Gå til innhold

Minimalt med alkohol utenom maten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal nok ikke gifte meg før om en good, god stund, men jeg satt bare og funderte på en ting, som jeg leser her er de fleste ganske så viktige angående drinker og alkohol, men saken med meg er det at jeg kan ikke fordra alkohol, jeg har vokst opp med dårlige minner om alkohol og er totalt motstander fra dette selv, og typen har faktisk sluttet og drikke pga meg..

Men saken er det at ville du syntes det var rart om du ble bedt i et brullyp hvor det var, vel ikke så mye alkohol utenom vin til maten?

Evt noen gode ideer til hvordan dette kan løses, altså ikke fri bar, kanskje en annen ordning (jeg er helt blank på dette området, men jeg har en stor bok som alt av brullyps ting skrives ned i så bare gi meg ideer)..

Og hvordan ville du reagert om bruden selv ikke drakk vin til maten? Cola blir nok litt sært, men sprite kan jeg nok ha til maten..

Vil bare ha synspunkter på disse tingene.. Bare sånn for informasjons skyld..

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Du kan jo ha et alkoholfritt bryllup om du vil det. Ingen kan i hvert fall tvinge deg til å drikke.

Skrevet (endret)

Jeg kan godt servere alkohol til maten, folk blir sjelden særlig påvirker når man spiser og drikker, men vil ha en enkel løsning etterpå med ikke så alt for mye alkohol..

Endret av Gjest
Gjest Bellatrix
Skrevet
Jeg kan godt ha alkohol til maten, folk blir sjelden særlig påvirker når man spiser og drikke, men vil ha en enkel løsning etterpå med ikke så alt for mye alkohol..

Da synes jeg du skal ha resten av festen uten alkoholservering.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg ville ikke reagert. Men nå tenker jeg og samboeren å gjøre det samme som deg om vi skulle finne på å gifte oss. Men i vår familie har vi et par avholdsfolk, i tillegg til at resten er veldig forsiktige med alkohol. Sånn sett ville det nesten blitt rart å skulle legge opp til mye drikking. Også fordi vi drikker veldig lite selv.

Men det er kanskje mulig at et par av vennene våre ville syns det var litt rart, men samtidig tror jeg ikke de ville vært overrasket heller, siden de kjenner oss.

Kanskje noen nå syns at vi er litt lite hensynsfulle når vi vet at vi har venner som liker å drikke (ikke enorme mengder altså), men vi kommer nok til å gå for et ganske sparsommelig bryllup på alle måter, og da virker det også rart å skulle bruke halve budsjettet på drikke. Det vil nok bli vin til maten, men ikke noe mer. Og da snakker jeg heller ikke om bar hvor man betaler for seg, bare så det er sagt. Jeg mener rett og slett ingen alkohol etter maten. Det avhenger jo av gjestene, men det vil nok gå helt greit å vårt tilfelle.

Gjest Gjest
Skrevet
Da synes jeg du skal ha resten av festen uten alkoholservering.

Enig.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med litt alkohol AnnChristin86. Skal hver enkelt få lov til å drikke en drink hver, eller skal dere ha så lite alkohol at dere fort går tomme?

Går greit å gjøre det som Bellatrix skriver, men opplys om det i invitasjonen.

Tror forresten du har misforstått det at folk her er så opptatt av alkohol. Det er prinsippet av at gjestene skal betale for seg i bryllup folk er negative til - ikke om det er et alkoholfritt bryllup elelr ikke.

Skrevet

Denne bruden kommer ikke til å drikke vin til maten i eget bryllup i alle fall. (cola drikker jeg ikke unsett, men det blir antakelig sitronbrus) Og det anser jeg ikke som noe noen får lov til å ha noe med å gjøre. Jeg drikker ikke. so what? (Jeg er mer sær enn som så, vi må finne på en annen forrett enn de vanligste, ettersom jeg ikke spiser sjømat, og hovedmenyen må bestå av noe jeg liker...)

Men vi kommer til å ha alkohol på festen, og ford jeg ikke liker prinsippet om at gjestene må betale for seg, antakelig fri bar (dog med et ansvarlig menneske som serverer, ikke slik at de forsyner seg selv, slik at vi unngår at noen får for mye (og samtidig unngår at 16-17 åringene får drikke alkohol, for det tillater jeg ikke i mitt bryllup, uansett om det så er at de har drukket i flere år allerede))

Jeg liker ikke egentlig fulle folk/fyllefester og håper å unngå det denne dagen også, fordi jeg vil den skal være en gledesdag. Men jeg har ingen vonde minner sånn som du, så jeg takler greit at de andre får drikke.

Men slik som du føler det, så synes jeg ikke dt er det minste unormalt om du holder en alkoholfri fest, og det bør gjestene også skjønne.

Hadde ikke hatt noe mot det selv jeg, men vi holder nok en "standardløsning" tenker jeg.

Det er dog slett ikke for at folk skal drikke mest mulig jeg tenker fri bar, det er prinsippet med å betale for seg. "fri" i betydning av "gratis for gjstene", ikke "fri flyt" nemlig.

Gjest Gjest
Skrevet

Det går an å drikke alkoholfri vin for bruden hvis hun er avholdsmenneske.

Jeg forstår at alkohol kan være et problem for mange, men jeg tror at et bryllup uten alkohol etter maten bare fører til at de som vil drikke har med seg medbrakt i veska eller innenfor jakka.

Ville foreslått vin til maten, konjakk og likør til kaffen, og fri bar der det kun serveres øl og vin med lav alkoholprosent på f.eks. 7-9.

Hvis en litt myndig person tar seg av baren, så kan h*n påse at ingen blir overstadig beruset og servere farris eller kaffe til den det måtte gjelde, hvis dere gir beskjed om at det er ønsket.

Eller gjøre en vri og servere lettøl eller alkoholfri vin til de som begynner å vise tegn til å ha fått for mye innabords. De vil ikke merke noe uansett hvis de allerede er beruset.

Skrevet

Nei det er ikke rart, syns jeg.

VI har ikke bar på stedet og egentlig ikke lov til å servere alkohol.

Vi har søkt og fått tilatelse til å servere vin til middag.

Så vi gjør det sånn... Har ikke hørt noe negativt om det.

Har også dårlig erfaring med alkohol og jeg vet det kan gå over styr med endel...

Dessuetn er det slik vi ønsker det.

Skrevet
Det går an å drikke alkoholfri vin for bruden hvis hun er avholdsmenneske.

Ikke for denne bruden.

Dette skal være min store dag. (Vel, vår store dag) Og da skal jeg ha det sånn som jeg liker.

Jeg liker ikke vin. I tillegg til at jeg ikke drikker, så liker jeg ikke vin. Og jeg drikker mye til maten, jeg er "avhengig" av mye drikke. Jeg vil da ha drikke jeg liker, ikke ende opp med å drikke minimalt fordi det smaker pyton *(Ja, jeg liker det virkelig ikke, jeg har prøvd, og det var FÆLT!) Jeg vet det finnes mange ulike viner, men jeg foretrekker burs. Og da drikker jeg brus.

Skrevet
Ikke for denne bruden.

Dette skal være min store dag. (Vel, vår store dag) Og da skal jeg ha det sånn som jeg liker.

Jeg liker ikke vin. I tillegg til at jeg ikke drikker, så liker jeg ikke vin. Og jeg drikker mye til maten, jeg er "avhengig" av mye drikke. Jeg vil da ha drikke jeg liker, ikke ende opp med å drikke minimalt fordi det smaker pyton *(Ja, jeg liker det virkelig ikke, jeg har prøvd, og det var FÆLT!) Jeg vet det finnes mange ulike viner, men jeg foretrekker burs. Og da drikker jeg brus.

Enkelt og greit!

Skrevet

Jepp, enkelt og greit.

Jeg skal ha mat jeg liker, og drikke jeg liker. Jeg skal kose meg :)

Skrevet

Alkohol kommer ikke til å stå sentralt i bryllupet vårt. Det kommer til å serveres øl til spekematen og kaffe avec til bryllupskaka på mottagelsen og vin/øl til middagen senere på kvelden. Dersom du ønsker litt mer alkohol enn bare til middagen uten at du vil ha fri bar er det å servere en liqeur eller cognac til kaffen en god måte å gjøre det på. Mer kontrollert om du vil. Men det er deres bryllup og dere burde gjøre akkurat som dere ønsker uavhengig av om noen kanskje synes det er rart (spør du meg).

Skrevet
Ikke for denne bruden.

Jeg kan love deg at vi som liker vin ikke er særlig begeistra for alkoholfri vin. Har faktisk enda ikke møtt et menneske som synes det er godt. I vårt bryllup hadde vi hjemmelaget krøkebærsaft og mozell som erstatning for vin, i tillegg til at vi hadde et godt utvalg av div mineralvann selvfølgelig. Tror jeg var borti en tråd på gravide-forum der en hadde funnet en Ok alkoholfri champagne, men det har jeg ikke smakt selv så det vet jeg ikke noe om.

Er veldig enig i at man skal drikke det man selv liker, spesielt i sitt eget bryllup. Hvorfor tvinge ned ekkel alkoholfri vin bare for at ikke gjestene skal stusse? De kjenner vel brudeparet og vet at en eller begge ikke drikker!

Jeg var nettopp i et bryllup der deler av brudens familie var avholds eller veldig forsiktige med alkoholen. De hadde bryllupet på et hotell der det ble servert vin til middagen (med alternativer for de som ønsket det), cognac til kaffen og etterpå var det bar der gjestene kunne kjøpe det de ønsket. Dette fungerte greit, og førte til at det ble ganske rolig utover kvelden. Det ble jo ikke hæla-i-taket fest akkurat, men rolig og veldig hyggelig. Skjønner Malma sin tanke om at gjestene ikke skal betale for seg, jeg ville nok ha tenkt på samme måten, men som gjest gjorde det meg ingenting å måtte betale for en øl til nattmaten og et glass vin til å nippe.

Gjest Gjest_pia_*
Skrevet

Jeg er heller ikke noe veldig glad i alkohol, men Hos oss blir det servert vin og øl til maten, og kaffe avec til kaker.

Etter at barna er vel hjemme, blir det "hællan i taket og tenna i tapetet"!!

Vi har fri bar, men det er kun fordi våre gjester er mennesker som vet å ta seg en tår i godt lag, og vi har det alltid kjempe morsomt og koselig når vi trommer ihop til fest. Aldri noe tull!!

Jeg storgleder meg ihvertfall :hoppe:

Gjest Fantus
Skrevet

Vi hadde moderat med alkohol i bryllupet vårt. (Jeg kommer fra en avholdsfamilie...)

Vi serverte champagne eller mozell som velkomstdrikk, øl og vin til maten (og brus, farris, vann og munkholm til de som ikke drakk øl eller vin) og avec til kaffen.

Utover kvelden var det mer kaffe, mer brus og noen drakk litt av den ølen og vinen som var igjen fra middagen.

Opplevde ingen reaksjoner fra gjestene på dette og syns dette var en bra løsning både for lommeboka og følelsene til avholdsfamilien min.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi hadde moderert alkoholbruken i vårt bryllup. Vi hadde alkoholfri aperitif, 1 glass vin til forrett, 1 glass vin til hovedrett (de som drakk det opp fort fikk 1/2 glass til) og kaffe avec. Vi feiret på hotell, og ga serveringspersonalet på forhånd instrukser om hvordan vi ønsket det. Både fordi vi ikke ville ha fyllefest og fordi vi måtte ha en viss kontroll på kostnadene. De var veldig flinke til å fylle vann i glassene - og det førte til at mange drakk mest vann (det er jo tross alt ganske varmt i de fleste bryllup). Etter kaffe avec serverte vi ikke alkohol, men det var jo en bar på hotellet, så de som var veldig "avhengig" gikk der og kjøpte seg noe. Vi opplyste ikke om denne baren for vi ville ikke ha så mye alkoholdrikking. Men det var jo helt greit at de gjestene som bare MÅTTE ha en drink gikk og kjøpte.

At du drikker brus til middagen i ditt eget bryllup synes jeg ikke er rart i det hele tatt. Jeg er veldig glad i vin, men drakk bare et halvt glass til hovedretten, og resten brus og vann. Jeg hadde ikke lyst til å føle meg brisen eller full den dagen. Så om du har lyst på cola eller sitronbrus eller noe annet - tror ingen kommer til å reagere på det. Jeg synes det er selvsagt at brudeparet skal både spise og drikke det de synes er best denne dagen.

Skrevet

Kjempeflott innlegg over! Akkurat sånn ønsker jeg å ha det. :)

Gjest Litjtuppa ii
Skrevet

Jeg syns heller ikke det er rart om det blir lite alkohol i et bryllup. Jeg drikker minimalt selv, hele sleka mi er så og si avholds, mens kjæres slekt drikker litt i gode selskap.

For å finne en slags mellomting blir det slik hos oss:

- Champagne eller cider og mozell som velkomstdrink

- Munkholm alkoholfritt øl, brus, tomtenøl og vann til middag

- Likør og konjakk til kaffe og kaker

Hvis vi skulle hatt alkoholholdig drikke under middagen, vet jeg om noen fettre av kjære som fort kunne blitt teite, så vi gjør det slik. Vil ikke risikere at det blir fyllefest, og vi har prioritert andre ting framfor alkohol i vårt budsjett.

De som liker smaken av alkohol får nyte det i velkomstdrinken og til kaffen, samtidig som at vi slipper fettre og onkler som ikke kan styre seg. Dette er vår dag og jeg tror begge parter kan være såpass tolerante for vår løsning, og klare seg uten mer/tolerere at noen drikker litt.

Lykke til! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg forstår at alkohol kan være et problem for mange, men jeg tror at et bryllup uten alkohol etter maten bare fører til at de som vil drikke har med seg medbrakt i veska eller innenfor jakka.

Hva i alle dager? Finnes det virkelig noen sniker med seg alkohol i jakka når de skal i bryllup? Hvor i landet er dette?

Jeg har vært i mange bryllup hvor det har vært begrensede mengder alkohol, men har aldri sett eller hatt mistanke om at noen har snikdrukket medbragt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...