Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi skal bo på et Blue Village anlegg ytenfor Alanya. Ønsker tips fra dere som har vært i landet om ting som er kjekt å vite, huske på, hva man shopper, spiser mm.

Reiser med et halvstort barn.

Videoannonse
Annonse
Gjest Tanita
Skrevet

Vi tok en båttur (dagstur) da vi var i Alanya, maten som ble servert på båten ble vi dårlige av! :ler:

Fant ut at gull (kjøp i gullsmedbutik) er billig.

Skrevet

Reis på båttur. Men bruk en av de lokale arrangørene. Billigere og mye bedre. Har vært med både på ving-sin tur og en lokal arrangør. og aldri mer ving for å si det sånn. (sammenlikner man priser på andre ting også, så lønner det seg å velge lokale arrangører og ikke de norske reisebyråene.. både på pris og kvalitet)

Ellers så er jeepsafari veldig morsomt. Husker ikke hvor gammelt barna må være for å være med på den.. men de tar hensyn. F.eks så ble jeg og en annen jente som var i "fruktbar" alder spurt om vi var gravide.. for ta kunne vi ikke kjøre på den ene stien.. (der var det veldig humpte)

og en tur på manavgat er også noe å få med seg dersom dere har tid

Her kjører dre ut til et sted der det kalde elvevannet, møtter det varme havet.

Dim Cave pleier jeg også å reise opp til. Her sitter dere på små flåter ute i vannet. og kan også få servert middag der. Vannet der tipper jeg ligger på rundt 10-15 grader.. ganske så forfriskend altså.

Gull og tepper er billig der.

Det samme gjelder klær. Dette er fake-klær, men kvaliteten er veldig god.

En regel ang pruting er dersom det står priser så pruter man ikke, må man spørre om pris så pruter man..

Maten i tyrkia er veldig god. Anbefaler deg å prøve det meste der. Jeg selv er veldig glad i noe som heter omansik gryte. Vil dere ha fisk, så si i fra dagen i forveien,, da får dere helt fersk fisk til middag. Alternativt gå til den fiskerestauranten som ligger over det badelandet som ligger midt inne i Alanya. Her er det alltid fersk fisk og man får velge ut hvilken fisk man selv vil ha.

(eller er dere oppe ved dim cace så får dere også helt fersk fisk)

Prismessig er både klær og mat billigere litt i utkanten enn nede ved sentrum (havna) og maten er gjerne bedre der også. Men ønsker dere å spise dere i sentrum vil jeg anbefale en restaurant som heter Queen garden.. Her har kokkene og servitørene et show var kveld.

Det lønner seg å bruke tyrkiske lire. Bruker man f.eks euro så blir ting dyrere.

Men det kan være lurt å ha med seg noen norske penger også. Et sted der jeg pleier å handle klær vil de heller ha norske penger enn tyrkiske (veksler inn når kursen er bra). Veskler du penger bør du bruke post-officene. Der får man mer for pengene enn f,eks på hotellene. Men det greiste er jo å bruke minibankene.

Gjest Gjest
Skrevet

Reiser til Tyrkia, har du gode tips derfra?sitat slutt.

Nei dessverre, til tross for at jeg har vært der en gang.

Gjest Gjest_montepulciano_*
Skrevet

Tusen takk for fyldig svar, IdaH! Da har vi jo et godt utgangspunkt.

Skrevet

bare hygglig å være til hjelp.

bare å sende en pm eller spørre her om det er noe mer du lurer på

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...