Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest cecilia
Skrevet

Jeg er gravid nå, og har planer om å studere etter at jeg har gått hjemme med ungen i ett år. Vet jeg får 6000 kroner i måneden, i tillegg til tusen kroner eller noe dersom samboer/ektefelle tjener under en viss sum, noe som ikke min samboer gjør.

Har man som student med barn rett på noen andre goder? F.eks. billigere barnehageplass, høyere lån, osv? 6000 kroner i mnd. er jo forferdelig lite, og har ikke tenkt å ta noen deltidsjobb, da jeg sikkert er nok borte fra ungen når den er i barnehagen.

Dersom jeg og barnefaren har to forskjellige adresser, men alikevel bor sammen, kan man likevel få den lille ekstra summen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

som student med små barn har du ikke rett på noe ekstra dersom far tjener over en viss sum nei.. jeg er nyutdannet og mor til 2 barn. 6000 i mnd var det jeg fikk, og det samme gjaldt alle mine medstudenter i samme situasjon... studentbarnehagene er jo noe rimeligere enn kommunale og private barnehager iallefall... går fint an å ha ekstrajobb ved siden av studiene for det om du har barn, kommer jo sikkert an på hva du studerer da.. men de fleste av mine medstudenter har hatt jobber ved siden selv om de har hatt barn.. hver 3 helg for eksempel, eller hver 4... kan sikkert få til en ordning som passer dere...

hvis du er alenemor får du jo klart mer, men kjipt å bli tatt i juksing med sånn.. da kan du jo miste en del rettigheter tror jeg med tanke på trygdesystemet, og risikere å måtte tilbakebetale... du får jo eks dobbel barnetrygd fra trygdekontoret, vet ei som ble tatt for å "lure" det til sånn - måtte tilbakebetale mangfoldige tusen kroner.. det blir jo litt smådyrt da... jaja, du finner vel ut hvordan du vil ordne det...

Skrevet

Blir man tatt for å lure staten, hvor systemet tross alt bygger på tillit, blir ofte saken politianmeldt og straff blir satt "for å skremme andre fra å gjøre det samme". Da snakker vi både om å betale tilbake det man urettmessig har mottatt, og i tillegg fengselsstraff. Slike tilfeller mottar svært liten sympati i retten.

Husk at Lånekassen innhenter din samboers inntekt automatisk dersom dere er registrert som samboere hos skatteetaten. vis dere ikke er det, så er du registrert som enslig forsørger. Dette vil også medføre skattesvindel (fradrag som enslig forsørger). Skulle du motta overgangsstønad og evt dobbel barnetrygd fra trygdekontoret så vil det være trygdesvindel. Og i tillegg kommer svindel overfor Lånekassa.

Jeg vet ikke hva du foretrekker? Litt dårlig råd en periode, eller å være en kjeltring?

Som student er det jo billigere reiser (studentpris) og egne barnehager (pris på barnehageplass er satt ut fra foreldrenes samlede inntekt).

Skrevet

Når man er student og gravid/har barn får man i tillegg til studielånet (som blir stipend man ikke skal tilbakebetale) et forsørgerstipend (man får forsørgerstipend for hvert av barna man har, men etter barn nummer to vil summen bli mindre). Det er dette forsørgerstidpendet som blir prøvet mot samboers inntekt. Det vil minke ettersom hva samboeren din tjener, men han skal tjene over 20 000,- i måneden for at det skal falle helt bort.

Dette står i den nyeste flyern fra Lånekassa. Ville anbefalt deg å ringe dem og høre. Er jo tross alt de som kan dette! :blunke:

Lykke til! :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...