Gjest gjest1 Skrevet 26. juni 2006 #1 Skrevet 26. juni 2006 (endret) Jeg er lat. Jeg innser det. Jeg er lat og jeg klager. Det er enda verre. Så jeg tenkte at om jeg faktisk gidder å komme meg ut for å jogge av og til, kan jeg klage med god samvittighet for at jeg ikke ser ut som Heidi Klum. Er i 20-åra, normalvektig og røyker. Hvor mange ganger må jeg jogge pr. uke for å merke at kondisjonen bedrer seg? Og hvor lenge må jeg jogge pr. gang? (Løper i skog, ikke asfalt) Og hvor mange kalorier forbrenner jeg ved å jogge ca. en halvtime egentlig? Erfaringsmessig orker jeg ikke å løpe så lenge... I dag klarte jeg 30 minutter, men var helt død da jeg kom hjem. Så her trengs det trim! Noen som vet sånn ca? Endret 26. juni 2006 av Hope
Twigi Skrevet 26. juni 2006 #2 Skrevet 26. juni 2006 Jeg blir fryktelig sliten av å jogge - men synes det er veldig gøy når jeg har fått formen sånn noenlunde på plass. Slik gjør jeg det: Starter med 10 minutter rask gange, så løper jeg et par minutter til jeg blir sliten, og så går jeg noen minutter, før jeg får lyst til å løpe litt igjen. I begynnelsen av en opptrening så løper jeg nesten ingenting - bare opp en lang bakke på slutten. Da trigger jeg kondisen skikkelig, og kjenner godt at det merkes fort. Jo oftere jeg klarer å gjøre dette, jo oftere får jeg lyst til å løpe når jeg "egentlig" er ute og går tur. Men poenget er: Kle deg for løpetur, men legg opp til rask gange i starten. For mange år siden var vi en jentegjeng som skulle begynne å løpe sammen. Vi kjente ikke hverandre så innmari godt, så da vi var igang med å løpe, så var det ingen som turde si fra at vi var for slitne.....så vi sprengte oss alle sammen. Det tok mange år før jeg løp igjen
Gjest gjest1 Skrevet 26. juni 2006 #3 Skrevet 26. juni 2006 Jeg blir fryktelig sliten av å jogge - men synes det er veldig gøy når jeg har fått formen sånn noenlunde på plass. Slik gjør jeg det: Starter med 10 minutter rask gange, så løper jeg et par minutter til jeg blir sliten, og så går jeg noen minutter, før jeg får lyst til å løpe litt igjen. I begynnelsen av en opptrening så løper jeg nesten ingenting - bare opp en lang bakke på slutten. Da trigger jeg kondisen skikkelig, og kjenner godt at det merkes fort. Jo oftere jeg klarer å gjøre dette, jo oftere får jeg lyst til å løpe når jeg "egentlig" er ute og går tur. Men poenget er: Kle deg for løpetur, men legg opp til rask gange i starten. For mange år siden var vi en jentegjeng som skulle begynne å løpe sammen. Vi kjente ikke hverandre så innmari godt, så da vi var igang med å løpe, så var det ingen som turde si fra at vi var for slitne.....så vi sprengte oss alle sammen. Det tok mange år før jeg løp igjen ← Så det er lurest å trene intervall i begynnelsen da? Og øke antall minutter med løping etter hvert som formen bedrer seg?
Gjest gjesta Skrevet 26. juni 2006 #4 Skrevet 26. juni 2006 Vet også at nettsiden til KK skrev om tips for jogge nybegynnere for en liten tid tilbake.
Snupplupp Skrevet 27. juni 2006 #5 Skrevet 27. juni 2006 Dette programmet hjalp meg til bedre kondis på kort tid. - Gå fort til oppvarming - Intervaller:4min jogging/springing + 2min gange, gjenta 4ganger. - Gå litt til nedtrapping Joggingen/springingen: Ligg på ca 75-85% av makspuls.. Du skal ta deg ut og være ganske sliten når du er færdig. Dette tar ca 30min og er en rask og effektiv måte å komme i form. Har lest/blitt fortalt at 4min er det lengste du burde bruke på jogge/springe delen siden kroppen yter mest da... Har også lest at fotballspillere bruker dette programmet for å komme i bedre form. Gjør dette 3ganger i uken. Etterhvert kan du legge på antall intervaller/senke tempo, bruke andre tidsintervaller. Ett nøkkelord er variasjon. Lykke til med kondisjonstreningen, du blir garantert hektet på intervalltrening. Og det er lett å følge fremgangen fra gang til gang. Enda lettere å merke fremgang hvis du bruker pulsklokke. Kan virkelig anbefale det, treningen blir dessuten mye morsommere.
Respect Skrevet 27. juni 2006 #6 Skrevet 27. juni 2006 Gå fort til oppvarming - Intervaller:4min jogging/springing + 2min gange, gjenta 4ganger. - Gå litt til nedtrapping Joggingen/springingen: Ligg på ca 75-85% av makspuls. Dette er ikke helt riktig. Treningsmetoden kalles 4x4. I arbeidsperiodene (når du jogger) bør pulsen ligge på minst 90 % av makspuls, helst opp mot 95 % for å få best mulig kondisjonsmessig utbytte. 75-85 % er noe man bør ligge på når man kjører langkjøring, for eksempel jogge minst 40 min.
Snasen Skrevet 27. juni 2006 #7 Skrevet 27. juni 2006 Dette er ikke helt riktig. Treningsmetoden kalles 4x4. I arbeidsperiodene (når du jogger) bør pulsen ligge på minst 90 % av makspuls, helst opp mot 95 % for å få best mulig kondisjonsmessig utbytte. 75-85 % er noe man bør ligge på når man kjører langkjøring, for eksempel jogge minst 40 min. ← Joda, men en som ikke er vant til å trene burde ikke presse seg opp til 95% av makspuls. 75-80% burde holde Og 30-45 min 3 ganger i uka gjør så man merker forskjell.
Cognizance Skrevet 27. juni 2006 #8 Skrevet 27. juni 2006 Jepp hvis man vil ha kondis er intervalltrening definitivt best. Googler du litt finner du mye info. Hvis du slutter å røyke vil du etter ei uke eller to merke markant økt kondisjon, at du puster bedre og kan trene mer energisk.
Snupplupp Skrevet 28. juni 2006 #9 Skrevet 28. juni 2006 Dette er ikke helt riktig. Treningsmetoden kalles 4x4. I arbeidsperiodene (når du jogger) bør pulsen ligge på minst 90 % av makspuls, helst opp mot 95 % for å få best mulig kondisjonsmessig utbytte. 75-85 % er noe man bør ligge på når man kjører langkjøring, for eksempel jogge minst 40 min. ← Det er forskjellige typer intervalltrening, med forskjellige lengder på intervallene, 4x2 fungerte veldig bra på meg, klarte å holde pulsen over 60-65% i "hvileperiodene". Joda, men en som ikke er vant til å trene burde ikke presse seg opp til 95% av makspuls. 75-80% burde holde Helt enig, så kan man heller øke pulsen etterhvert som formen blir bedre, man skal ikke kjøre seg helt ut i begynnelsen slik at det blir ett ork. Intervalltrening skal være tungt, men arti. Man snakker jo ikke om en idrettsutøver her heller...
Gjest gjest1 Skrevet 28. juni 2006 #10 Skrevet 28. juni 2006 Takk for svar alle sammen. Da skal jeg prøve meg på litt intervalltrening. Kanskje jeg skal invistere i en pulsklokke (og slutte å røyke med tiden)...
Respect Skrevet 28. juni 2006 #11 Skrevet 28. juni 2006 Det er forskjellige typer intervalltrening, med forskjellige lengder på intervallene, 4x2 fungerte veldig bra på meg, klarte å holde pulsen over 60-65% i "hvileperiodene". Nå er det ikke om å gjøre å ha høy puls i hvileperiodene, snarere tvert i mot. Det er i arbeidsperiodene pulsen skal være høy. Jo bedre trent du er, jo fortere og lavere faller pulsen når du ikke yter.
Snupplupp Skrevet 29. juni 2006 #12 Skrevet 29. juni 2006 Nå er det ikke om å gjøre å ha høy puls i hvileperiodene, snarere tvert i mot. Det er i arbeidsperiodene pulsen skal være høy. Jo bedre trent du er, jo fortere og lavere faller pulsen når du ikke yter. ← Jeg vet dette også, men somsagt. Denne metoden fungerte for meg. Når jeg holder pulsen litt høyere i hvileperioden økte jeg fettforbrenningen min. I tillegg til kondisjonen. Vet ikke om det bare var kondisjonsforbedring trådstarter var ute etter. Da burde hun ha lavere puls i hvileperiodene. Men litt høyere er bedre for fettforbrenningen. Men som det er med alt av trening/kosthold ol så har alle sine egne meninger...
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2006 #13 Skrevet 29. juni 2006 For mange år siden var vi en jentegjeng som skulle begynne å løpe sammen. Vi kjente ikke hverandre så innmari godt, så da vi var igang med å løpe, så var det ingen som turde si fra at vi var for slitne.....så vi sprengte oss alle sammen. Det tok mange år før jeg løp igjen Hihihiihi, det var en veldig søt historie!
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2006 #14 Skrevet 30. juni 2006 Intervalltrening er supereffektivt! Du kan også kjøre trappeintervall. 1min-2min-3min-4min-3min-2.min.1min. Dette er hva du løper, legg inn pauser av halvparten av intensitet tiden. 1min løp 30 sek pause, 2 min løp 1min pause osv. Trener du 3-4 dager i uka, vil du garantert merke forskjell! Men ikke overdriv intervalltreningen. Tren intervall 1 gang, og løp langtur de andre gangen. Du bør være ute i 45-60 min for å få noe effekt. Gå i bakker og løp resten. Legger du inn en styrkeøkt pr uke også i tillegg så er du i boks Løping i terreng er 10 ganger bedre enn på asfalt. Lykke til P.S. Pass på at du har gode sko!
Gjest gjest1 Skrevet 30. juni 2006 #15 Skrevet 30. juni 2006 Gode sko er vel det eneste jeg har som det er noe futt i. Hehe. Har ekstremt små bein, så leita som en gal for å finne gode joggesko - og måtte dermed betale en del for dem også. Så det er i boks. Har faktisk en belastningsskade i ankelen etter at jeg trente en del (for år og dag siden) med feil sko. Så jeg har lært. Fikk en meget informativ link av den kjekkeste på KG her i dag, så jeg skal ut og teste formen etterpå. *gruer seg littegrann* Må bare montere høyttalere i bilen først. (Det sa jeg mest for å virke som jeg har peil på bil, men litt sant er det også.)
Snasen Skrevet 30. juni 2006 #16 Skrevet 30. juni 2006 Fikk en meget informativ link av den kjekkeste på KG her i dag, så jeg skal ut og teste formen etterpå. *gruer seg littegrann* ← Ja, siden han er den kjekkeste gutten på KG er nok linken ytterst informativ.
Gjest gjest1 Skrevet 30. juni 2006 #17 Skrevet 30. juni 2006 Ja, siden han er den kjekkeste gutten på KG er nok linken ytterst informativ. ← Jepp
Gjest gjest1 Skrevet 30. juni 2006 #19 Skrevet 30. juni 2006 Hukser ikke at jeg ga deg no link... ← Nei, det var ikke deg tenk. *ædda* Men du er nest kjekkest, da. Ellers. Har jogga litt. Prøvde meg på litt intervaller. Det var slitsomt, men jeg merka faktisk at det gikk bedre enn sist gang. Det er deilig!
Yme Skrevet 30. juni 2006 #20 Skrevet 30. juni 2006 (endret) Nei, det var ikke deg tenk. *ædda* Men du er nest kjekkest, da. ← Nest kjekkest? Det var ikke det du sa forige gangen... Ænd aj kvåot Oooh, Yme, din hingst! DU, og bare DU er værdens... ney... Univærsets kjekkeste og sexye person! Du er diggere enn ditt ege speilbilde, Yme... Åååh, Yme! Hver gang jeg leser ett av dine mesterlige innleg her på KG, kribler det i eggstokkene mine!! Jeg gråter meg i søvn, hver eneste natt, kun fordi jeg ikke får ligge å godgjøre/marinere meg i en av dine, åh så mandige og svette, armhuler! Jeg elsker deg mer enn livet selv... Yme... Vil du bære barnet mitt? ← Jeg innser at du blei litt bitter fordi jeg ikke kan bære barnet ditt, å det er kansje derfor du sier at jeg bare er den nest kjekkeste? Men, Sol... Du må jo vite at det er ikke fordi jeg ikke vil bære barnet ditt! Det er jo fordi det er fysisk umulig for meg! Det er greit da Jeg veit jo hva du egentlig mener, å siden du, som alle dere andre(legg merke til at jeg sa "dere" å ikke "oss"!), kun er et menneske... Mennesker gjør feil innimellom, å derfor tilgir jeg deg Endret 30. juni 2006 av Yme
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå