Velvet Skrevet 23. juni 2006 #21 Skrevet 23. juni 2006 Hvorfor gjør dere ikke det da? Merkelige mennesker...dere samer innbillre dere sikkert at makrellen spiser lik på bunnen av sjøen, derfor gidder dere ikke spise den på grunn av all læstadianismen dere styrer med der opp i nord. nei, takke meg til sameknivene og alt det andre brennevinet dere styrer med der opp i harryland. ← Jeg spiser ikke makrell fordi det blir brukt som agn.
Gjest gjest1 Skrevet 23. juni 2006 #22 Skrevet 23. juni 2006 Spiser makrell, men det er ikke vanlig å lage det nordpå i min omgangskrets, men så er jeg ikke fra Nordland da... Fisk på bordet her og "hjemme" er laks, torsk, ørret, røye, sei, flyndre, lange, krabbe, reker, steinbit og uer, så det er ikke særlig mye å klage på synes jeg. Vet at visse fiskeslag spiser andre, men det har aldri bekymret meg. Jeg pleier ikke steke makrell selv, fordi jeg synes lukten setter seg i gardiner osv. men det er sikkert jeg som er "overtroisk" siden den har spist lik, ikke sant...
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #23 Skrevet 23. juni 2006 Makrell spises ikke i nord på grunn av at vi har tilgang på fersk fisk som smaker så mye, mye bedre enn makrell. Den er feit og full av bein. Ja, jeg vet det er sunt fett, men likevel. Dessuten brukes den til agn. Om sommeren spiser vi småsei, kald med agurksalat eller nytrukket med mandelpoteter. Den smaker også nydelig stekt, rett på brødskiva. Er den akkurat kommet opp fra havet, krøller den seg når du steker den. DA er fisken fersk, du..... Og den nytes ute på verandaen i midnattsol, mens man "glemmer" at mygga biter.......
Tiit Skrevet 23. juni 2006 #24 Skrevet 23. juni 2006 Har hørt mange eldre snakke om at makrell spiser lik, og at den ikke er spiselig. Får ofte makrell på seinsommeren her jeg bor, og da elsker jeg å sprøsteke den og spise med en god salat og nypotet. Snackers! Deilig mat!!!
Gjest piaf Skrevet 24. juni 2006 #25 Skrevet 24. juni 2006 Om sommeren spiser vi småsei, kald med agurksalat eller nytrukket med mandelpoteter. Den smaker også nydelig stekt, rett på brødskiva. Er den akkurat kommet opp fra havet, krøller den seg når du steker den. DA er fisken fersk, du..... ← Fersk, fin makrell krøller seg også når du steker den.
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2006 #26 Skrevet 24. juni 2006 Jeg er nordlending og spiser ikke makrell, annet enn makrell i tomat da. Har ingenting med at det er åtseldyr å gjøre, men rett og slett pga smaken. Spiser ikke særlig mye annen fisk heller faktisk, bare torsk og laks. ← Du spiser ikke makrell annet enn makrell i tomat? For dte er vel ikke makrell i MAKRELL i tomat? Jeg er forøvrig fra nord og spiste aldri makrell før jeg flytta sørover.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 25. juni 2006 #27 Skrevet 25. juni 2006 Jeg spiser ikke makrell. Ikke makrell i tomat engang. Og som Fakse sier, så brukes det for det meste som agn langs kysten
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #28 Skrevet 25. juni 2006 Det at makrell er Åtseleter er bare en myte, den spiser kun plankton sånn som sild. Derimot spiser torsk, sei og hyse det meste... ← Det stemmer ikke at den bare spiser plankton. Makrellen er en rovfisk som jager etter sild o.l. Dessuten er det en myte at de spiser lik/druknede. Mulig de gjør det, men det tror jeg omtrent all fisk ville gjort om den fikk sjansen. "Gratis" mat:-)
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #29 Skrevet 25. juni 2006 Dere fra nordnorge, spiser ikke dere makrell? Hørte noen si det i går. At de som var litt mer "fiskevant" ikke spiste makrell fordi de er åtseldyr/kannibaler. Stemmer det? Kan noen fra nord avkrefte eller bekrefte? Alt man kan lure på ← Det er ikke bare nordlendinger. Vi på Møre spiser det heller ikke. du må langt ned på sørlandet før de spiser det. vestfoldingene spiser det. for oss er det kattemat og agn. Ser det heller aldri i butikkene her. Hverken fersk eller frossen
Skyfri Skrevet 25. juni 2006 #30 Skrevet 25. juni 2006 jeg er fra en fisker bygd i nord norge (troms), og jeg kan ikke huske at jeg noen gang har fått servert makrell hjemme, hos besteforeldre, eller hos venner. det er ikke så god tilgang på makrell, som en annen her påpekte, samt at jeg tror myten om lik-spising er med på å avgjøre. ...men så tror jeg all fisk spiser lik om de kan - de spiser jo alt. men det tror altså ikke fiskerne. - og de egner jo med mye annen fisk (som de også spiser), så det at den brukes til agn holder ikke.... ellers har jeg gjort et par forsøk på å spise det hos svigers her på østlandet, men jeg får det bare ikke til - alt for fet og harsk smak (selv om det var fersk makrell altså...) ...men jeg mener å huske at det var moro å få en makrell på kroken da vi var små, den var så sterk og gjorde så mye motstand. ....men ingen ville altså ha fisken når vi kom på land
Lovebird Skrevet 26. juni 2006 #31 Skrevet 26. juni 2006 Vår familie spiser heller ikke makrell. Vi er fra Møre og Romsdal... Makrell brukes kun til agn.
Velvet Skrevet 26. juni 2006 #32 Skrevet 26. juni 2006 (endret) [...].. og de egner jo med mye annen fisk (som de også spiser), så det at den brukes til agn holder ikke.... Hjemme egnet vi med akkar (blekksprut), og makrell. Hva mer brukes til egning? Lurer på om vi kanskje brukte sild også? Hmm, har visst glemt endel fra livet i bua. Endret 26. juni 2006 av Velvet
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #33 Skrevet 26. juni 2006 for oss er det kattemat og agn. ← Katta vår liker heller ikke makrell..... Den spyr av det Hilsen nordlenning
Gjest baby-E Skrevet 26. juni 2006 #34 Skrevet 26. juni 2006 Oldemoren til samboern min spiste heller ikke makrell, pga de spiser døde mennesker som har havnet i sjøen. Selv har jeg aldri tenkt på det.
Tusenfryd Skrevet 27. juni 2006 #35 Skrevet 27. juni 2006 Hos svigers på vestlandskysten spiser de ikke makrell, ikke fordi de spiser lik, men fordi likene er tyskere...
Gjest Hege Skrevet 27. juni 2006 #36 Skrevet 27. juni 2006 Hos svigers på vestlandskysten spiser de ikke makrell, ikke fordi de spiser lik, men fordi likene er tyskere... ← Jeg har også hørt at makrell spiser lik, men dette er selvsagt bare tull. En makrell har ikke kjever til å spise kjøtt. Bare forsøk å kjenne på underkjeven. Dessuten kan ikke en makrell stoppe å svømme, da synker den, siden den ikke har svømmeblære.
Svart Katt Skrevet 27. juni 2006 #37 Skrevet 27. juni 2006 Jeg kan ikke uttale meg om spørsmålet ettersom jeg ikke er nordlending. Ikke husker jeg om slekta som opprinnelig er fra nord spiser det heller, men de som hvert fall IKKE spiser det er kattene mine. De elsker fisk, men makrell kan de ikke fordra. Ikke spør meg hvorfor.
Skyfri Skrevet 27. juni 2006 #38 Skrevet 27. juni 2006 Hjemme egnet vi med akkar (blekksprut), og makrell. Hva mer brukes til egning? Lurer på om vi kanskje brukte sild også? Hmm, har visst glemt endel fra livet i bua. ← ..måtte ringe hjem til min bror, som er mer inne på fisker-livet enn det jeg er. Onklene våre egnet med både sei, sild og akkar (når det en gang i skuddåret var akkar-år og sånt noe var å få tak i) - og alt dette spises vel nå som før. Jeg har også hørt at makrell spiser lik, men dette er selvsagt bare tull. En makrell har ikke kjever til å spise kjøtt. Bare forsøk å kjenne på underkjeven.... ← Et lik som har ligget i vann noen døgn er ikke så hardt.... Makrellen og annen fisk spiser nok gladelig med de slappe kjevene de har
Gjest KATTAstrofe Skrevet 27. juni 2006 #39 Skrevet 27. juni 2006 Hjemme egnet vi med akkar (blekksprut), og makrell. Hva mer brukes til egning? Lurer på om vi kanskje brukte sild også? Hmm, har visst glemt endel fra livet i bua. ← Reker brukes også
Gjest Hege Skrevet 27. juni 2006 #40 Skrevet 27. juni 2006 ..måtte ringe hjem til min bror, som er mer inne på fisker-livet enn det jeg er. Onklene våre egnet med både sei, sild og akkar (når det en gang i skuddåret var akkar-år og sånt noe var å få tak i) - og alt dette spises vel nå som før. Et lik som har ligget i vann noen døgn er ikke så hardt.... Makrellen og annen fisk spiser nok gladelig med de slappe kjevene de har ← Og havet er fullt av lik? Tyskere spesielt?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå