Gjest -Spire- Skrevet 26. juni 2006 #1 Skrevet 26. juni 2006 Hei! Jeg er nettopp begynt å jobbe frilans som tekstforfatter, journalist og fotograf for ulike oppdragsgivere. Til nå har jeg bare levert dem skattekortet mitt, og fått utbetalt lønn der skatt og feriepenger er trukket fra. Nå i dag ble jeg oppfordret av en av kundene mine om å opprette et enkeltmannsforetak for "da kunne jeg jo sende regning"... Hvorfor er det så bra? Problemet mitt er rett og slett at jeg ikke skjønner slike ting...Jeg har rett og slett ikke interesse eller kunnskap om skatt, økonomi osv, og klarer bare ikke å sett meg inn i dette uten å bli svett etter 5 minutter...La meg si det sånn at prosentregning på salg er slitsomt for meg... Kan noen forklare på enkelt vis hva som er forskjellen mellom å jobbe frilans og som selvstendig næringsdrivende? Forstår jo at man som sistnevnte har en masse greier man må forholde seg til ang. skatt og regler osv. Det jeg egentlig lurer mest er hvorfor jeg ikke kan/bør fortsette å bare lever ut skattekortet mitt til ulike firma? Mister jeg noen rettigheter i forhold til sykepenger, fødselspenger og andre evetuelle lure ting å ha rett på? Æsj...skjønner ingenting...
Gjest Gjesta Skrevet 26. juni 2006 #2 Skrevet 26. juni 2006 Nei, du mister ikke rettigheter ved å lever skattekort, tvert imot beholder du dem. Problemet er vel at om du har mange oppdragsgivere, så må du levere og hente inn igjen skattekortet, og så er det vel noe om at biarbeidsgivere skal trekke høyere skatt (usikker nå). Den som avgjør om du skal være selvstendig næringsdrivende (SN) eller frilanser er faktisk skattekontoret. Dvs de har siste ordet i saken ved tvilstilfeller. Fordelen ved å være SN er at du får trekke fra utgifter du har ved jobben fra på skatten. Kontorutgifter, telefonutgifter, datautstyr etc kan trekkes fra. Ulempen er at selvangivelsen din blir noe mer komplisert, du må selv passe på at du holder tilbake penger til skatt og feriepenger, betaler skatt til riktig tid (du får giro!), du får redusert utbetaling ved sykdom/fødsel (65% fra 17. dag). Siden du jobber både som tekstforfatter, journalist og fotograf, kan du risikere å måtte begynne med moms. Journalistikk er fritatt momsplikten, men jeg vet ikke hvordan det er for fotografer og tekstforfattere. Moms gjør det selvsagt enda litt mer komplisert. MEN, at det er komplisert betyr ikke at du ikke skal registrere deg som SN. Det bør være en mye mer omfattende vurdering, og noe du gjerne tar sammen med de lokale skattemyndighetene.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #3 Skrevet 26. juni 2006 Du har jo fått et bra svar her:-) Det at du har flere oppdragsgivere er egentlig ikke "grunn nok" til å skulle registrere seg som selvstendig. Jeg har enkeltpersonsforetak selv, men har venner som jobber som frilansmusikere med sikkert 20-30 oppdragsgivere gjennom året. De har ikke plass på selvangivelsen til å føre opp alle (må vel levere noe vedlegg)... Men altså, man MÅ ikke være selvstendig. Enig i at du bør henvende deg til skattesjefens kontor og be om råd. Jeg tipper du må momsregistrere deg, men er ikke sikker. Selv er jeg illustratør - og hadde sluppet moms om jeg gjorde alt for hånd, ikke brukte pc/mac til deler av eller hele arbeidet Men det har sine fordeler å være momsregistrert også, da kan du jo trekke fra mva ved innkjøp til firmaet. Regnskap er kjipt, men ikke uoverkommelig når du jobber innen en sånn bransje som du gjør - du er eneste "ansatte", du har sikkert nokså få utgifter o.l. På den annen side er det viktig å tenke over fordelene ved å ha en arbeidsgiver. Anbefaler deg å be om info fra www.bedin.no, der kan du få greie på det meste.
Gjest -Spire- Skrevet 26. juni 2006 #4 Skrevet 26. juni 2006 Jeg tipper du må momsregistrere deg, men er ikke sikker. Men det har sine fordeler å være momsregistrert også, da kan du jo trekke fra mva ved innkjøp til firmaet. ← Hva innebærer det å momsregistrere seg? Må jeg gjøre det selv om jeg ikke er selvstendig næringsdrivende? Hvis jeg som frilans er momsregistrert, så har jeg jo ikke noe firma å gjøre innkjøp til, og kan dermed ikke trekke fra noe mva....?
Gjest Gjesta Skrevet 26. juni 2006 #5 Skrevet 26. juni 2006 Hva innebærer det å momsregistrere seg? Må jeg gjøre det selv om jeg ikke er selvstendig næringsdrivende? Hvis jeg som frilans er momsregistrert, så har jeg jo ikke noe firma å gjøre innkjøp til, og kan dermed ikke trekke fra noe mva....? ← Du momsregistrerer deg bare hvis du driver for deg selv, ikke hvis du er arbeidstaker med skattekort. Hvis du blir SN, skal du betale moms når den momspliktige omsetningen din går over 50 000 i løpet av en 12 måneders periode. Hva som er momspliktig og ikke må du nesten sette deg inn i selv, eventuelt få noen til å ta regnskapet ditt hvis du har så lite peiling og er så lite interessert som du forteller. Momsplikten innebærer at du må føre momsregnskap og betale moms hver annen måned (eller én gang i året etter avtale med skattemyndighetene), samt at du får nok et skjema å fylle ut til selvangivelsen. Når du kjøper inn varer, får du i tillegg trekke fra momsen.
Gjest Gjesta Skrevet 26. juni 2006 #6 Skrevet 26. juni 2006 Jeg vil også tipse deg om denne siden: http://www.spor-oss.no/kap1/kap12.html Der finner du svar på blant annet dette med når du regnes som næringdrivende. Slik jeg leser teksten der, er du nok å regne som næringsdrivende, mens musikervennene til gjest kanskje er mer å regne som hobby og derfor ikke er SN.
Twigi Skrevet 26. juni 2006 #7 Skrevet 26. juni 2006 Hvis du leverer skattekort, så regnes du som arbeidstaker - og dine oppdragsgivere er arbeidsgivere som må betale arbeidsgiveravgift av din lønn. Du har rettigheter til ledighetstrygd, sykepenger etc (jeg tar litt forbehold her om krav til sammenhengende arbeid i minst to uker ...var det ikke en regel om det før?) Hvis du etablerer et enkeltmannsforetak, så er du å regne som selvstendig næringsdrivende. Du fakturerer dine kunder, og dette beløpet skal dekke alle kostnadene ditt firma har til lønn, utstyr, ev. kontor, telefon, forsikringer etc. Du må i så fall passe på å forhandle frem en helt annen timelønn/timepris enn den du har idag. Du er ikke å regne som ansatt, og du får ikke ledighetstrygd, og har redusert rett til sykepenger. Hvi du starter et AS, så kan du ansette deg selv. Da får du alle rettigheter, men du får også revisjonsplikt, du må betale arbeidsgiveravgift, og ikke minst: Du må ha en startkapital (aksjekapital) på kr 100.000 kroner. Disse pengene kan du bruke til innkjøp og drift etterhvert. Hvis tjenestene dine er momspliktige, så vil jeg anbefale deg en regnskapsfører. Jeg kunne ikke klart meg uten - jeg jobber heller ekstra med det jeg kan, så kan andre drive med innberetninger og momsavregning.......
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå