Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gleder meg til To tårn kommer :lol: . Har ikke lest boken men jeg kommer til å se alle sammen. Noen som har lest boka først? Best å se filmen først og så lese boka etterpå, ellers blir en bare skuffa. Det har jeg selv blitt av andre filmer jeg først har lest. Alltid noe som blir utelatt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første boka leste jeg etter å ha sett filmen. D var spennende, siden jeg ikke visste hva som skulle skje. Nå har jeg lest bok nr 2 før filmen, og nå blir d interressant å se hva jeg kommer til å synes om den fremgangsmåten. Så får jeg vente med bok nr 3 til d gjenstår å se hva jeg likte best.....

Skrevet

Generelt synes jeg det er best å lese boken først og se filmen etterpå. Ringenes Herre leste jeg første gang for 10 år siden, måtte lese den på nytt før filmen - hadde jo glemt så mye...

Skrevet

Lest hele boka en del ganger, ja.

Også driver jeg å aktivt nærmest evangeliserer tilfeldige ofre til å lese den. Siste offer var en kollega som fikk hele mursteinen på bordet foran seg, med staut ordre om å bruke så lang tid det enn måtte ta.

milo

Skrevet

Jeg har ikke lest noen av bøkene jeg, og ikke har jeg tenkt til det heller. Er jo så mange som har lest boka først også sett filmen og blitt kjempeskuffa :-? eller omvendt.

Jeg syntes den første filmen var helt utrolig rå og skal selvfølgelig ha med meg To tårn også. Dessuten er det jo mye mer spennende å se en film som du faktisk ikke kjenner handlinga og slutten på.

ÅÅÅÅÅÅHHHH SOM Æ GLÆR MÆ :D :D :D :D

Skrevet

Begynner å føle meg gørrteit og kjedelig :-? :-? er det slik at "alle" liker ringenes here? det virker jo slik når man se hvilke filmer folk liker her.....og bøker også for såvidt......Har kanskje for lite fantasi jeg da ....eller så har jeg ikke gått inn for fult for å like de.... :-? Begynte på boka i sommer - men det ble for dumt med et langt kapittel om hobbitter og dverger og det ene med det andre .......Tror det er litt "in" å like slike fantasi ting nå.

(Hehehe MEN til mitt forsvar kan jeg si at jeg holder på med harry potter bok en nå! og den er jo brukende - men typisk barnebok vil jeg si - men jeg tor at som film kan den være ekkel for de yngste.......)

Når det gjelder bok eller film først - så er det best å se filmen først. Når jeg har lest en bok - og gledet meg til filmen så blir jeg bestandig skuffet - og filmen utalater så mye ..og så sitter jeg bare og venter da på slikt jeg husker fra boken. Så kos deg med boken etterpå.

hilsen en "kjedelig" Lille meg 2 :wink:

Skrevet

Jeg gleder meg til å se filmen!! På fredag skal jeg se 2 tårn...

Gleder meg!!! :sjarmor:

Men jeg klarer ikke lese boka. Den er litt tunglest syntes jeg da.....

Kanskje jeg en gang i fremtiden leser den. Har den jo, så vi får se... :wink:

Skrevet

Så filmen i dag, mitt intrykk er: STRÅLENDE

Har forresten ikke lest boka. Kommer nok ikke til å gjøre det heller, som allerede nevnt er det nok best å lese før man ser. Filmen gjør jo at du alt har dannet deg et inntrykk av personene - og vil sikkert nok påvirke din lesning

Skrevet

JIIIIHA! JIIIIHA!

:D :D :D :sjarmor::sjarmor:

Dette er en skikkelig GOD førjulsgave!

Skrevet

hmm, ikke mange av de som IKKE liker filmen her.........

Jeg er vel en av de få. :)

Skrevet

Bare må få med meg To Tårn på kino.

Så den første på video.... og det er ikke sååå bra!

Så når rom-jula kommer så sitter jeg nok godt planta i en kino-sal.

Skrevet

Eg skal nok sjå "To tårn" ja, og tredje filmen også når den kjem.

Eg leste boka for ganske mange år sia, så då eg såg første filmen fann eg ut at eg hadde gløymt ein heil del. Nå holder eg på å lese boka om igjen. :blunke:

Det er nok ein god del av handlinga i bøkene som er utelatt i filmane. Men det må det nesten vere, for elles kunne ein sagt til familien: "Eg stikker på kino no, vi snakkast om tre måneder !" :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Generelt synes jeg det er best å lese bøker først og deretter se filmen. Da kan man danne seg bilder selv mens man leser.

Har ikke lest bøkene, men skal se filmen (og så selvfølgelig den forrige).

Mitt inntrykk er at de som har lest bøkene er mest hekta på dem. Samboeren min har lest bøkene flere ganger, den første gangen var for mer enn ti år siden, og han har tatt helt av med filmen.

Skrevet

Har akkurat sett filmen, den var rå kul. har ikke lest bøkene men det kommer jeg nok til og gjøre en gang, men jeg skal se den siste først. synes filmene har vært fine, men jeg var ikke forbredt på slutten i den første det hadde jeg kanskje vært ellers.

Hvis man leser først så vil man jo danne seg egne bilder, ser man filmen først så blir det vel sånn at man ser for seg skuespillerne når man leser men det har jo ikke noe og si.

Andre HArry Potter boka leste vi før filmen, og da satt jeg og ventet på scener som aldri kom, men filmen var jo ikke dårlig for det.

• 2 uker senere...
Skrevet

Fikk sett filmen nå i jula, men tror nok ikke jeg skal begi meg ut på å lese boka. Filmen er såpass detaljert synes jeg og til tider langtekkelig, så jeg tror jeg med min tålmodighet ville gitt opp på side 3 eller noe sånt. Men boka er sikkert god den for de som liker sånt. En venninne av meg som har lest bøkene sa hun hadde "skummet gjennom" der det ble for detaljert, men da synes jeg likssom litt av poenget med å lese boka faller bort.... Angående selve filmen syntes jeg den var ok. Innmarri godt laget, imponerende, storslott etc, men allikevel ikke en så stor klassiker som mange skal ha det til. Ser frem til 3'ern der de løse trådene forhåpentligvis samles og historien avsluttes.

Jennifer :vinke:

Skrevet

Jeg har ikke somla meg til å se den første filmen enda, men skal starte på den ikveld. Sambo er helfrelst, og er igang med bøkene - på engelsk. Grøss.....klarer ikke å lese den på norsk sier han..... :forvirra:

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Grøss.....klarer ikke å lese den på norsk sier han..... :forvirra:

Jeg klarer heller ikke å lese bøker som Harry Potter, Narnia Krønikene og Ringenes Herre på norsk så jeg skjønner nøyatig hva samboeren din snakker om.

Det er veldig mange som ikke takler norske oversettelser rett og slett fordi de selv snakker/skjønner engelsk så godt at de opplever at bøkene taper seg når de er oversatte til ett annet språk.

Milla

Gjest Tristessa
Skrevet

Hehe, forstår hva dere mener, monja og Milla Q.

Narniabøkene leste jeg på svensk, da moren min er fra Sverige. Og jeg må si at kvaliteten på dem er helt enorm! Enten er svensk et mer nyansert språk, eller så får forlagene oversettere som kan sine saker bedre. Nå skal det sies at jeg fikk disse bøkene på svensk ettersom det var litt lettere å forstå - jeg var vel syv, åtte da jeg slukte disse på egenhånd.

Skrevet

Nå har jeg sett filmen - den første altså. *stolt av meg selv* :rodme:

Men jeg må si at jeg ble SÅ irritert på oversettelsene av stedsnavn og egennavn. Heter det en ting så heter det det og ikke noe annet. Jeg oversetter da ikke navnet mitt til noe annet i utlandet jeg heller......

Forstår godt at han velger å lese dem på engelsk :smilejenta:

Og det der med svenske oversettelser - de er mye bedre enn norske. Jeg leser også masse bøker på svensk, og det er skikkelig bra det.

Skrevet

Hmmm... Tror jeg er den eneste som akkurat hadde lest boka da jeg så filmen... Det kan ikke anbefales. Ble kjempeskuffa over en film som egentlig er veldig bra, men det mangla altfor mye og flere ting var helt FEIL. Begynte nesten å grine da Treskjegg begynte å gå, for DET var ikke bra. Gollum, på den annen side, var knall! Mye bedre enn jeg hadde forestilt meg, faktisk. Men som sagt, SKUFFA over Treskjegg... For ikke å snakke om slutten! Der satt jeg og gledet meg som en unge til Hutulas hule, og så kommer ikke den før neste film! *griiiine*

Som nevnt i en annen tråd, så kunne jeg godt ha tatt et par av Rohans ryttere med meg hjem :D Veldig fornøyd med den delen!

Når det gjelder navn og oversettelser, synes jeg oversettelsen av RH er den beste oversettelsen (til norsk) av noen bok jeg har lest. Det er lagt ned så vanvittig mye arbeid i å få navnene riktig, at man nesten må være professor i både gammelnorsk og gammelengelsk for å sette pris på det. Kjempegøy for alle som har lest litt norrøn mytologi! :)

*puh* godt å få lufta det der for noen, min anbefaling er:

Ikke les boka verken rett før eller rett etter du ser filmen. Du kommer til å bli skuffa over en av dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...