elendig bare den står et døgn åpnet, jeg...Flat og tam.Men enig i det som er sagt allerede, at det har med hvor mye luft det er i flasken osv. Etter noen dager må den bøte med livet i mat-gryta. Men ærlig talt, så drikkes flaska gjerne opp når den først er åpnet, da! (vi er to stk... )
Gjest Gjest_Anniie_* Skrevet 14. november 2009 #14 Skrevet 14. november 2009 Hva med hvitvin med skrukork da? har drukket 2 glass av den. Hvor lenge holder den seg ca?
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2009 #15 Skrevet 14. november 2009 Hva med hvitvin med skrukork da? har drukket 2 glass av den. Hvor lenge holder den seg ca? Skrukork spiller ingen rolle fra eller til. Vinen kommer likevel i kontakt med luften i flasken. Skal du oppnå en viss holdbarhet på en åpnet vinflaske blir du nødt til å pumpe luften ut av vinflasken og skape et vakum i den. Hvis ikke blir den dårlig bare etter en dag, sånn som mange her sier.
Coronas Skrevet 15. november 2009 #16 Skrevet 15. november 2009 Fant denne. http://www.abcnyheter.no/node/35466 Åpnet en søt vin på sensommeren. Likte den ikke og har blitt stående i kjøleskapet fram til nå. Prøvde ett glass her om dagen. Den var blitt mindre søt og bedre syns jeg. Vet jo ikke om den er dårlig, men jeg ble hverfall ikke det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå