Gjest *Just-Me* Skrevet 21. juni 2006 #1 Skrevet 21. juni 2006 Hei. Etter en del dager hjemme uten jobb begyner jeg å tenke på hva hjemmeværende gjør hele dagen, hver dag, hele uken... osv.... Jeg har mye som skulle vært gjort av rydding, vasking litt hobbyprosjekter, trening, organisere ordentlig i alle skuffer og skap, bake..... Men lite blir gjort, det er så mye jeg skal gjøre at jeg gjlør bare det nødvendigste. vasker litt klær, rydder kjøkkenet, lager middag..... Kjenner jeg begynner å bli desperat etter å dra ut av huset, treffe folk og ha en jobb å gå til hver dag. Men når man først er hjemme, har dere tips til hvordan man skal effektivisere hverdagen??
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #2 Skrevet 21. juni 2006 Gjør litt husarbeide, men som du sier, det er ufattelig mye som skal gjøres i ett hus, så jeg prøver å ha en liten "plan" Dvs hver dag rer jeg senger og rydder på soverom og bad. Rydder stue og kjøkken og støvsuger dersom det behøves (ca hver andre dag) Bortsett fra det setter jeg av en timer eller to til diverse som skal gjøres. Stryking, vasking, rydding i skuffer og skap, hagearbeid osv. Ett par ganger i uken reiser jeg ut for å trene. Ellers prøver jeg å få besøkt venninner og naboer. Så er det hjem til ungene kommer fra skolen. Lage middag før jeg er sjåfør til diverse fritidsaktiviteter eller vennebesøk. Dette er mer travelt enn da jeg gikk på jobb.
Gjest gjest1 Skrevet 21. juni 2006 #3 Skrevet 21. juni 2006 haha, se på gode og onde dager med en rusbrus eller to...
Gjest gjest1 Skrevet 21. juni 2006 #4 Skrevet 21. juni 2006 haha, se på gode og onde dager med en rusbrus eller to... ←
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2006 #5 Skrevet 21. juni 2006 haha, se på gode og onde dager med en rusbrus eller to... ← Enda til to episoder hver dag
tuji Skrevet 21. juni 2006 #6 Skrevet 21. juni 2006 Som ufrivillig hjemmeværende trives jeg dårlig, og det blir ikke gjort mye, dessverre. Har tenkt lenge på å lage en toukers plan over hva som skal gjøres, sånn at huset ser ok ut til enhver tid - men det har foreløpig blitt med tanken. Så langt har jeg stort sett sittet i sofaen og strikket/brodert/heklet. Det må være utrolig tilfredsstillende hvis man klarer å få gjort alt det man burde i løpet av en dag hjemme! Mitt mål som hjemmeværende er å alltid ha kontroll over skittentøyhaugen, alltid ha det noenlunde ryddig og rent, og å ha middagen klar til de andre kommer hjem. Så hadde det vært hyggelig med overskudd til å bake noen boller av og til, og pynte med friske blomster osv... Skulle egentlig ønske jeg var litt mer som Bree i Frustrerte fruer.
Scorpina Skrevet 21. juni 2006 #7 Skrevet 21. juni 2006 Ursj...å gå hjemme å trø luft er IKKE no' gøy!! Been there done that. Spesielt hvis hjemmegåinga er ufrivillig. Men, det jeg gjorde når jeg gikk hjemme (ufrivillig) var for det første å IKKE snu døgnet. Jeg la meg i vettug tid og sto opp rundt 7.30 (måtte jo også få opp tøtta og å henne av gårde på skole) Så laga jeg meg en PLAN over hva som SKULLE gjøres...sånn a-,b-,c-prioriteringsliste. F.eks rydde bod, sortere masse rot og sjit....og ikke minst - få limt inn aaaaaaaaalle firetusenfemhundreognitti bilder som bare lå i skuffer og skap! Når alt så var gjort laga jeg en plan på kalenderen på mail'en over NÅR jeg skulle ha alt gjort. I tillegg var det oppgaver som mekke middag, vaske kåk og slikt (som jo skal gjøres uansett), tid til å trene....besøke venner....stort sett. Dagene fløy og jeg fikk ikke så himla mye tid til å sitte å klø meg i hekken og tvinne tommeltotter. Og ja - innimellom alt dette skrev jeg søknader til den store gullmedalje, var på intervju og ÈN dag var det min tur Sååå, nå er det diverse skuffer og skap som skulle være rydda.....og enda ligger det totusenfemhundreogsekstifire bilder som skulle vært sortert og limt sirlig inn album.... Håper du får gode ideer til å få dagene til å gå. Ikke no' er så trasig som å sitte på gjerdet og ikkeno' gjøre
doodles Skrevet 21. juni 2006 #8 Skrevet 21. juni 2006 Akkurat det samme som når jeg jobber. Det blir ingen store prosjekter som blir unnagjort, for jeg er tross alt hjemme av en grunn! Grunnen krabber rundt og holder mamma opptatt hele tiden. Midt i den alderen hvor mamma ikke får gjøre annet enn å sitte i ro i sofaen, ellers SKRIKER hun. Når de blir eldre kan vi jo leke mer sammen, ha samtaler og hun kan hjelpe til. Eldstejenta er fin sånn. Finner på ting både ute og inne, med og uten lillesøster. Flink til å leke alene er hun og. Men det har vel ingenting med denne tråden å gjøre. Det blir bare rengjøring, rydding, matlaging med lek og kos innimellom. Tv blir det når hun sover. Da helst mtv eller cartoon network.
Tusenfryd Skrevet 21. juni 2006 #9 Skrevet 21. juni 2006 Koser meg hjemme med barnet vårt. Vi trener og går lange turer, vasker tøy og handler middag. Hver dag blir det ikke gjort husarbeid, men likevel holder jeg og babyen ting i orden. Vi ligger mye på sofaen og ammer da. Men ellers er vi sosiale med andre som er hjemme, er på biblioteket og leker. Jeg har tidligere gått hjemme fordi jeg var uten arbeid og da leste jeg, var mye på KG trente, var sosial med andre hjemmeværende + at jeg holdt huset i orden.
la Flaca Skrevet 21. juni 2006 #10 Skrevet 21. juni 2006 Jeg er hjemme med en liten en på 2 mndr. /delvis ei på 21 mndr. og har absolutt ikke problemer med å få dagene til å gå nei. Men så krever han jo litt, babyen. Jeg mopper gulvet hver dag, vasker klær og rydder kjøkken og bad. Hagen ser helt gjengrodd ut men. Ellers så er førstepri å bli slank etter to tette fødsler, så jeg går noen mil tur i uka ja. Tenker ofte på alt jeg kunne fått gjort hvis jeg ikke var hjemme med barn, men samtidig tror jeg det fungerer sånn at jo mer en har å gjøre-jo mer får en gjort. Tror jeg fort ville blitt apatisk av å gå hjemme og tråkke uten å ha lyst til det!
tuji Skrevet 21. juni 2006 #11 Skrevet 21. juni 2006 Med baby i huset var det ikke noe problem, jeg synes det er mye vanskeligere med en toåring som vet hva hun vil.
la Flaca Skrevet 21. juni 2006 #12 Skrevet 21. juni 2006 Med baby i huset var det ikke noe problem, jeg synes det er mye vanskeligere med en toåring som vet hva hun vil. ← Og begge deler er optimalt!
Murmelmy Skrevet 21. juni 2006 #13 Skrevet 21. juni 2006 Jeg er sykmeldt pga diverse plager i svangerskapet og mine dager går fort som bare det. Har en hund som må på turer, legetimer, jordmorkontroller, fysioterapeut, kiropraktor, kafébesøk, gåturer, lesing, strikking, internett"henging", rydding av leilighet osv. Når det er fint vær kaller solen på meg, så da kan mange timer gå mens voff og jeg er ute. Jeg følte som deg i begynnelsen bortsett fra at jeg var så dårlig at timene fløy mens jeg sov bort hodepinen...
tuji Skrevet 21. juni 2006 #14 Skrevet 21. juni 2006 Jeg har ikke noe problem med å få timene til å gå, problemet er heller å få gjort noe fornuftig!
Jens Skrevet 21. juni 2006 #15 Skrevet 21. juni 2006 Henter sønnen min ved 0830 tiden om morgenen. Tar han opp i sengen min og så koser vi til ca 0915, og ser litt på tv. Spiser frokost sammen og leker. Ved 1100 tiden sover han ca 2 timer. Da er jeg på nettet og rydder etter frokost. Når han har våknet drar vi ut og handler til middag, og gjøre eventuelle andre ærender. Kommer hjem, rydder alle rom, støvsuger, rydder klær og shiner ellers opp til mannen min kommer hjem. Lager middag samtidig som mannen min bader sønnen min. Legger han ved 1930 tiden. Deilige dager............... i august er det slutt på latmannsdagene. Da er det tilbake i jobb.
Gjest Lovegeckos Skrevet 21. juni 2006 #16 Skrevet 21. juni 2006 Jeg har ikke noe problem med å få timene til å gå, problemet er heller å få gjort noe fornuftig! ← Denne skriver jeg under på.
Kittykat Skrevet 21. juni 2006 #17 Skrevet 21. juni 2006 Etter 6 år som hjemmeværende mor, så begynner dagene å bli veldig rutine. Jeg gjør vel egentlig det jeg vil, gidder eller det som passer meg. Jeg gjør det mest nødvendigste som å vaske klær, støvsuge, rydde vekk leker og annet rot..... Det er mye jeg ville også ha gjort utenom, men mye av det er putlearbeid og det tar jeg når jeg gidder. Utenom det så går vi ut med barna. I helgene gjør vi på ting hvis vi orker og har penger til det enten det er å gå tur, gå på badeland, lekeland, piknik m.m.
Trebarnsmor Skrevet 21. juni 2006 #18 Skrevet 21. juni 2006 (endret) Jeg syns timene går utrolig raskt. Får nesten ikke med meg alt føler jeg. Har tre barn og tiden flyr. Vi har faste rutiner her. Jeg tar fatt i huset, baking og matlaging når jentene er på skolen. Lillegutt skal stimuleres også. Og så går alt i ett, når jentene kommer hjem. Da er det mat til dem, middag, lekser og alt annet. Oppdragelse, snakking og masse kos. Jeg er veldig glad for at jeg kan gi barna mine dette. At jeg er hjemme, de ser meg i døren og at vi har disse tidene å forholde oss til. Om kvelden går alt i ett også. Da er det evnt bading, kveldsmat, lesing, snakking etc. Så klart jeg har savnet jobb eller noe annet å gjøre. For jeg er jo et menneske også liksom. Ikke bare en mor eller husmor. Men dette kommer nå etterhvert det. Jeg er bare glad og takknemmelig for at jeg har den sjansen til å være her hver eneste dag når ungene er så pass "små". For de dagene får jeg aldri igjen senere. Tiden går altfor fort. Jeg er litt nattmenneske. Liker å sitte sent oppe, bare for meg selv. For jeg trenger litt tid alene noen ganger. Og det får jeg ikke på dagen. Endret 21. juni 2006 av Trebarnsmor
Gjest gjest1 Skrevet 22. juni 2006 #19 Skrevet 22. juni 2006 (endret) Hm, når jeg tenker over det, så er jeg jo faktisk hjemmeværende om dagen selv! Har flyttet sammen med kjæresten til hans hjemland til ny leilighet, så det blir jo kanskje litt annerledes, men kanskje noen tips herfra kan komme til nytte Bruker dagene mine til å rydde og styre i leiligheten, da vi flytta til nytt sted, så her er det alltid ting å gjøre den første tida nå Rydde, vaske, omrokkere osv... Bruker også masse tid på å lære meg fransk via CD-rom, må jo ha det for å kunne gjøre noe som helst i dette landet omtrent, men språk er jo alltid gøy å lære, og vil nok en eller anna gang komme til nytte selv om man bor i Norge! Lærer meg også et dataprogram, illustrator, via bok, veldig spennende, det gjør jeg for å kunne jobbe for firmaet til kjæresten etterhvert. Men det er da alltids noe å bruke tid på det er jo også et pluss på CV'en å kunne også.. :D Ellers tar vi gjerne en gå/klatre tur til en fjell topp, eller drar til Geneve for å spasere rundt, besøker familie eller venner... Jogger en tur, henger rundt på kvinneguiden (hihi, det ultimate sted å være når det ikke skjer noen verdens ting ), eller blir helt hekta på dataspill hihi. Nesten grusomt, har perioder hvor jeg kan spille data flere timer i strekk, ikke bra... Endret 22. juni 2006 av Chic
Varja Skrevet 22. juni 2006 #20 Skrevet 22. juni 2006 Min beste anbefaling er å bruke biblioteket! Lag deg en leseliste over interessante ting du gjerne skulle ha lest og følg den. Jeg gjorde dette da jeg var "hjemmeværende" fordi jeg var med mannen min til utlandet et år og ikke fikk meg noe jobb. Fant et flott bibliotek og dro dit hver dag, gjorde research og leste. En ganske fin artikkel ble det ut av det tilogmed. Et alternativ er å lese skjønnlitteratur. Massevis der som er fint og fornuftig å bruke tiden på. Du kan også høre språkkurs på CD, kasett eller CD-rom (kanskje aller best). Dette gjør jeg etter at datteren har lagt seg når vi har sommerferie og "arbeidsabstinensene" kommer snikende. Har du små barn hjemme så flyr jo gjerne tiden om dagen. Ta barna med i parken, på biblioteket, diverse museum, konserter for barn, musikkbarnehage, åpen barnehage eller bare vær ute og gå. Da får tiden bein å fly på! (Huset derimot, ser ikke nødvendigvis ut.....)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå