Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

I dag har jeg bestilt meg time hos legen. Tror selv det er angst,men ikke helt sikker.

Hvordan merket du at du hadde angst? hvilken behandling fikk du?

Jeg føler meg sliten,blir mye svimmel uten grunn,hjertebank, vondt i brystet, og slike tvangstanker. Det jeg sliter mest med er pusting. Kan få det for meg at jeg ikke får puste,blir da helt besatt på pustinga. Var slik i går og kontrollerte pustinga mi hele tiden, fikk heller ikke sove noe særlig i natt,var bekymret for at hvis jeg sovnet sluttet jeg å puste. Forferdelig å ha det sånn..

Håper noen kan gi meg litt råd og erfaringer..

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

huff,kjenner meg igjen der ja!

hadde det akkurat slik som deg for 2 år siden. Mange ting som virket inn bl.a eksamenspress,sykdom i fam,ble utsatt for vold på arb.plass osv.fikk ikke puste,hadde hjertebank og angst for at jeg var alvorlig syk.vennina mi måtte kjøre meg på legevakta.der fikk jeg konstatert at det "bare" var hyperventilering.

var også til fastlegen siden dette gjentok seg mange ganger om dagen.

Det er viktig å vite at selv om dette kjennes helt for jævlig ut, er angst IKKE farlig!

legen fikk meg til å tenke på en måte som fikk meg ut av denne vonde sirkelen.dessuten fikk han meg til å hyperventilere på legekontoret slik at jeg med egne øyne skulle se at dette ikke var noe farlig og at det gikk over!

videre er det viktig å gjøre noen grep i hverdagen for å redusere stress(hvis du er stresset da). prioritering er nøkkelordet her.jobber du for mye?mye stress i privatlivet?har det skjedd noe spesielt i det siste som ulykker,samlivsbrudd eller noe lignende?

bare forklar dette til legen du om hvordan du har det,at du ikke får puste og slikt.

jeg er i dag helt frisk og har ikke hatt noe tilbakefall det siste året!lykke til hos legen :)

Gjest gjest1
Skrevet

Dette kan kalles panikk/angstanfall. Har hatt det selv, det er helt grusomt, og jeg hadde det akkurat slik du beskriver det.

Var hos legen, og fikk sykemelding for tre uker. Noe som var veldig godt, etter et slikt anfall er man dønn sliten lenge etterpå...

Jeg fikk ingen medisiner, det skjedde meg to ganger, men har ikke opplevd det siden.

Nå vet jeg ikke om du har noe historie på angstanfall fra tidligere, men om dette er første gangen, så vil du nok ikke få noe særlig behandling. Det kan gå over for noen, for andre blir det værenes.

Det pleier å komme av om du har veldig mye å tenke på, om du har det vanskelig på jobb/skole, og at du rett og slett blir redd for enkelte ting. Da kan det gi utslag i det du beskriver, men om du tar det med ro, slapper av, ikke vær redd, evt ordne opp i tingene som du tror kan ha ført til det når du er opplagt nok til det.

Håper alt går bra med deg, og ikke vær redd, det ordner seg nok lettere enn du tror :)

Gjest Gjest
Skrevet

jeg anbefaler boka"Tenk hvis...hva så?"handler om panikkangst.veldig grei,informativ,lettlest bok.

Skrevet

Hadde et slik anfall i høst, da fikk jeg helt panikk og dro på legevakta. da tok de slik undersøkelse av hjertet og legen ba meg bare slappe av og fortalte at det ikke var noe farlig. Så var jeg hos fastlegen min og tok masse prøver men ingenting var galt. Han spurte litt om livet mitt og sa jeg var psykisk sliten.. sa det hjalp å trene litt. Jeg begynte å trene og ble fort i bedre form, hjalp nok mye at jeg fikk høre at det ikke var noe galt med meg. Hadde da gått i ti mnd med vondt i brystet av og til og sliten og tung i hodet.

Nå har det vært veldig mye psykisk vanskelig i det siste,sikkert derfor jeg får slike anfall nå. Men det holder jo på så lenge. Har gått slik i noen dager nå og det er der hele tiden liksom,klarer ikke tenke på annet,livredd for å få anfall igjen.. Pustinga er det verste alikevel og at jeg ikke klarer å slappe av..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...