lillesky Skrevet 25. juni 2006 #1 Del Skrevet 25. juni 2006 Noen som har sett denne fargen ferdig på veggen og med møbler inne i rommet: Never - 0904-Y48R Vi maler kontoret med den, men jeg synes nesten (av og til) at den ser litt fersken ut. I spannet ser den ut som et stort spann med deilig caffe latte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_hedda_* Skrevet 25. juni 2006 #2 Del Skrevet 25. juni 2006 har den på kjøkkenet. den er fin, men litt rødskjær ved spes lys Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 25. juni 2006 #3 Del Skrevet 25. juni 2006 Vi prøvde den på soverommet da vi pusset opp. Synes den ble veldig gulaktig hos oss og jeg likte den ikke i det hele tatt. Den var noe helt annet enn jeg hadde trodd, trodde den skullle være mer som en mørkere utgave av latte. Den ble fort byttet ut med lys antikk. Fornøyd nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 25. juni 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 25. juni 2006 Lys antikk? Hvordan er den? Jeg vil gjerne ha en lys lys brun. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 25. juni 2006 #5 Del Skrevet 25. juni 2006 Lys antikk er så og si lik latte (det har vært flere tråder her inne hvor flere sier at lys antikk og latte er samme fargen, men jeg og mange andre som har malt med begge fargene ved siden av hverandre kan bekrefte at de bare er nesten, og ikke helt like). På Jotun sine sider finner du fargekart. Går du inn på Luft her så finner du lys antikk nederst til venstre. Hvis du vil ha en lysebrun farge så tror jeg kanskje du vil ha en som er litt mørkere - men den er ikke så lett å finne. Vi prøvde hvertfall flere uten å finne en vi ble førnøyd med. Det ble enten for mørkt, for gult eller for rødt. Og da endte vi tilslutt opp med denne. Men en fin og nøytral farge er det hvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minimi Skrevet 25. juni 2006 #6 Del Skrevet 25. juni 2006 Du kan lese litt om fargen gjennom fargekoden. Y48R = gul med 48% rødt i. du kan se at fargen er en lys farge ved å se på di fire siffrene: 0904 = 9% svart, 4% kulør, 87% hvit Kjekt å vite Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #7 Del Skrevet 25. juni 2006 Du kan lese litt om fargen gjennom fargekoden. Y48R = gul med 48% rødt i. du kan se at fargen er en lys farge ved å se på di fire siffrene: 0904 = 9% svart, 4% kulør, 87% hvit Kjekt å vite ← Men iflg. malerteknikerne er så er det altå ikke sånn. Tallet viser antall impulser farge - ikke prosent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #8 Del Skrevet 25. juni 2006 Never er samme farge som cappucino. Jotun har laget noen flere navn på fargene sine for å fremstå som fornyende. "Ingen vil har never - for den er så gammel og traust, men cappucino derimot, den er ny og moderne". Jeg synes fort never kan virke veldig kald, men kommer an på lysforholdene - som med all farge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minimi Skrevet 25. juni 2006 #9 Del Skrevet 25. juni 2006 Hadde om NCS på skolen, og der lærte vi med % annet enn det vet ikke jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #10 Del Skrevet 25. juni 2006 Hadde om NCS på skolen, og der lærte vi med % annet enn det vet ikke jeg ← Ok, men det med prosent stemmer altså ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fruktfat Skrevet 25. juni 2006 #11 Del Skrevet 25. juni 2006 Never er samme farge som cappucino. ← aha! broren min malte med den, og den ble det SKIKKELIG rosaskjær i! hadde tenkt å skrive at du ikke måtte male med cappucino, men det var jo samme farge... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 25. juni 2006 #12 Del Skrevet 25. juni 2006 Never er samme farge som cappucino. Jotun har laget noen flere navn på fargene sine for å fremstå som fornyende. "Ingen vil har never - for den er så gammel og traust, men cappucino derimot, den er ny og moderne". Jeg synes fort never kan virke veldig kald, men kommer an på lysforholdene - som med all farge. ← Hos meg ble never altfor varm... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #13 Del Skrevet 25. juni 2006 Hos meg ble never altfor varm... ← Merkelig det med lys. Derfor skal man ikke legge vekt på hva andre sier er fint hos dem, fordi en selv kan ha helt forskjellige lysforhold. Det aller beste er å kjøpe prøveboks og male ei plate som man flytter rundt i rommet og ser hvordan fargen blir på de forskjellige veggene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dingo Skrevet 25. juni 2006 #14 Del Skrevet 25. juni 2006 Men iflg. malerteknikerne er så er det altå ikke sånn. Tallet viser antall impulser farge - ikke prosent. ← Det er prosenter, har ikke noe med impulsene å gjøre. F.eks. 0502-y egghvit, den har 5 % svarthet og 2 % kulør, mens resepten er 1 impuls med oker og 2 impulser med svart svak. Impulser er antall "dråper" med brekkfarge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #15 Del Skrevet 25. juni 2006 Det er prosenter, har ikke noe med impulsene å gjøre. F.eks. 0502-y egghvit, den har 5 % svarthet og 2 % kulør, mens resepten er 1 impuls med oker og 2 impulser med svart svak. Impulser er antall "dråper" med brekkfarge. ← Iflg. mine kolleger på labben tar du altså feil. Riktignok er det en utbredt myte at det er prosenter - like fullt er det feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 25. juni 2006 Forfatter #16 Del Skrevet 25. juni 2006 Så mye kjekk informasjon her! Men dere må bli enige ang. det med prosenten, sånn at jeg skjønner dette! Jeg skal ha hvitt skrivebord og hvite bokhyller. Lurer på om jeg skal ha en lenestol eller en liten sofa på den ene veggen, hvilken farge burde den være i? :klø: Det kommer ganske mye naturlig lys inn, men jeg har tenkt til å stenge endel av det ute med persienner (i tre kanskje?). Også skal vi ha tre spotter i taket, og lys på skrivebordet. Rosa vil jeg ikke ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #17 Del Skrevet 25. juni 2006 . Rosa vil jeg ikke ha. ← Mener å huske at never har rundt 50 impulser rød. Bast er ganske lik never, men har bare rundt 8 impulser rødbrun, så den virker mindre rosa - men kommer an på lyset. Hvis du ikke vil ha rosa, så må du holde deg unna rød og heller gå for rødbrun. Også må du velge så lave impulser rødbrun som mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #18 Del Skrevet 25. juni 2006 Lys antikk? Hvordan er den? Jeg vil gjerne ha en lys lys brun. ← Sushi da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dingo Skrevet 25. juni 2006 #19 Del Skrevet 25. juni 2006 Iflg. mine kolleger på labben tar du altså feil. Riktignok er det en utbredt myte at det er prosenter - like fullt er det feil. ← Kan jeg få spørre om hvilken "lab" det er? Jeg har iallefall lært ncs-systemet i Sandefjord, hos Jotun. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronal Skrevet 25. juni 2006 #20 Del Skrevet 25. juni 2006 NCS selv opererer i hvertfall med prosenter. Kanskje dere med impulsteorier (impuls?) snakker slik maskinene som blander farger jobber? Ett exempel är NCS-beteckningen 1050-Y90R där 1050 beskriver färgens nyans. Nyansen, dvs graden av likhet mellan vithet (40 %) och svarthet är i detta fall 10 % och till den maximala kulörtheten 50 %. Vitheten skrivs inte ut, men är de resterande 40 % (100-10-50 = 40). Kulörtonen Y90R beskriver graden av likhet mellan gult och rött (Y och R). Y90R beskriver en gul färg med 90 % rödhet och 10 % gulhet. http://www.ncs.se/webbizz/mainPage/pageTem...pl=Product.asp# Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå