Gå til innhold

Utslett...elveblest?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har fått ett rødt utslett på huden, spesielt rygg og føtter. Det klør og minner om elveblest. Men i midten av hvert utslett er det en hvit klump som ser ut som et myggstikk. Er dette vanlig ved elveblest, eller kan det være noe annet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hørtes ut som slikt det var når jeg fikk elveblest, men mitt utartet seg til kronisk elveblest.. hvis ikke det blir bedre i løpet av en dag eller to så råder jeg deg til å oppsøke lege.

Gjest Gjest
Skrevet

Høres ut som elveblest ja. Hvis det plager deg mye kan du forsøke å spise zyrtec. Har du kronisk elveblest får du det på blå resept, men du får uansett kjøpt det på apotek.

Skrevet

Det er sikkert forskjellig fra person til person, men Zyrtec hjelper ikke meg når det kommer til elveblest (kronisk).

Jeg vil heller anbefalle noe som heter Telfast. Det er en allergitablett som er spesielt utviklet mot allergisk kløe (noe elveblest er). Den fåes i forskjellige doser, alt fra 100-180mg. Jeg er ikke helt sikker på om den selges løst på apoteket eller om du kun får den på resept. Men det er jo uansett lurt å gå til lege.

Skrevet
Det er sikkert forskjellig fra person til person, men Zyrtec hjelper ikke meg når det kommer til elveblest (kronisk).

Jeg vil heller anbefalle noe som heter Telfast. Det er en allergitablett som er spesielt utviklet mot allergisk kløe (noe elveblest er). Den fåes i forskjellige doser, alt fra 100-180mg. Jeg er ikke helt sikker på om den selges løst på apoteket eller om du kun får den på resept. Men det er jo uansett lurt å gå til lege.

har du urticaria? sånn utslett som kommer på huden som klør?

Skrevet

Trodde det var vanlig å få sånn hvit klump i midten når man har elveblest jeg...?Jeg har hvertfall fått det og røde vabler når jeg har hatt det. (heldigvis en god stund siden nå!) Ubehagelig er det uansett!

Skrevet
har du urticaria? sånn utslett som kommer på huden som klør?

Det er utslett som klør ja. Legen sier at det er elveblest, men jeg har dårlig erfaring med leger og er derfor litt usikker på om det er riktig. Men jeg er ganske sikker på at det er en allergisk reaksjon.

Skrevet

Hm... Jeg var ikke klar over at urticaria var den latinske betegnelsen på elveblest jeg. :sjenert:

Skrevet
Hm... Jeg var ikke klar over at urticaria var den latinske betegnelsen på elveblest jeg.  :sjenert:

Ulike former for elveblest.

Dermografisme (urticaria factitia).

Dette er forbigående, kløende hevelser som fremkalles av et moderat trykk mot huden. Det kan for eksempel forekomme linjeformede hevelser der hvor tøyet strammer. Hevelsene er mest synlige 5-10 minutter etter trykket og begynner å avta etter ca 20 minutter. Symptomene kan forverres av varme bad med frottering, fysisk anstrengelse og kulde. Tilstanden forekommer som et normalt fenomen hos en stor del av befolkningen, men kan også sees ved kronisk urticaria.

Svettefremkalt urticaria (kolinerg urticaria)

Denne hudreaksjonen kan fremprovoseres når kroppstemperaturen øker, særlig under fysisk anstrengelse med svette. Hudlidelsen viser seg ofte som små, sterkt kløende, relativt ensartede hevelser som kan forekomme overalt unntatt på håndflatene og fotbladene.

Trykkurticaria

Dette er en annen form for elveblest. Typisk er at det forekommer ømme, dype hevelser. Disse oppstår etter trykk mot huden, når man for eksempel går på en stige, sitter på et hardt underlag eller bruker tunge verktøy.

Kuldeurticaria

Denne hudreaksjonen opptrer etter at huden har vært utsatt for kulde. Kaldt og blåsende vær kan lett føre til hevelser i ansiktet og på håndryggen. Det finnes også en elveblestlignende tilstand som kan utløses av bading - uavhengig av badevannets temperatur. Her vil hevelsen være ytterst beskjeden.

Kontakturticaria

Kontakturticaria fremkalles når huden er i direkte kontakt med for eksempel kjøtt, fisk, skalldyr, løk, tomater, appelsinskall, latexhansker, hår (spytt og urin) fra dyr.

Intervjuer: Marianne Næss

Oppdatert: 2004

Skrevet
Ulike former for elveblest.

Dermografisme (urticaria factitia).

Dette er forbigående, kløende hevelser som fremkalles av et moderat trykk mot huden. Det kan for eksempel forekomme linjeformede hevelser der hvor tøyet strammer. Hevelsene er mest synlige 5-10 minutter etter trykket og begynner å avta etter ca 20 minutter. Symptomene kan forverres av varme bad med frottering, fysisk anstrengelse og kulde. Tilstanden forekommer som et normalt fenomen hos en stor del av befolkningen, men kan også sees ved kronisk urticaria.

Svettefremkalt urticaria (kolinerg urticaria)

Denne hudreaksjonen kan fremprovoseres når kroppstemperaturen øker, særlig under fysisk anstrengelse med svette. Hudlidelsen viser seg ofte som små, sterkt kløende, relativt ensartede hevelser som kan forekomme overalt unntatt på håndflatene og fotbladene.

Trykkurticaria

Dette er en annen form for elveblest. Typisk er at det forekommer ømme, dype hevelser. Disse oppstår etter trykk mot huden, når man for eksempel går på en stige, sitter på et hardt underlag eller bruker tunge verktøy.

Kuldeurticaria

Denne hudreaksjonen opptrer etter at huden har vært utsatt for kulde. Kaldt og blåsende vær kan lett føre til hevelser i ansiktet og på håndryggen. Det finnes også en elveblestlignende tilstand som kan utløses av bading - uavhengig av badevannets temperatur. Her vil hevelsen være ytterst beskjeden.

Kontakturticaria

Kontakturticaria fremkalles når huden er i direkte kontakt med for eksempel kjøtt, fisk, skalldyr, løk, tomater, appelsinskall, latexhansker, hår (spytt og urin) fra dyr.

Intervjuer: Marianne Næss

Oppdatert: 2004

Ut i fra denne oversikten ser det ut som om jeg har svettefremkalt urticaria og kuldeurticaria.

Skrevet

noen som har blitt frisk? jeg har prøvd div medisiner, og vært til regelmessig behandlig av uvb stråler.. men har kutte ut behandling for jeg følte ikke at de hjalp. så venter på at det skal gå over av seg selv. har hatt det i ca 1 år og 2 md

Skrevet

Jeg var ikke klar over at man kunne få behandling mot dette jeg. Jeg hadde den 5. barnesykdommen da jeg var 14-15 år, og har vært plaget med elveblest siden det. Legen min sier at slikt utslett er veldig vanlig for de med min hår/hudtype (blondt/rødlig hår og lys hud), og det eneste jeg har fått mot det er en resept på Telfast (allergitabletter). Som sagt har jeg ikke så mye tiltro til leger, og er egentlig ikke så overrasket over at jeg ikke har blitt informert om evt. behandlinger. Synes i hvert fall ikke at det er så gøy å få store, stygge, kløende blemmer hver gang jeg fryser eller svetter. Folk tror jo at jeg er spedalsk. :sjenert::ler:

Skrevet

det finnes mange behandlinger! hvis ikke behandlingene hjelper hos legen så blir du send til hudlege..

finn deg en bedre lege!

Skrevet

jeg fikk tilbud om kortison også, men ville ikke ta det for det er jo sterke saker.. mange bivirkninger

Skrevet

Jeg var syk i hele fjor sommer pga allergi. Det orker jeg ikke en gang til, så jeg skal prøve kortison neste år. Jeg vet at det er sterke saker, men hvis det hjelper er det absolutt verdt det.

Jeg har forresten vært hos to forskjellige leger. Begge sa det samme og ingen opplyste om eventuell behandling. Jeg får ny fastlege i august, så håper h*n har noe mer å komme med.

Skrevet

ja.. si at du har hørt om kortison og uvb stråler og henvisning til hudlege

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...