tuji Skrevet 22. juni 2006 #21 Skrevet 22. juni 2006 Det kom jeg også på en dag. Føler meg liksom litt "flink" når jeg bruker biblioteket. Men det viste seg at det lokale biblioteket hvor jeg bor for tiden er skikkelig dårlig! Bøkene er veldig gamle, og det er ikke oppdatert i det hele tatt. Nedtur.
14062003 Skrevet 22. juni 2006 #22 Skrevet 22. juni 2006 Jeg begynner dagen med å amme og dra meg bittelitt før det er å stelle og kle meg og de to barna mens mannen ordner seg selv og de firbente. Det er i 7-tiden. I 7:30-tiden spiser vi. Etterpå støvsuger jeg og tar om mulig oppvasken. Litt lek og minste skal lalle en dupp mens jeg og den største koser oss. Når minste våkner er det litt lek før lunsj, bleieskift og lalling på begge to. Da tar jeg klesvaska i kjelleren og annet ikke-barnevennlig (pcbruk). Når de våkner er det enten ut (handle, møte noen, gå en tur, leke) eller mer aktivisering og litt mat/amming. Jeg begynner å forberede middagen og det får de være med på. Jeg rydder litt, for nå flyter huset av leker og "leker". Mannen kommer hjem, vi spiser og jeg får slappet av litt før det er amming, grøt, kveldsstell og kveldslegging. Da surfer jeg litt, strikker, vasker mer klær, tar oppvaska, rydder, trener, dusjer, går tur med hundene, ordner papirer, strikker, bilder i album og alt jeg ikke får gjort med to små i hælene på dagen. Ganske kjedelig at dagen er så rutinepreget. Det har dessverre blitt sånn. Sistemann er ganske så rutinemessig av seg og om jeg kødder med tidene hennes, får vi bråk hele dagen og kvelden. Det er mer enn nok å gjøre!
Varja Skrevet 25. juni 2006 #23 Skrevet 25. juni 2006 (endret) Det kom jeg også på en dag. Føler meg liksom litt "flink" når jeg bruker biblioteket. Men det viste seg at det lokale biblioteket hvor jeg bor for tiden er skikkelig dårlig! Bøkene er veldig gamle, og det er ikke oppdatert i det hele tatt. Nedtur. ← Ja, det er jo litt dumt selvfølgelig... men det er heldigvis slik at de fleste bibliotek kan bestille bøker til deg gratis fra andre biblioteker i landet. Du kan søke opp relevant litteratur i databaser og be bibliotekaren om hjelp til å ordne det. Det er heller ikke noe i veien for at du tar med deg dine egne bøker til biblioteket og leser dem der. Har de ikke noe som helst interessant av fagbøker, så har man skjønnlitteraturen. Som regel har alle bibliotek det viktigste av verdenslitteraturen oversatt til norsk + en god del bøker på engelsk, noe på tysk og evt. fransk. Utover det må man nok bestille hvis man vil lese på andre språk. Går jo også an å melde seg på til et Internettbasert kurs i noe man er interessert i. Tok nylig i jobbsammenheng et slikt kurs. Veldig ok, for man kan studere når man vil og hvor mye man vil av gangen. Var faktisk en ganske effektiv måte å lære på også. Jeg var egentlig ganske skeptisk i begynnelsen og forstod ikke helt hva nettet har å tilby som man ikke like gjerne kan få fra en bok, men det var virkelig ok. Sånne fine linker fra viktige begreper (hver gang de dukket opp, ikke bare første gang), linker til eksterne siter, interessante illustrasjonsbilder osv. Villle ikke blitt likedan å lese en bok. Et annet alternativ er selvfølgelig å lage noe. Husmødre før i tiden sydde og striket mye klær. I dag er vel ikke det så øknomisk lønnsomt som før, men kan være en veldig fin aktivitet som utvikler kreativiteten. Endret 25. juni 2006 av Varja
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #24 Skrevet 25. juni 2006 Etter en del dager hjemme uten jobb begyner jeg å tenke på hva hjemmeværende gjør hele dagen, hver dag, hele uken... osv.... ← Tja, min manns ekskone var hjemmearbeidende, selv da barna var 9 og 11. Husarbeidet delte de likt på, og han måtte lage middag hver dag. Likevel var hun alltid sliten, særlig når hun hadde vasket gulvet må vite... Kos deg for all del med babyen din, men kom deg ut i jobb snarest! Jo lengere du blir hjemme, jo treigere blir du... til sist kan du ikke møte din venninne på kafe den dagen, for du har jo en hel vaskemaskin å sette på
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2006 #25 Skrevet 25. juni 2006 Jeg synes flere her gjør direkte hån av hjemmeværende mennesker. Bare så dere vet det: det er slitsomt å jobbe hjemme også, like mye som utenfor hjemmet. Det er f.eks. ikke alle som klarer /orker å være hjemmeværende...det må jo være en grunn til det annet enn at de synes det er "kjedelig"? De er rastløse mennesker som ikke klarer å være alene hjemme!
L@dy Skrevet 25. juni 2006 #26 Skrevet 25. juni 2006 Er for tiden hjemme med babyen min på 10 mnd, og det er utrolig hvor tiden går. Vi står opp i 08 tiden, går på badet, spiser frokost, hun leker litt. Så er det tid for første soverunde, da går jeg gjerne på nettet en liten stund og koser meg. Om jeg da ikke sover en time sammen med henne da. Siden vi ikke har oppvask maskin, så forsøker jeg å få tatt det også. Når hun våkner rundt 12 tiden så går vi ut en tur. Har begynt å gå en del i åpen barnehage, og det er litt kjekt da. Jeg treffer "like sinnede" og hun treffer andre barn. Går på butikken, lager litt mat, vasker litt klær, rydder litt i leiligheten osv. Vi er forresten flinke til å gå turer! Når jeg var ufirvillig hjemme, pga arbeidssøkende, så dovnet jeg litt til ja. Kunne glane fremfor dataen i det uendelige, tror jeg var oppdatert på ALT her på KG. Trives ikke med det nei.
tuji Skrevet 26. juni 2006 #27 Skrevet 26. juni 2006 Nå har jeg meldt meg opp som deltidsstudent, så da blir det andre boller! Skal bli godt for samvittigheten
Annie Skrevet 26. juni 2006 #28 Skrevet 26. juni 2006 Er hjemme pga nakkeproblemer og har vært det i 2 år. Dagene går med til det mest nødvendige av rydding og vasking. Sitter endel på pcen, lager mat, prøver å være sosial med venner. Alt blir en vane, dessverre....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå