Gå til innhold

wok


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Hvis du aldri har laget noe i wok kan jeg jo gi deg en wok-for-dummies/steg-for-steg slags oppskrift fra en nybegynner til en annen ;)

Først må du ha en olje å steke i som tåler høy varme- jeg bruker solsikkeolje.

Enkel wok kan være litt hjemmelaget og litt "pose", for eksempel kylling med sweet & sour, noe de fleste liker.

Først steker du kylling i små biter i litt olje, stek og rør samtidig. Når kyllingen er stekt ferdig tar du den ut av wok'en. Så steker du grønnsaker i små biter/strimler, til sweet & sour pleier jeg å bruke løk, rød paprika, minimais og squash. Gulerot og brokkoli er også godt. Det er lurt å steke litt av gangen, husk å røre hele tiden. Når alt har blitt wok'et, så tar du alt sammen oppi wok'en igjen. Så bruker jeg en pose med sweet & sour woksaus fra blue dragon (som de f.eks har på Rimi), og fordi jeg liker at det er litt "fuktig" så slår jeg også oppi en liten boks med ananas i biter inkl juicen. Det trenger kun noen få minutter for å bli varmt, så er det ferdig. Serverer med ris eller nudler.

Så kan det jo varieres i det uendelige avhengig av hvilke grønnsaker du bruker, det finnes masse forskjellig sauser, og det går blant annet an å bruke laks, scampi, svinekjøtt og biffkjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

superenkelt:

stek kyllingfilet i små biter eller strimler i olje, ta de ut, ha i en pose med frosne wokgrønnsakeri woken, og en pose med woksaus (f.eks de fra blue dragon). server med ris.

enkelt: stek kyllingfilet i små biter/strimler i olje, ha over litt kikoman, ta de ut.

stek frosne wokgrønnsaker fra pose, pluss en boks med bambusskudd og vannkastanjer i skiver, ha i kyllingen igjen, noen reker, woksaus fra blue dragon, cashewnøtter og ferdigkokte nudler (en sånn liten pose fra mr.lee for eksempel).

rør rundt så alt blir varmt og server!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Her er min selvkomponerte oppskrift, på wok med laks og asparges.

Wok med laks og asparges

Til to personer trenger du

200-300 g laks/ørret i 2x2 cm terninger

2 vårløk i ringer

1 gulrot i tynne skiver

1/2 vanlig løk i skiver

1/2 paprika i biter

6 stilker asparges stilkene delt i tre eller fire

Hakket hvitløk og chili etter smak

2 ts fivespice krydder

3-5 ss soyasaus etter hvor salt du liker det

1-2 ts sesamolje

sitronsaft/appelsinjuice

vann

Stek laksen litt først i lag med litt hvitløk og fivespice krydder.

Sett til side, wok grønnsakene ha over soyasaus, sesamolje, sitronjuice og vann til passe saus, ha i laksen igjen og kok opp.

Godt med ris eller nudler til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...