Gjest gjest1 Skrevet 1. juli 2006 #21 Skrevet 1. juli 2006 Vil bare minne om at vi faktisk ikke har hørt farens side av saken, så grunnene til at han "ikke gidder å jobbe" kan være mange og forståelige. Det er ikke alle som klarer å jobbe selv om de tilsynelatende ser friske ut. Så vær så snill, ikke døm mannen nord og ned helt uten videre. ← Hadde han vært syk hadde han fått penger av TRYGDEkontoret, ikke sosialkontoret. Følgelig er han vel da ikke syk?
Bobeline Skrevet 1. juli 2006 #22 Skrevet 1. juli 2006 Vil bare minne om at vi faktisk ikke har hørt farens side av saken, så grunnene til at han "ikke gidder å jobbe" kan være mange og forståelige. Det er ikke alle som klarer å jobbe selv om de tilsynelatende ser friske ut. Så vær så snill, ikke døm mannen nord og ned helt uten videre. ← Hadde han vært syk hadde han fått penger av TRYGDEkontoret, ikke sosialkontoret. Følgelig er han vel da ikke syk? ← Det er mange mennesker som ikke ser syke ut, men som plages likevel. Og mange av dem møtes med holdningen som vises i det siste avsnittet. For mennesker som ikke har synlig sykdom eller skade er slike holdninger ekstra belastende. Med tanke på at ingen kjenner plagen så godt som personen det gjelder, er det for meg uforståelig at noen kan påstå det motsatte. Det har blitt forsket på og det vises at mennesker som ser syke ut får mer sympati, behandling og omsorg av samfunnet sammenlignet med mennesker som har usynlige plager. Kroniske smerter og psykiske problemer er eksempler på dette. Mennesker med usynlige plager er nådegitt samfunnets evne til å tro på deres plager for å få hjelp. Det er et tankekors at personer med plager og som trenger hjelp, er så avhengig av å ha en trolig historie for å bli trodd av samfunnet og dermed motta hjelp. Holdningen om at alle syke mennesker får hjelp av trygdekontoret er urimelig. Det er ikke alle mennesker med plager, som opplever å bli trodd av helsevesen og trygdekontor, og disse mister da retten til hjelp og blir henvist til sosialkontoret som skal ta seg alle som faller utenom trygdesystemet. Hvorvidt dette gjelder barnefaren er det ingen som vet, ikke en gang barnets mor.
Titti72 Skrevet 1. juli 2006 #23 Skrevet 1. juli 2006 Når jeg hevder at faren ikke gidder å jobbe så er det fordi at i løpet av drøye 15 år så har han kanpt jobbet ett år og det var fordi sosialkontoret krevde det. (og fant jobben til ham). ← Må bare minne om hva TS skriver i innlegget sitt. Har han ikke jobbet mer en 1 år av 15 så er han ikke syk, men arbeidssky og en snylter. Uansett om vi ikke har hørt fars side så er det ikke mulig å overse at han ikke jobbber og knapt har gjort det i 15 år.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2006 #24 Skrevet 2. juli 2006 Det er mange mennesker som ikke ser syke ut, men som plages likevel. Og mange av dem møtes med holdningen som vises i det siste avsnittet. For mennesker som ikke har synlig sykdom eller skade er slike holdninger ekstra belastende. Med tanke på at ingen kjenner plagen så godt som personen det gjelder, er det for meg uforståelig at noen kan påstå det motsatte. Det har blitt forsket på og det vises at mennesker som ser syke ut får mer sympati, behandling og omsorg av samfunnet sammenlignet med mennesker som har usynlige plager. Kroniske smerter og psykiske problemer er eksempler på dette. Mennesker med usynlige plager er nådegitt samfunnets evne til å tro på deres plager for å få hjelp. Det er et tankekors at personer med plager og som trenger hjelp, er så avhengig av å ha en trolig historie for å bli trodd av samfunnet og dermed motta hjelp. Holdningen om at alle syke mennesker får hjelp av trygdekontoret er urimelig. Det er ikke alle mennesker med plager, som opplever å bli trodd av helsevesen og trygdekontor, og disse mister da retten til hjelp og blir henvist til sosialkontoret som skal ta seg alle som faller utenom trygdesystemet. Hvorvidt dette gjelder barnefaren er det ingen som vet, ikke en gang barnets mor. ← Jeg er så enig med deg i det du skriver her. Jeg er til tider ganske dårlig psykisk,har blitt ufør for 4 år med behandling ved siden av. Men fordi jeg ikke ser syk ut utenpå så kan ingen se min sykdom og hva den gjør med meg. Også er man ikke ute blandt folk på de dårlige dagene.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2006 #25 Skrevet 2. juli 2006 Må bare minne om hva TS skriver i innlegget sitt. Har han ikke jobbet mer en 1 år av 15 så er han ikke syk, men arbeidssky og en snylter. Uansett om vi ikke har hørt fars side så er det ikke mulig å overse at han ikke jobbber og knapt har gjort det i 15 år. ← Så fint for oss kronisk syke at det finnes slike forståelsesfulle mennesker som deg, da
Bobeline Skrevet 2. juli 2006 #26 Skrevet 2. juli 2006 Må bare minne om hva TS skriver i innlegget sitt. Har han ikke jobbet mer en 1 år av 15 så er han ikke syk, men arbeidssky og en snylter. Uansett om vi ikke har hørt fars side så er det ikke mulig å overse at han ikke jobbber og knapt har gjort det i 15 år. ← Jeg har lest innlegget. Poenget var på generelt grunnlag at det er mange mennesker som ikke ser syke ut, men som har lidelser og plager som ikke synes. Det er ingen som kan fortelle meg hvordan jeg har det nå, eller hvordan jeg hadde det da jeg var psykisk syk. Uansett hvor godt vi tror vi kjenner et mennesker, så har vi ikke den kunnskapen. Om dette gjelder barnefaren eller ikke, har ingen av oss grunnlag til å uttale oss om, ikke engang barnets mor. Hvis sosialkontoret fant en jobb til han, kan det også ha vært for å se om han takler arbeidslivet. Det finnes sosialklienter og trygdebrukere som må vise om de er egnet til arbeid eller ikke, og paradokset her er ofte at mennesker som vil omskoleres eller som ønsker å gå ut i arbeidslivet nektes dette da stønadsordninger ofte ikke tillater det. Regelverket rundt stønadsordninger er strengt siden ingen kan arbeide eller ta en utdannelse samtidig som de mottar stønad. Stønadsordninger som har denne muligheten er stive nok i sitt regelverk til å stille krav om at alt skal skje i en bestemt rekkefølge, og mennesker som går under ordningen blir ofte ikke hørt når det gjelder valg av eget arbeid eller utdannelse. Derfor overrasker det meg at så mange tar trådstarters påstand som en allmenn sannhet.
Titti72 Skrevet 2. juli 2006 #27 Skrevet 2. juli 2006 Så fint for oss kronisk syke at det finnes slike forståelsesfulle mennesker som deg, da ← 15 års lediggang er ikke sykdom. Hadde han vært syk så hadde han fått innvilget trygr i løpet av disse årene. Greit nok at det er strengere nå (gudskjelov) men for 15 år siden var det lett å få uføretrygd. Det samme for 10 år siden., Kom ikke her og si noe annet. Jeg føler med syke folk. Om man kan se det på dem eller ikke. Men syke mennesker sliter med å få trygd fordi det er så mange friske mennesker som har snyltet til seg uføretrygd. Kanskje det er de du burde takke og applaudere???
Bobeline Skrevet 2. juli 2006 #28 Skrevet 2. juli 2006 15 års lediggang er ikke sykdom. Hadde han vært syk så hadde han fått innvilget trygr i løpet av disse årene. Greit nok at det er strengere nå (gudskjelov) men for 15 år siden var det lett å få uføretrygd. Det samme for 10 år siden., Kom ikke her og si noe annet. Jeg føler med syke folk. Om man kan se det på dem eller ikke. Men syke mennesker sliter med å få trygd fordi det er så mange friske mennesker som har snyltet til seg uføretrygd. Kanskje det er de du burde takke og applaudere??? ← Hvis en ikke ahr vært i fast arbeid har en ikke rett til trygd. Da er det sosialkontoret som skal hjelpe til med sine støtteordninger. Jeg har en venninne med en diagnostisert sykdom (infeksjon ved os sacrum) som ikke får trygd siden hun ikke har hatt fast arbeid. Om dette er en feil fra trygdekontorets side eller om regleverket er slik, vet jeg ikke. Men faktum er at syke mennesker, både synlig og usynlig syke, er avhengige av å bli trodd på av systemet som yter hjelpen. Helt til slutt; hvis barnefaren er en trygde- eller sosialhjelpsnylter, hvorfor har ikke barnets mor ryggrad nok til å melde han for trygdesvindel? Det er enkelt nok, det er bare å ta en telefon til trygdekotoret og fortelle hvem det gjelder så undersøker de saken og hun får vite en gang for alle om han er en snylter eller ikke. Å ringe trygdekontoret er like enkelt som å sitte her og beskylde noen for å svindle trygde- og sosialkontor, og få medhold av gjester og registrerte brukere som gjør seg opp en mening om "mennesker som ikke har jobbet på 15 år, og dermed er en snylter".
Titti72 Skrevet 2. juli 2006 #29 Skrevet 2. juli 2006 Jeg har forstått det slik at han ikke mottat trygd. Hvordan skal en melde han for trygdesvindel da? Og hvis han ikke har jobbet på 15 år, så går jeg utifta at han har jobbet i årene før det. Ergo han har kvar på trygd hvis han ble syk.
Bobeline Skrevet 2. juli 2006 #30 Skrevet 2. juli 2006 Jeg har forstått det slik at han ikke mottat trygd. Hvordan skal en melde han for trygdesvindel da? Og hvis han ikke har jobbet på 15 år, så går jeg utifta at han har jobbet i årene før det. Ergo han har kvar på trygd hvis han ble syk. ← Jeg har også forstått det slik at han mottar sosialhjelp. Poenget er at etater som yter stønadsordninger ikke ønskaer at disse skal misbrukes, og oppfordrer andre til å melde fra hvis det er grunn til mistanke om misbruk av stønadsordningen. Dette blir ofte omtalt som trygdesvindel. Det er et fåtall som faller utenfor systemet, kanskje i påvente av å finne en diagnose eller som har en idiopatisk sykdom eller syndrom, og hvis barnets mor er så sikker på at han er en snylter, hvorfor melder hun ikke fra? Jeg forventer ikke at du, Titti72, skal kunne svare på det sist nevnte. Jeg stiller bare spørsmålstegn ved hvorfor man klager over det her, og ikke gjør noe med det som irriterer en så mye.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2006 #31 Skrevet 2. juli 2006 15 års lediggang er ikke sykdom. Hadde han vært syk så hadde han fått innvilget trygr i løpet av disse årene. Greit nok at det er strengere nå (gudskjelov) men for 15 år siden var det lett å få uføretrygd. Det samme for 10 år siden., Kom ikke her og si noe annet. Jeg føler med syke folk. Om man kan se det på dem eller ikke. Men syke mennesker sliter med å få trygd fordi det er så mange friske mennesker som har snyltet til seg uføretrygd. Kanskje det er de du burde takke og applaudere??? ← Så fint at du har slik tiltro til vårt trygdesystem. Jeg, og sikkert mange med meg, har ikke den samme erfaringen dessverre.
Titti72 Skrevet 2. juli 2006 #32 Skrevet 2. juli 2006 Så fint at du har slik tiltro til vårt trygdesystem. Jeg, og sikkert mange med meg, har ikke den samme erfaringen dessverre. ← Du må være passe blåst i toppetasjen hvis du ikke klarer å innse at det er alt for mange trygdemissbrukere her i landet.
Gjest Suppadura Skrevet 2. juli 2006 #33 Skrevet 2. juli 2006 Regner med at moren har gjort det hun kan i henhold til faren, siden hun er såpass irritert! Det er ikke alle pappaer som er "snille" og gjør det de kan, men klarer ikke. HAdde jeg vært deg, hadde jeg sagt til pappaen at, jeg vet ikke ennå, jeg gir deg beskjed når du kan ha barna. Be også han om å lage en oversikt når han ikke kan ha barna, sånn at det passer best for begge. Ved å være kald og likegyldig, så er det lettere å kommunisere.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2006 #34 Skrevet 2. juli 2006 Du må være passe blåst i toppetasjen hvis du ikke klarer å innse at det er alt for mange trygdemissbrukere her i landet. ← Å - var det det jeg sa? Jeg sa vel bare strengt tatt at jeg ikke har tiltro til trygdesystemet i Norge, ikke sant? Og i det utsagnet ligger at mange som har behov for hjelp ikke får det OG at det finnes noen som mottar hjelp de ikke har fortjent. Jeg kjenner flere som er i en sånn situasjon at de faller mellom flere stoler, og jeg forstår godt at du ønsker å lukke øynene for at det kan være sånn i dette "fantastiske" landet vi bor i. Det gjør det ikke mindre sant.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2006 #35 Skrevet 2. juli 2006 Jeg synes trådstarter høres nokså smålig og bitter ut. Uansett hva grunnen til at far går på sosialen er, så får han ikke mere penger enn at han såvidt klarer seg, og dersom han skal ha mulighet til å kunne gi ungen mat når den er hos han, så må han ha høyere stønad fra sosialkontoret. Og siden sosialkontoret ikke deler ut penger i hytt og gevær, så må dette samværet dokumenteres. Dersom mor nekter på dette, som ikek engang koster henne noe, bare for å ta igjen fordi han ikke har hatt inntekt til å betale bidrag tidligere, så tenker hun bare på seg selv, og ikke barna, som bør være prioritert her.
Gjest Brio Skrevet 3. juli 2006 #36 Skrevet 3. juli 2006 Jeg har sendt bekreftelsen til faren. Jeg byttet ferie på dagen. Ungene hadde vært hos faren sin en dag da han ba om å få bytte. Jeg ga meg da vi ble uenige om ei uke. Alt for ungene Men ja, jeg blir provosert, men har da litt gangsyn igjen og holder fokus med det som er viktig. Nemlig ungene! Viktig når far ikke alltid har det, men kjører sitt eget løp som det passer ham.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå