Gå til innhold

Fornærmet gjester?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Da vi sendte ut invitasjoner til bryllupet skjedde det desverre en feil. Vi har delt gjestene i to, en del til middag og en del til kaffi. Desverre ble et par som skulle kommet til middag sendt en invitasjon til kaffi i stedet for middag, men dette var en feil og ble rettet opp så raskt vi fikk vite om det, og bedt skikkelig om unnskyldning skriftlig. Dette paret visste allerede før invitasjonen om at de var invitert til middagen, så de måtte ha skjønt at dette var en feil fra vår side.

Jeg har nå fått høre at de syns det var "uhørt" av oss å invitere "voksne folk" "bare" til kaffi.. og at dette burde være noe bare for ungdommer. Jeg oppfatter det derfor som de ble nokså fornærmet, og de har også diskutert dette med flere jeg vet om.

Etter vi via andre hørte om feilen, og beklagde, har vi ikke fått svar på invitasjonen eller noen form for respons, enda fristen har gått ut. (De fikk den nye invitasjoen i svært god tid.) Jeg går likevel utifra at de kommer, noe jeg tolker ut fra andre som har snakket med dem.

Jeg opplever at føler seg fornærmet, men jeg føler jo litt at de fornærmer oss tilbake, først ved å diskutere dette med mange, og si at det var uhørt (tenk om de faktisk var invitert bare til kaffi??), og så deretter ikke svare på inivtasjonen.

Er jeg hårsår? Eller gjestene mine? Jeg vil jo gjerne vite helt sikkert om de kommer.. og det hadde jo vært fint om de sa at de skjønte at feil faktisk kan skje.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Huff... jeg synes faktisk at de er kjempe frekke som går rundt og disukterer dette med andre enda dere har beklaget dere for feilen og sendt ut riktig invitasjon til andre. Man skal være glad for å bli invitert til bryllup uansett om man er kaffegjest eller middagsgjest. Synes det rett og slett er utakknemlige!

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Utrolig frekt av paret dere inviterte! Og umodent å gå rundt og "baksnakke" dere på den måten.

Ville nesten vært fristet til å uoppfordret sende de brev e.l., hvor dere skriver at det er synd de ikke kan komme til bryllupet, og at dere håpet de ville ha anledning til å delta.

Har de ikke svart, får de bare akseptere at man går utifra at de ikke kommer.

Men det kan jo være litt drøyt, da.. Vet ikke om dere har planer om å forbli venner med de menneskene?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ingen sans for folk som snakker bak ryggen på andre - så på det punktet synes jeg disse fornærmede gjestene oppfører seg dårlig.

Når det gjelder deres synspunkter på kaffigjester, så bør de ha lov til å uttale seg prinsipielt om dette. Jeg har heller ikke sans at man ber kaffigjester.

Gjest betys
Skrevet

Er det mulig..

Jeg hadde sagt, syrlig, at jeg ikke trodde at voksne folk sutret slik.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg hadde sagt, syrlig, at jeg ikke trodde at voksne folk sutret slik.

Ja, det gjør jo situasjonen og stemningen så mye bedre. :ironi:
Skrevet
Jeg har ingen sans for folk som snakker bak ryggen på andre - så på det punktet synes jeg disse fornærmede gjestene oppfører seg dårlig.

Når det gjelder deres synspunkter på kaffigjester, så bør de ha lov til å uttale seg prinsipielt om dette.  Jeg har heller ikke sans at man ber kaffigjester.

Enig med deg, på begge punkter

Gjest gjesta
Skrevet

selv om vi ikke skal ha kaffegjester men bestemt for å ha alle til midddag så er det svært vanlig at de fleste har kaffegjester... og jeg synest det er helt ok...

men i ditt tillfelle da du ikke har fått svar på invitasjonen og tiden er gått ut så hadde jeg strøket dem fra listen min....

lykke til

Gjest Gjest
Skrevet

Vi er nok i familie med dette paret, så vi kommer nok til å ha kontakt. Men jeg er kansje ikke like ivrig etter å bli godt kjent med dem lenger, (de er fra min manns familie.) Men jeg ønsker jo at man skal ha et greit forhold innen familien, det betyr mye for meg. Jeg har derfor ikke tenkt å lage noe større problem av det, men regne med at de kommer, og prøve å glemme episoden. Men innerst inne føler jeg at de er litt lite respektfulle, evt lite forståelsfulle.

Når det gjelder å prinsipielt være i mot kaffigjester får folk mene det de vil, men det jeg syns var ille var at de uttalte dette ganske krasst til andre folk i familien, og angående vårt bryllup. Det var dessuten ikke et prinsipielt standpunkt, fordi de mente at for unge folk var det helt ok å bli invitert til kaffi, men at de selv var for "voksne" og betydningsfulle til å bli invitert på kvelden i stedet for hele dagen.

De gjestene vi har invitert til kaffi er ikke mindre verdt som gjester, vi inviterer dem jo fordi vi veldig gjerne vil ha dem der, og desverre ikke har store nok lokaler eller råd til å ha alle til middag. Jeg syns det hadde vært veldig synd å ikke be dem i det hele tatt. De som syns det er fornærmende eller dumt å bli invitert til kaffi kan jo bare høflig takke nei.

Utrolig teit at sånne småting skal være et skår i gleden, for jeg føler iallfall at dette ble en litt ubehagelig situasjon i og med de snakket med så mange om det, som igjen tok kontakt med oss for å få vite hva som hadde skjedd. De kunne jo ganske enkelt ringt oss for å svare på invitasjonen, og så nevnt at de bare var invitert til kaffi... så kunne vi oppklart misforståelsen der og da.

Gjest Gjest
Skrevet
De kunne jo ganske enkelt ringt oss for å svare på invitasjonen, og så nevnt at de bare var invitert til kaffi... så kunne vi oppklart misforståelsen der og da.

Her skriver du rett og slett at de burde ringt til dere og klagd på at de bare var bedt på kaffi. Hva med hvis det ikke var noen misforståelse, men at de faktisk kun var invitert på kaffi og ringte og spurte om det var riktig?

Vi ble bedt til kaffi for noen år siden -vi takket nei. Burde vi heller ringt og spurt om det var feil at vi bare var bedt på kaffi? Hvordan skal man i så fall vite om det kan være feil i invitasjonen eller ikke?

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, det er slett ikke det jeg mener. De skulle jo svare på invitasjonen, så da kunne de jo ganske enkelt ringt/skrevet og sagt at de gjerne ville komme til kaffi i bryllupet vårt. Da hadde vi skjønt at det hadde skjedd en feil. Ikke ringe oss å klage. Foruten at de ikke ville kommet da, hvis de "kun" var invitert til kaffi.. men om de mente det syns jeg de bare kunne sagt det. I så fall hadde de ikke vært så ønsket selskap uansett. Ved å si det til andre i familien får jo vi høre det uansett, så hvorfor ikke snakke med oss?

Litt av poenget er jo at de visste fra før at de skulle komme til middagen (bl.a. fordi vi i god til på forhånd hadde avtalt noe vi skulle gjøre sammen i bryllupet.) Derfor mener jeg dette var helt unødvendig å ta opp med alle andre enn oss.

Gjest Gjest
Skrevet
Når det gjelder å prinsipielt være i mot kaffigjester får folk mene det de vil, men det jeg syns var ille var at de uttalte dette ganske krasst til andre folk i familien, og angående vårt bryllup. Det var dessuten ikke et prinsipielt standpunkt, fordi de mente at for unge folk var det helt ok å bli invitert til kaffi, men at de selv var for "voksne" og betydningsfulle til å bli invitert på kvelden i stedet for hele dagen.

Du må nok regne med at det er flere enn dem som har uttalt seg om at de bare var invitert til kaffe. That's life, du vet aldri hva folk sier bak ryggen din.

Og VELDIG mange føler at det er annenrangs å komme som bare kaffegjest.

Get over it. Det er ikke verdens undergang.

Skrevet

Jeg skjønner godt frustrasjonen din. Det skal sannelig ikke være enkelt det her med gjester. Vi har invitert datteren til en i ikke spesielt nær familien (mest av høflighet da vi veldig sjelden ser henne), og fikk en ganske snurt tilbakemelding om at det var frekt å ikke invitere samboeren hennes... vi visste ikke at hun hadde samboer en gang for det har hun ikke fortalt oss! :overrasket: (hadde vi visst skulle vi vurdert det) De har visst bare bodd sammen en måned eller noe også. Ble ganske matt.

Synes man som gjest hvertfall kan kommunisere og få frem sine meninger på en høflig og vennlig måte!

Gidder ikke ta diskusjonen om kaffegjester eller ikke enda en gang, her er det mange delte meninger.

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, det er slett ikke det jeg mener. De skulle jo svare på invitasjonen, så da kunne de jo ganske enkelt ringt/skrevet og sagt at de gjerne ville komme til kaffi i bryllupet vårt. Da hadde vi skjønt at det hadde skjedd en feil.
Hvis de ikke gjerne ville kommet på kaffi da? Så ringer de og sier at de dessverre ikke kan komme fordi de skal blablabla..

Hva skulle de og dere gjort da?

Dere: Så synd, vi som har gjort en stor feil og egentlig hadde ment å be dere på middagen.

Dem: Å ja, men nå har vi brukt lang tid på å finne en unnskyldning for å ikke komme på kaffi, så da må vi nesten takke nei uansett.

Prøv å se saken fra flere sider enn kun din egen.

Skrevet

folkens. les første innlegget. det fornermede har fått ny innvitasjon der de er innvitert til middag. og brudeparet har bedt om ynnskyldning.

å gå rundt å klage til andre når brudeparet har ordnet opp i feilen er UTROLI DÅRLI.

og å bare la vere å svare er 5 års trass etter min mening. nei, alle som ikke svarer betyr- kommer ikke. så får de heller sitte der å sjå teite ut når middagen serveres, om de ikke er så fornermet de virkeli ikke kommer :overrasket:

lykke til :klem:

Skrevet
..... vi visste ikke at hun hadde samboer en gang for det har hun ikke fortalt oss!  :overrasket: (hadde vi visst skulle vi vurdert det)  De har visst bare bodd sammen en måned eller noe også. Ble ganske matt.

.....

Hoho...vi opplevde det sammen når vi skulle invitere et søskenbarn av mannen min til bryllupet vårt. Hun bor ikke i samme by (ca 6 mil unna) og vi har ikke _daglig_ kontakt med henne.

Fikk tlf fra henne at hun gjerne ville komme, men hvorfor var ikke henne sambo invitert?? "hmm...hæ??" svarte jeg. "er du blitt sambo...igjen??" datt det ut av meg helt spontant.... :icon_lol:

"Jaa, vet dere ikke DET da?? Vi har flytta sammen nå og han har jo bodd her i OVER 1 måned!!!" repliserte madammen.

"Ah, ok..mm...vel, det var ikke vi klar over. Du har ikke gitt oss daglig sit.rap. over kjærlighetsfronten din - derfor datt han litt ut av systemet" lo jeg tilbake.

Hun tok det med godt humør og skjønte jo at jeg tøva litt med henne. Ja, kjærlig spøkte med henne. Og, hun SKJØNTE det litt urimelige i at vi liksom skulle være synske.

Men, fyr'n ble invitert han og (plass nok :) ) både hun og "elskebassen" hennes hadde det riktig så trivelig i bryllupet vårt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg syns faktisk ikke jeg trenger å se saken fra flere sider nå. Ja, jeg skjønner det var rart å få en kaffi-invitasjon når de forventet å komme til middag. Men det har jeg også ordnet opp i, og skrevet et brev til dem, med unnskyldning, og en oppfordring til å treffes i forkant av bryllupet (slik som tidligere var planen.) Til tross for dette har jeg ikke fått respons på invitasjon eller brev. Er det virkelig jeg som må"get over it"? Jeg syns ikke det. Jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre for å rette opp skaden.

Man kan aldri vite om folk snakker bak ryggen til en, men jeg syns det er unødvendig å snakke om oss bak ryggen til vår nærmeste familie, og gjøre besteforeldre og andre forvirret. Denne saken har blitt tatt opp med oss ved flere anledninger allerede av andre slektninger. Da føler jeg meg baktalt, og det syns jeg er helt unødvendig. Selv om mange folk snakker bak ryggen betyr vel ikke det at det er greit..?

Og hvis de hadde brukt lang tid på å finne på en unnskyldning for å ikke komme til kaffi, ja da hadde de ikke trengt å komme heller for min del. Det er da virkelig opp til oss som brudepar å bestemme hvem vi ønsker å invitere til hva?! Så får de som bli invitert velge å bli glad for gå i bryllup, la være å komme hvis det ikke passer, eller bli fornærmet fordi vi ikke oppfyller deres krav som gjester.

Gjest Gjesta
Skrevet

Dette har dere ordna opp i så godt dere kunne, og mer kan de ikke forlange.

Jeg synes gjestene dine er den hårsåre part her.

Du sier at du går ut ifra at de kommer, selv om de ikke har svart. Jeg har følelsen av at de de trenerer bevisst, og ville ikke hatt de minste skrupler med å stryke dem fra gjestelista.

Når de så svarer en gang kan du jo fortelle dem at du har strøket dem. Fordi de ikke svarte gikk du med all rimelighet ut ifra at de ikke ville komme, men at du skal gjøre hva du kan for å få dem "inn igjen".

Det er ikke lov til å være så barnslig når man skjønner at det har skjedd en glipp.

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk!

Det ble en dum situasjon etter en tåpelig feil. Heldigvis skjønner jeg at andre forstår min side, og det hjelper jo litt.

Så får vi se hvordan det går, om de kommer eller ikke. Jeg tror nok at de kommer. Hvis de lar være å komme uten å si fra, så syns jeg faktisk det er like uhøflig.. Så det er vel lurt å finne ut av det når det nærmer seg helt, så ikke det oppstår flere misforståelser.

Jeg får bare heve meg over dette, og blåse i hele "fornærmelsen".

Skrevet

jeg tror faktisk jeg ville vært den voksne i denne situasjonen og ringt dem og sagt at dere er usikre på om de kommer eller ikke siden de ikke har svart.

jeg synes også det er gjestene som oppfører seg dårlig her, hva andre velger å gjøre med gjestelistene i sitt eget bryllup synes jeg bør få være opp til brudeparet, ikke opp til gjestene.

liker man det ikke som gjest, så får man vurdere om dette avgjør om man ønsker å være venner med brudeparet eller ikke. (og ærlig talt, velger man å ikke være venner med noen fordi de har andre tanker om hvordan de legger til rette sitt eget bryllup... :overrasket: da er det kanskje like greit å ikke ha nær kontakt med dem?)

jeg tror dessverre det er noen som ikke svarer innen fristen, og uten å noengang ha giftet meg, innbiller jeg meg at det er endel som tar en ringerunde når fristen er gått ut?

ihvertfall med de som egentlig er litt selvskrevne og som i dette tilfelle, var planlagt god tid i forveien at skulle komme.

ring dem, spør om det er en forglemmelse at de ikke har svart eller om de faktisk ikke kommer.

i en eller annen anledning som passer, ta opp at dere føler det ble helt feil at de baksnakket dere ang brylluppet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...