*Lavendel* Skrevet 7. januar 2003 #21 Skrevet 7. januar 2003 Jeg har lest boken flere ganger før jeg så første filmen. Jeg syntes faktisk at filmen var like bra som boka. Nettopp sett to tårn også og jeg er fremdeles like imponert. Nå må jeg vente i ett helt år for å få sett slutten.... Umenneskelig!!! Jeg er bare helfrelst. Ringenes Herre er absolutt å anbefale og jeg synes ikke det gjør noe at jeg har lest boken først.. Jeg er kjempefan!!
Gjest Anonymous Skrevet 8. januar 2003 #22 Skrevet 8. januar 2003 Trodde ikke det var mulig jeg, men filmene er mye bedre enn boka! Vanligvis er det motsatt. Tolkien skriver litt tungt, og boka er ikke like spennende som filmen synes jeg. Men uansett verd å lese! Litt tung er den, skjønner ikke de som klarer å lese den på engelsk...: ) Jeg så film 1 først, leste deretter hele boka og så film to nå. Synes det var greit å lese først, alt er jo mye mer detaljert og " langtekkelig " i boka enn i filmen. Jeg tror nok at begge fremgangsmåter fungerer!! Ringenes Herre er helt konge, Aragorn ruler!!
Anne Mona Skrevet 8. januar 2003 #23 Skrevet 8. januar 2003 hmm, ikke mange av de som IKKE liker filmen her......... Jeg er vel en av de få. Vi er i hvert fall to. Gud, jeg kunne begynne å grine - så dårlig! Så skuffende! Pinlig på enkelte steder, og da tenker jeg ikke på Vestfold. Det eneste formildende var de fortsatt storslåtte landskapene. Og Golem reddet stumpene - eneste karakteren i denne episoden som hadde minst to dimensjoner. Nei, jeg er nødt til å låne enern på video for å komme i balanse igjen. Æsj! Jeg som hadde gleda meg og spart opp tid for bare dette!
Gjest Anonymous Skrevet 9. januar 2003 #24 Skrevet 9. januar 2003 ..tenker ikke på VESTFOLD?????? Hva mener du ??????
Megan Skrevet 9. januar 2003 #25 Skrevet 9. januar 2003 Fikk endelig sett To Tårn igår- og den var helt magisk! Plutselig begynte rulletekstene å komme nedover skjermen, og jeg var helt borte (altså- jeg sov ikke! ) Men wow for noen effekter og oioioi så bra de har "oversatt" boka over til film. Riktignok noen nye scener og et par glipp men må si jeg er veldig imponert. Men som andre sier- man får nok mer ut av det om man har lest bøkene (på engelsk!) først.
Kosepia Skrevet 9. januar 2003 #26 Skrevet 9. januar 2003 Hei! Jeg er en av de som IKKE ble bitt av Tolkien basillen som kom da den første filmen kom. Jeg ble bitt leeeeeeeeeenge før! Har lest MYE av Tolkien. Den eneste boka jeg ikke kommer igjennom er Silmarillion. Den er så tung! Så at noen sa at Tolkien skriver tungt. Sant det, men nå har han også skapt en egen verden, et eget språk og jeg tror han bevisst har brukt litt eldre engelsk. Synes det er helt utrolig når man leser Hobbiten (på engelsk selvfølgelig) å se hvor inspirert han er av blant annet norrøn mytologi. Blir kjempefacinert! Jeg er også en av de som HATER å lese Tolkiens verk på norsk. (Nå ser det ut til at om jeg skal komme meg gjennom Silmarillion, så MÅ jeg lese den på norsk :/ ). Dersom man leser på norsk går man glipp av så utrolig mange bra ordspill! Det er litt som å se den norske versjonen av Disneyfilmer. Når man ser de på engelsk skjønner man hvor mye man har gått glipp av! De blir MYE morsommere å lese! Når det gjelder filmatiseringa av Lord of the rings, så synes jeg at den er storartet! Ble litt skuffa da jeg aldri fikk se Tom Bombadil i The Fellowship of the rings, menmen. Jeg har overlevd! Jeg vet at mange har reagert på at Two Towers filmen omtrent kun handler om kriging og slåssing, men om man har lest boka, så skjønner man at det ikke er SÅ mye annet som skjer enn kriging.. Personlig gleder jeg meg ytterligere til Return of the king, fordi jeg synes den boka er den aller aller beste! Oj.. hadde visst litt å si her.. og jeg som skulle uttrykke meg i korthet. Jaja.. noen ganger blir man mer engasjert Forresten: dere som liker fantasy, les Hitchhikers guide to the galaxy av Douglas Adams og serien om DiscWorld. Hysterisk morsomt! Ikke så "tungt og seriøst" som det Tolkiens bøker er.
Gjest care Skrevet 12. januar 2003 #27 Skrevet 12. januar 2003 To tårn = oppskrytt. Den var langdryg og jeg kjeda meg litt.... :-?
Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2003 #28 Skrevet 13. januar 2003 har endelig fått sett to tårn, og det var koselig. hvis jeg ikke hadde lest bøkene, eller hatt noe forhold til ringenes herre så ville jeg nok ikke likt filmen så godt. halve morroa er jo gjenkjennelsen og spenningen med hvordan de har gjort ting. *ravna*
Milo Minderbinder Skrevet 15. januar 2003 #29 Skrevet 15. januar 2003 Så den i går jeg.....To Tårn.....jippi, hurra osv. Den eneste feil med disse filmene er at de er altfor korte. Er tilbøyelig til å være enig i Milla når det gjelder originalspråk, men det skal sies om oversetteren av både Ringenes Herre og Harry Potter, Torstein Bugge Høverstad, at han har gjort en fabelaktig jobb. Den verste oversettelsen jeg har sett er signert Arne Treholt. I 1984 oversatte han et par tre bøker av Isaac Asimov......og den litterære verdi ble nesten kondemnert. Milo
Gjest Virvel Skrevet 18. januar 2003 #30 Skrevet 18. januar 2003 Jeg så filmen i går, og jeg kommer ikke på noe annet ord enn fantastisk. Ble særlig imponert over Gollum, men en tanke skuffet med det samme over at filmen ikke kom så langt som til Cirith Ungol og Shelob og alt det der. Etter å ha tenkt meg litt om, fant jeg ut at det egentlig passet bedre å la filmen slutte der den gjorde. Hadde det vært en episode i en tv-serie, kunne de ha fulgt bokens oppskrift, for da hadde man ikke behøvd å vente mer enn toppen en uke på fortsettelsen, men når det er snakk om et helt år... Jeg gleder meg i hvert fall vilt til The Return of the King, og i mellomtiden leser jeg boken en gang til - på engelsk, naturligvis.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 18. januar 2003 #31 Skrevet 18. januar 2003 ..tenker ikke på VESTFOLD?????? Hva mener du ?????? I filmen så er en replikk oversatt til norsk med "Vestfold" som stedsnavn, da jeg så filmen brøt hele salen ut i latter. Milla
chimp Skrevet 18. januar 2003 #32 Skrevet 18. januar 2003 Ja, d kan jeg jo godt forstå! Har ikke hatt anl til å se filmen enda... Takk for oppklaringen!
Melian Skrevet 20. januar 2003 #33 Skrevet 20. januar 2003 Men jeg må si at jeg ble SÅ irritert på oversettelsene av stedsnavn og egennavn. Heter det en ting så heter det det og ikke noe annet. Jeg oversetter da ikke navnet mitt til noe annet i utlandet jeg heller...... Men dette med oversettelse var noe forfatteren (J.R.R. Tolkien) selv sterkt ønskte. Han ville at stedsnavn, og også personsnavn skulle "oversettes". Det betydde IKKE at navnene alltid skulle oversettes dirkete, men at de skulle få en mest mulig tilnærmet ord (navn) som fantes i det aktuelle folkelige språket. Jeg synes at oversettelsen av Ringenes Herre er veldig bra jeg, i forhold til mange andre bøker. Og så litt andre kommentarer: filmene er kjempebra, men de er ikke i nærheten av boka (eller bøkene om en vil) i skjønnhet. Det er så mye som må kuttes ut når det skal lages til film. Det eneste FY er at de har gjort om noe filmen(e) til alt for enkel, i følge boka. At man kutter ut noen scener er greit, og at noen småting blir forandret på, men blir det for mye av "småtingene" så synes jeg at man ødelegger hovedhistorien for mye. Og etter å ha sett den noen ganger nå, så er det mye mer "uforgivelige" feil i To Tårn i motsetning til Ringens Brorskap.
Gjest Anonymous Skrevet 20. januar 2003 #34 Skrevet 20. januar 2003 I filmen så er en replikk oversatt til norsk med "Vestfold" som stedsnavn, da jeg så filmen brøt hele salen ut i latter. Tja, det er jo en direkte fornorskning av det originale stedsnavnet Westfold da, så jeg synes ikke akkurat det er noe å le av. Ellers er jeg enig med Melian at oversettelsen stort sett er god. Det var Tolkiens intensjon at navn skulle legges opp mot det språk boka ble oversatt til. http://www.glyphweb.com/arda/w/westfold.html
Gjest Diva Skrevet 20. januar 2003 #35 Skrevet 20. januar 2003 Vi så den (endelig) i går og jeg ELSKET filmen fra begynnelse til slutt. Var kjempefornøyd og GLEDER meg til den neste :D :D Sambo har den første på dvd,- og jeg håper vi skaffer oss de neste og når de kommer. *superhappy etter god filmopplevelse* :D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå