Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja finnes det?

Eller er tex glassnudler bedre enn vanlige?

Stekte nudler er min livrett!! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg velger fullkornsnudler når jeg skal ha nudler i wok f.eks. Det er godt og metter litt mer i magen synes jeg. Vil tro det er litt sunnere enn vanlige nudler? Fåes på Coop OBS, Meny og sikkert Ultra o.l.

Skrevet

Da ska jeg se etter det på MENY. :)

Er de mye dyrere?

Gjest Gjest
Skrevet

Tror de kostet omlag 20 kroner for en pakke på 250 gram - uten at jeg er sikker på det. :klø:

Skrevet

På enkelte helsekostbutikker kan du også få kjøpt japanske bokhvetenudler som er svært fiber- og proteinrike.

Skrevet

Eggnudler er sunnere enn vanlige "hurtignudler" iallefall. Billige og lette å få tak i er de også. Mener at jeg leste at de hadde bra med proteiner også. Ut fra den artikkelen var de ett av de beste valgene. Ellers så er vell fullkornsnudler det aller sunneste?

Gjest Gjest
Skrevet

Så soyaspagetti på helsekosten. De har utrolig høyt proteininnhold. Har lyst til å prøve dem, men det ble ikke til at jeg kjøpte dem på lørdag.

Skrevet
Så soyaspagetti på helsekosten. De har utrolig høyt proteininnhold.

Bokhvete inneholder faktisk enda mer proteiner enn soya. :)

Skrevet
Bokhvete inneholder faktisk enda mer proteiner enn soya. :)

Hvor mye protein inneholder de bokhvetenudlene du snakket om? Jeg ble litt nysgjerrig nå, og fant denne informasjonen om soyaspagetti på nettet:

Bezeichnung: Soja Spaghetti, grün

Hersteller: Ito-Tofu

Nährwertangaben bezogen auf: 100 g

kcal 347

Eiweiß: 47.6 g

Kohlenhydrate: 28.2 g

Fett: 7.4 g

Vanlig sammalt bokhvete inneholder jo "bare" 11,7 g protein per 100 g i følge tabellen min. Er disse nudlene tilsatt noe annet?

Skrevet

Jeg tenkte ikke spesielt på nudlene, men på at bokhvete generelt inneholder mer protein enn soya, ihvertfall etter det jeg har lest (feks her).

Men jeg kan ta feil!

Skrevet
Jeg tenkte ikke spesielt på nudlene, men på at bokhvete generelt inneholder mer protein enn soya, ihvertfall etter det jeg har lest (feks her).

Men jeg kan ta feil!

Det var interessant lesing! Sojabønner står oppført med 37,6 g protein i tabellen min, men uansett ser det ut til at det er mange gode grunner til å spise bokhvete oftere. Takk for linken, det var interessant lesning!

Gjest Catwoman
Skrevet
Sojabønner står oppført med 37,6 g protein i tabellen min,

Men det er vel i tørket tilstand?! Etter at de er ferdigbløtet og kokt, er vel ikke proteininnholdet fullt så høyt lenger.

Skrevet (endret)
Men det er vel i tørket tilstand?! Etter at de er ferdigbløtet og kokt, er vel ikke proteininnholdet fullt så høyt lenger.

Det har du rett i. I tabellen jeg har, står det "rå kikerter", og det var nok misvisende. Jeg har søkt litt videre og funnet dette:

Tørkete soyabønner 35.144 g

Hermetiske soyabønner 11.39 g

Ferske soyabønner 11.901 g

Ble nysgjerrig på disse bokhvetenudlene, så her er det jeg fant om dem:

De inneholder 9,9 g protein per 100 g.

Bezeichnung: Soja Spaghetti, grün

Hersteller: Ito-Tofu

Nährwertangaben bezogen auf: 100 g

kcal 347

Eiweiß: 47.6 g

Kohlenhydrate: 28.2 g

Fett: 7.4 g

Endret av salsera

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...