Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #21 Skrevet 25. juni 2006 Så siden vi er født i et slik "fantastisk" land så har vi ikke klage rett? ← Moralsk sett synes jeg ikke vi har noen klage- og syterett nei. Vi kan selvsagt påpeke ting ved samfunnet vårt vi ikke liker, for så å gjøre noe konstruktivt med det. Men å se/høre nordmenn sitte på ræva og syte og klage over skatter og annet er direkte kvalmende.
Gjest Embla s Skrevet 25. juni 2006 #22 Skrevet 25. juni 2006 Veldig enig med TS, det er pinlig hvordan folk i norge syter og klager over dyrt brennevin, flesk og bensin. Aldri har vel nordmenn hatt bedre råd, aldri har vel nordmenn hatt mer penger til reiser, luksusartikler og "tant&fjas"? Hvis man virkelig vil gjøre en innsats, kan man jo begynne med seg selv, tenke over sitt eget forbruk, resirkulere, boikotte varer med unødig embalasje, boikotte varer som framstilles ved utbytting av mennesker eller dyr, og når man er på ferie kan man spare strøm, man kan dusje mindre og ikke legge håndklærne til skift hver dag (jada, dette er småtteri, men det er desverre slik at turisters dusjevaner er i ferd med å ødelegge grunnvannsbestanden og dermed livsgrunnlaget for befolkningen mange steder i verden).
Gjest Bellatrix Skrevet 25. juni 2006 #23 Skrevet 25. juni 2006 Selvsagt er det dumt med de som lever som i artikkelen, men det betyr ikke at vi ikke skal få klage.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #24 Skrevet 25. juni 2006 Kanskje vi skulle være så pass solidarisk og gi bort alle pengene våre også. Så kan vi leve i slummen sammen, bare sånn for solidaritetetens skyld altså. ← Det er så typisk norsk å dra det helt ut på den måten der, som en unnskyldning for ikke å gjøre en dritt. Situasjonen er ikke så svart-hvit at det handler om å enten gi faen, eller å gi alt man har. Midt imellom der finnes et utall muligheter til hva du kan gjøre. Ellers vil jeg si at det faktisk ER en mulighet å gi bort alt man har og reise et sted der man trengs bedre, det er folk som har gjort det før deg. F.eks. for å jobbe med gatebarn i Brasil.
Saeria Skrevet 25. juni 2006 #25 Skrevet 25. juni 2006 Misforstår du med vilje her? Det er vel ikke snakk om å ikke kunne klage over urettferdighet, men vi nordmenn har det så ufattelig godt MATERIELT SETT, men allikevel er det mange som sitter og klager over at de må betale så mye skatt, at bensinen er så dyr, at de ikke har råd til mer enn én sydentur i året. Slike ting tatt i betraktning, må det være lov å faktisk reflektere over hvor godt vi egentlig har det her i landet. ← Det var derfor jeg putta inn sarkasmeflagget, ja. Ville bare sette ting på spissen. Javisst har de aller fleste nordmenn det materiellt sett mye bedre enn de aller fleste i verden, men enkelte ting kan det da for noen være grunn til å klage på. De aller fleste har det godt her i landet, men en del mennesker har det vanskelig. De burde ha lov til å klage litt.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #26 Skrevet 25. juni 2006 Det er så typisk norsk å dra det helt ut på den måten der, som en unnskyldning for ikke å gjøre en dritt. Situasjonen er ikke så svart-hvit at det handler om å enten gi faen, eller å gi alt man har. Midt imellom der finnes et utall muligheter til hva du kan gjøre. Ellers vil jeg si at det faktisk ER en mulighet å gi bort alt man har og reise et sted der man trengs bedre, det er folk som har gjort det før deg. F.eks. for å jobbe med gatebarn i Brasil. ← Må bare få si meg veldig enig i dette innlegget her. Situasjonen er ikke helt svart-hvit, selv ønsker jeg å bosette meg i Norge når jeg starter familie men har valgt å ta en utdannelse som jeg kan bruke til å hjelpe dem som er vanskeligere stilt. Har gjort det allerede og planlegger å gjøre det mer både i utlandet og blant vanskelig stilte i Norge. Alle monner drar og dersom vi alle ble litt mer bevist i hverdagen så kunne vi skape store endringer. Så tenk på de små ting i allefall.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #27 Skrevet 25. juni 2006 De aller fleste har det godt her i landet, men en del mennesker har det vanskelig. De burde ha lov til å klage litt. ← Og de menneskene bør vi, som ikke har noe å klage på, hjelpe på lik linje med andre folk i verden som har det trøblete. Og det er det mange av oss som gjør, ved å gi penger både nasjonalt og internasjonalt. Men, størstedelen av de som klager har det forbasket godt, og det synes jeg er kvalmende.
Saeria Skrevet 25. juni 2006 #28 Skrevet 25. juni 2006 Og jeg gir hjelp hver måned i form av autogiro, selv om det betyr at det går på stumpene økonomisk for meg selv enkelte måneder. Tiggere får av og til en slant, og Sjømannskirken får av og til for å nevne noe. Blod doneres 4 ganger i året. Så om noen bare leste mitt første "satt på spissen" innlegg, så er jeg ikke helt uten samvittighet.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #29 Skrevet 25. juni 2006 Var nettopp en tur i et av Afrikas fattigste land, og etter det må jeg si at vi jammen ikke har mye å syte over her i landet.
Gjest King James Skrevet 25. juni 2006 #30 Skrevet 25. juni 2006 jeg var 3 måneder i Sierra Leone. Som jeg tror er verdens fatigste land. Det er ulevelige leve vilkår der. En mann lever gjenomsnitlig til han er 38 år, En kvinne til hun er 42. Jeg klagde før mine 3 måneder der. Men etter at jeg dro fra Sierra Leone har jeg aldri klagd igjen. For hva vi har kan de bare drømme om. Norge er ikke perfekt men tross alt kunne vi hat det mye vere.
Gjest King James Skrevet 25. juni 2006 #31 Skrevet 25. juni 2006 retelse...Malawi er verdens fatigste land...Sierra Leone er verdens 170 fatigste land.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #32 Skrevet 25. juni 2006 Samboer og jeg har et greit opplegg, hver gang vi bruker penger på noe vi ser på som luksus, setter vi et tilsvarende beløp inn på en egen konto. Derfra fordeler vi pengene et par ganger i året til en rekke humanitære organisasjoner som f.eks: Leger uten grenser, Frelsesarméen, Kirkens Nødhjelp, Kreftforeningen og andre. Med luksus mener vi f.eks. klær og ting til huset som vi egentlig kunne klart oss fint uten, ekstravagante middager ute og lignende. Dette har vi gjort helt siden vi ble sammen for 20 år siden, og har dermed bidratt med ganske store summer uten at levestandarden vår har blitt noe dårligere av den grunn. Jeg oppfordrer alle andre til å tenke over om de kan gjøre noe lignende. Det trenger ikke være så omfattende, hva med å sette tilside 10 kr hver gang man kjøper seg et klesplagg f.eks? Alle monner drar!
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #33 Skrevet 25. juni 2006 De søte små barna i slummen skal man ha medlidenhet med, mens afghanerene vil dere sende på hue og ræva ut av landet..
Quirky Skrevet 25. juni 2006 #34 Skrevet 25. juni 2006 De søte små barna i slummen skal man ha medlidenhet med, mens afghanerene vil dere sende på hue og ræva ut av landet.. ← Selvsagt. Det er så mye greiere når elendigheten befinner seg på trygg avstand fra oss. For å svare på hovedinnlegget: Under et års opphold i utlandet i tenårene fikk jeg virkeligheten rett i trynet, og det gjorde inntrykk for livet. Jeg er ikke blant de som hyler om for små studielån og høye priser på kollektivtrafikken.. Det er desverre mennesker i dette landet som har grunn til å syte litt, selv om de ikke lever i slummen. Det er imidlertid ikke de som hyler høyest i media, og maser om bensinpriser og høye skatter..
Gjest King James Skrevet 25. juni 2006 #35 Skrevet 25. juni 2006 (endret) Jeg synes at de som klager. Kunne prøvd og bodd i Sierra Leone eller Burkina Faso i noen måneder. Da tror jeg nok kjeften på dem hadde blitt stille. for etter 3 måneder i Sierra Leone. Og et par uker i Burkina Faso og var også et par dager i Niger så har jeg bestemt meg og aldri klage på leve forholdene i Norge. Hva mange nordmenn klagerpå er utrolig...Er dere egentlig klar over hvor godt vi har det her i landet...Norge er ikke perfekt men vi kunne hat det mye verre. Endret 25. juni 2006 av Keiser James
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #36 Skrevet 25. juni 2006 Og vi som synes livet er krise dersom nettet er ute et par timer/dager...
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #37 Skrevet 25. juni 2006 De søte små barna i slummen skal man ha medlidenhet med, mens afghanerene vil dere sende på hue og ræva ut av landet.. ← Hvis du hadde giddet å lese artikkelen det er henvist til så hadde du sett at den handler om alle som lever i slummen ikke bare barna, hvilket også inkluderer mange i Afganistan. Ingen som har sagt en ikke skal bry som flyktingene i Norge og andre steder i verden, de er overrepresentert i gruppen som artikkelen skriver om. Tror også at de aller fleste som har svart på denne tråden og kommet med mange gode eksempler på hvordan en kan hjelpe også bryr seg om disse! Hva med å holde seg til saken i stede for å komme med useriøse kommentarer???
talin Skrevet 25. juni 2006 #38 Skrevet 25. juni 2006 Hvis du hadde giddet å lese artikkelen det er henvist til så hadde du sett at den handler om alle som lever i slummen ikke bare barna, hvilket også inkluderer mange i Afganistan. Artikkelen handler da faktisk om slumbyer, og den bruke blider utav barn for å påvirker oss.
Quirky Skrevet 25. juni 2006 #39 Skrevet 25. juni 2006 Hvis du hadde giddet å lese artikkelen det er henvist til så hadde du sett at den handler om alle som lever i slummen ikke bare barna, hvilket også inkluderer mange i Afganistan. Ingen som har sagt en ikke skal bry som flyktingene i Norge og andre steder i verden, de er overrepresentert i gruppen som artikkelen skriver om. Tror også at de aller fleste som har svart på denne tråden og kommet med mange gode eksempler på hvordan en kan hjelpe også bryr seg om disse! Hva med å holde seg til saken i stede for å komme med useriøse kommentarer??? ← Nå var det ikke jeg som kom med den kommentaren, men jeg synes gjesten hadde et poeng. Så vidt jeg har fått med meg har et flertall her på kg null sympati med Afghanerne som sultestreiket, mens de (iflg denne tråden) synes synd på dem som fortsatt lever i land som f.eks. Afghanistan..for meg er det en selvmotsigelse av dimensjoner.
Flugelhorn Skrevet 26. juni 2006 #40 Skrevet 26. juni 2006 Jeg tar meg rett til å klage på: * At folk dør i sykehuskø - vi betaler trossalt skatt for å ha et oppegående helsevesen. *At pensjonister ikke har råd til å ha det godt og varmt inne om vinteren - de har jobbet i flere år og gitt penger til statskassa. *At skoler forfaller og at læremateriell er utdatert og oppbrukt - igjen, ikke uten grunn vi betaler skatt. Dette er kun NOE av det jeg klager på. Men andre steder i verden har de ikke sykehus, de har ikke skole, og det finnes ikke trygdeordninger..... Betyr det at vi skal godta slik ting er her i landet i dag? NEI!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå