Gå til innhold

På interrail for første gang


Quirky

Anbefalte innlegg

Jeg reiser snart på interrail, og lurer i den forbindelse på om dere som har vært på en slik tur har gode tips, evnt. advarsler (tabber dere gjorde etc) til meg. Vi skal til Paris, Amsterdam, en tur innom Belgia og Luxembourg, Madrid, Barcelona og Marokko. Hva bør jeg tenke på? Hvilke severdigheter/begivenheter bør jeg få med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Trine_*

Har ikke så mange konkrete tips i forhold til de stedene du skal, men :

1. Husk at du er på ferie, senk skuldrene og ha det gøy!

2. Ikke stress videre til neste plass hvis du allerede liker deg utrolig godt på den første plassen... :)

3. Prøv å bli kjent med lokale folk.. Når vi var ute på tur hadde vi ett helt greit budsjett, men sparte en del på at vi ble invitert hjem til folk på overnatting/middag osv. Super-hyggelig!!

4. Sørg for at du alltid har f eks noen ekstra penger ett annet sted enn der du har alle de andre, nok film/batteri til kamera og en dorull i veska.. :)

God tur!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med deg tøy som du kan kaste når det blir skittent.

Et annet alternativ kan være å vaske skittent tøy.... :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Et annet alternativ kan være å vaske skittent tøy....  :sjarmor:

Ja, selvfølgelig, men de av oss som har reist en del rundt i verden vet betydningen av å bergense bagasjen sin.

Man vil uansett ikke komme unna å vaske tøy, men å ordne seg på en måte som gjør det enklest mulig, er ikke akkurat det dummeste man gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trugdeskjemaet E-111 må med.

Oj! Det skjemaet hadde jeg helt glemt, tusen takk! :) Men jeg trenger vel reiseforsikring i tillegg?

Har tidligere reist uten reiseforsikring i Europa, og selv om jeg har vært heldig er det jo ikke spesielt smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å få papirer fra apotek/lege på medisiner du bruker.

Jeg bruker flere medisiner fast, og det har gått bra til nå, så lenge de er i originalforpakning med navnet mitt på. Men jeg trenger altså en bekreftelse i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Oj! Det skjemaet hadde jeg helt glemt, tusen takk!  :)  Men jeg trenger vel reiseforsikring i tillegg?
Ja, det gjør du.:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg bruker flere medisiner fast, og det har gått bra til nå, så lenge de er i originalforpakning med navnet mitt på. Men jeg trenger altså en bekreftelse i tillegg?

Hvis du tar med deg bekreftelse, så slipper du iaf problemer hvis du skulle trenge det og ikke har den. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis noen bestemmer seg for å være kjipe, sliter du med noen typer medisiner hvis du ikke har en oversatt og stemplet resept. Du kan få det hos legen din eller på apoteket.

Har en kompis med ADHD som tar ritalin. Han sleit veldig første gang han trodde det bare var å ta med pakka med navnet på.

Endret av Knurr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Det skjemaet hadde jeg helt glemt, tusen takk!  :)  Men jeg trenger vel reiseforsikring i tillegg?

Har tidligere reist uten reiseforsikring i Europa, og selv om jeg har vært heldig er det jo ikke spesielt smart.

Slipper man ikke dette skjemaet nå? Jeg har et sånt europeisk helsetrygdekort, hadde inntrykk at det erstattet det gamle e-111 skjemaet.

Endret: googlet det likegodt. http://www.trygdeetaten.no/default.asp?str...rhelsetrygdkort

På linken over kan du bestille helsetrygdekortet!

Endret av wind-up bird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Anbefaler dere å satse på å ha god tid på de stedene dere besøker istedenfor å prøve å rekke over flest mulige steder. Vær forberedt på at dere kanskje må endre planer underveis. Vi opplevde å komme til byer hvor det ikke var et eneste hotellrom å oppdrive pga av div. festivaler etc. Da er det bare å sette seg på neste tog. Derfor kan det kanskje være greit å ikke komme altfor sent fram til stedet dere planlegger å overnatte, for det kan ta tid å finne hotell etc.

Ta med masse våtservietter!!!

Forresten var jeg i Marokko i februar og synes det var et utrolig flott land, men sats på å ikke være i Agadir!! Marrakech er et must når man er i Marokko!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk våtservietter og dopapir! Sov i ro kan også være smart dersom du skal sove på toget/hostels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk våtservietter og dopapir! Sov i ro kan også være smart dersom du skal sove på toget/hostels.

Det er kjøpt inn i mengder allerede. :)

Takk for alle gode tips, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg reiser snart på interrail, og lurer i den forbindelse på om dere som har vært på en slik tur har gode tips, evnt. advarsler (tabber dere gjorde etc) til meg. Vi skal til Paris, Amsterdam, en tur innom Belgia og Luxembourg, Madrid, Barcelona og Marokko. Hva bør jeg tenke på? Hvilke severdigheter/begivenheter bør jeg få med meg?

Det kan være kjekt å ha en slik tynn magelome til å oppbevare verdisaker i mens dere sover på toget. Ikke en slik stor magetaske, men en som ikke vises gjennom en genser. Når du pakker: tenk på at det du har med skal kunne kombineres best mulig med det andre, og tenk i lag, slik at du i steden for å ta med en tykk genser tar med en strikkejakke som kan brukes som jakke alene hvis det er bare litt kjølig og under en jakke hvis det blir enda kjøligere.

Luxemborg var jeg i for en tid tilbake, og var egentlig ikke moe must, synes jeg. Hvis dere får dårlig tid, kan dere eventuelt droppe det.

Ellers har dere sikkert laget dere en oversikt over de viktigste attraksjonene i de nevnte byene allerede?

Har dere skaffet dere en oversikt over billige overnatingsmuligheter før dere drar? Kan være greit å ha, særlig Amsterdam er ofte overfullt om sommeren og det kan være litt vanskelig å skaffe billig overnatting. Men i Holland er det for så vidt bare å sette seg litt på toget igjen får å overnatte i en annen by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...