Gjest Hedda Gabler Skrevet 22. juni 2006 #1 Skrevet 22. juni 2006 Hvilke kryddere og urter bruker du når du lager mat? Hos meg går det mest i salt, pepper, paprika, estragon, mynte, paprikapulver, hvitløk, karri, kajennepepper og persille. Nå har jeg litt dilla på bare salt og pepper - det kan være utrolig godt!
Gjest piaf Skrevet 22. juni 2006 #2 Skrevet 22. juni 2006 Urter: Frisk bladpersille er nok det jeg bruker mest, ellers dill, gressløk, salvie og mynte, særlig nå om sommeren. Av tørkede urter oregano, timian og laurbærblad. Krydder: Salt og pepper selvsagt, kanel, muskat, kardemomme, sterkt paprikapulver (dvs med chili i), spisskummen, korianderfrø, kajenne, gurkemeie og safran. Og så bruker vi mye hvitløk og frisk chili, vet ikke helt om det går som urt eller krydder. Har mye annet krydder også i skapet, men disse er de som brukes mest og oftest.
Svart Katt Skrevet 22. juni 2006 #3 Skrevet 22. juni 2006 Jeg bruker mest pepper eller oregano i min matlaging.
Arkana Skrevet 22. juni 2006 #4 Skrevet 22. juni 2006 (endret) Har et skap fullt av krydder, noen av disse bruker jeg nok oftere enn andre, men lager mye forskjellig så alt blir brukt med jevne mellomrom: pepper (hvit, sort, rosé), chilipulver, tørket chili, cayennepepper, hvitløkspulver, hot karri, mild karri, løkpulver, malt spisskummen, spisskummenfrø, sennepsfrø, gurkemeie, kanelstang, malt kanel, kardemomme, allehånde, malt koriander, stjerneanis, einerbær, oregano, timian, rosmarin, basilikum, fennikelfrø, malt fennikel, kinesisk femkrydder, garam masala, laurbærblader, nellikspiker, malt nellik, salvie, estragon, salt (maldonsalt og havsalt), paprikapulver, vaniljestang, ingefær, muskat, safran, mynte og sikkert flere også. Har en del krydderblandinger i tillegg. Av friske urter bruker jeg mest persille, gressløk, oregano, chili og hvitløk (hvis du teller det med) og basilikum. Endret 22. juni 2006 av Arkana
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2006 #5 Skrevet 22. juni 2006 Bruker i grunnen bare salt. For mye krydder dreper smaken.
Blueberry Skrevet 22. juni 2006 #6 Skrevet 22. juni 2006 (endret) Har så mye rart i skapet: Havsalt, Sort pepper, Basilikum, Oregano, Hvitløk, Dill, Laurbærblader, Kardemomme, Chili, Timian, Kanel, Rosmarin, Merian, Gressløk, Persille, Estragon, Karri, Paprika, Spiskummen, Koriander, Einebær, Muskat, osv... Endret 22. juni 2006 av iselin22
Krista83 Skrevet 22. juni 2006 #8 Skrevet 22. juni 2006 Min favoritt som jeg nesten kan ha på alt er natvigs krydderblanding, ellers så blir det salt pepper og paprika som blir mest brukt hos oss.. Friske urter bruker jeg svært sjeldent.
Gjest gjest1 Skrevet 22. juni 2006 #9 Skrevet 22. juni 2006 Kvernet pepper og frisk basilikum bruker jeg så og si daglig. Bruker også mye chili, hvitløk, koriander og ingefær.
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2006 #10 Skrevet 22. juni 2006 fremst i skapet:; salt, pepperkvern, peppermix, oregano, provence, karri, piri piri, kanel, hvitløkspepper, pommes frittes krydder bakerst i skapet: muskat, chilifrø, paprika, hel sort pepper, hvitløk, hvitløksalt, grillkrydder, curry, cayennepepper ellers har jeg en potte med gressløk i vinduskarmen, og nysådd basilikum, og et glass med hvitløk i kjøleskapet bruker også noen ganger soyasaus eller hvitløk/chilisaus som "krydder"
Gjest Vilja :-) Skrevet 22. juni 2006 #11 Skrevet 22. juni 2006 Jeg har vel nær sagt alle mulige kryddersorter, men mange blir dog sjelden brukt. De jeg bruker mye av derimot er sitronpepper, oregano, timian, rosmarin, paprikapulver, chili, cayenne, dill, kanel, muskat, karri.. Kan forresten nevne at jeg deltok i et nettkurs fra Blackboy ifjor sommer, og fikk Diplom på at jeg "kan krydder"
salsera Skrevet 23. juni 2006 #12 Skrevet 23. juni 2006 Hvilke kryddere og urter bruker du når du lager mat? Hos meg går det mest i salt, pepper, paprika, estragon, mynte, paprikapulver, hvitløk, karri, kajennepepper og persille. Nå har jeg litt dilla på bare salt og pepper - det kan være utrolig godt! ← I tillegg til salt og pepper bruker jeg ofte oregano, timian, basilikum, bønneurt, rosmarin, gurkemeie, spisskummen, koriander, kardemomme, nellik, allehånde, ingefær, hvitløk, chili (passer de inn her?). Har også noen ferdige blandinger og sikkert en del ting som jeg har glemt.
Gjest splæsj Skrevet 23. juni 2006 #13 Skrevet 23. juni 2006 Jeg bruker ofte: pepper (åff kårs) Chillipepper Persille Gressløk Muskat Laurbærblad Kanel Jeg bruker mye rart, men det er dise jeg bruker mest av.
hilli Skrevet 23. juni 2006 #14 Skrevet 23. juni 2006 Jeg er veldig glad i persille og koriander. Ellers bruker jeg vel de mest vanlige krydderglassene jeg også.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 25. juni 2006 #15 Skrevet 25. juni 2006 Vi bruker mest pepper, muskat, kanel, oregano, timian, basilikum, laurbærblad, chilipulver, hvitløkspulver, sitronpepper, gressløk, grillkrydder, kardemomme og karri.
Gjest Tyr Skrevet 25. juni 2006 #16 Skrevet 25. juni 2006 Bruker mest salt, pepper og provencekrydder. ← Jeg liker også smaken av provencekrydder ( m/hvitløk ) Bruker også mest salt og peper, men har mye rart krydder i skapet som av og til brukes. Det er muligens snålt men sukker bruker jeg ofte i retter med tomater.
Arkana Skrevet 25. juni 2006 #17 Skrevet 25. juni 2006 Det er muligens snålt men sukker bruker jeg ofte i retter med tomater. ← Det er ikke snålt i det hele tatt, men et velkjent "triks" som jeg tror 99% av befolkningen bruker.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #18 Skrevet 26. juni 2006 Jeg bruker definitivt mest nykvernet sort pepper og fersk koriander.
Lilletrollet Skrevet 26. juni 2006 #19 Skrevet 26. juni 2006 Vi har mye krydder å velge i,men det er selvfølgelig noe som blir brukt oftere enn annet,hot beauty ,pepper(svart,rosè) og salt,oregano,hvitløk(helst fersk da..) paprika,grill krydder,Sitronpepper(et must til lakse måltider) Timian(kjempe godt i salat!) Jeg lager masse marinader selv,og da bruker jeg en blanding av mange forskjellige!
kitekatt Skrevet 27. juni 2006 #20 Skrevet 27. juni 2006 (endret) Har skapet fylt av krydder, men det sm brukes mest er: Salt, pepper (svart, hvit, rød, grønn), piri piri, chili, hvitløkspulver (bruker helst fersk, men kjekt å ha tørket også) , tørket timian, sitronpepper, hot beauty. Urter har jeg alltid i fryseren, holder seg friske og fine: basilikum, dill og bladpersille Endret 27. juni 2006 av kitekatt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå