Gå til innhold

han eller ham..?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Når skal man skrive "han" og når skal man skrive "ham"?

Har aldri skjønt det der jeg, har ikke lært noe om det på skolen heller, så vidt jeg kan huske...

Hva er riktig; "Hun kysset han på halsen" eller "Hun kysset ham på halsen"

Jeg skriver "han" heletiden og har ikke fått negative tilbakemeldinger på det.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet (endret)

Ham er objektsform av han, men det er valgfritt om du vil bruke han eller ham i objektsform.

Hvis vi skal oversette fra engelsk:

Him = ham (han)

He = han

Endret av Slangen
Gjest Gjesta
Skrevet

"Han" er subjektsform, mens "ham" er objektsform. Ergo skal det strengt tatt være "Hun kysset ham..." i setningen du nevner, men det er vel muligens lov til å bruke "han" for objektsformen også?

Gjest Elfrida
Skrevet

ham/han er vel nærmest valgfritt, selv om det virker som om ham mer eller mindre er på veit ut. Det er sjelden folk bruker ham feil.

Det irriterer meg mer når folk ikke klarer å skille mellom hun og henne. "Jeg måtte ring hun med en gang, for henne visste ikke om det."

(ok, jeg er litt språknerd.)

Gjest allium
Skrevet
ham/han er vel nærmest valgfritt, selv om det virker som om ham mer eller mindre er på veit ut. Det er sjelden folk bruker ham feil.

Det irriterer meg mer når folk ikke klarer å skille mellom hun og  henne. "Jeg måtte ring hun med en gang, for henne visste ikke om det."

(ok, jeg er litt språknerd.)

Og jeg som skulle til å svare at det er enklere å høre hva som er riktig hvis man bytter ut han/ham med hun/henne... Det er visst blitt vanskelig da også.

Skrevet

Du kan bruke "han" der det er rett med "ham", men ikke "ham" der det er rett med "han". Så ved å bruke "han" hele tida unngår du problemer. Men om du vil lære når du bruker ham, så er det altså slik som besrekvet av andre lenger oppe.

"ham" brukes der man bruker "henne". eller "oss" i flertall (i motsetning til "vi")

hunden så oss -> hunden så ham/henne

Vi så huset -> han/hun så huset

(så det blir altså hun kysset ham på halsen. eller at han kysset henne på halsen)

Og om du ikke lærte dette på skolen har du enten hatt en (eller flere) veldig dårlige norsklærere, eller så har du bare ikke lært det/fått det med deg. For det er en helt naturlig del av norsk gramatikk som normalt er en del av norskundervisningen. Søk frem litt norks gramatikklre for grunnskolen, så finner du det nok, om du vil.

Gjest Gjest
Skrevet
Det irriterer meg mer når folk ikke klarer å skille mellom hun og  henne. "Jeg måtte ring hun med en gang, for henne visste ikke om det."

Jeg får helt frysninger av hun- og henne-feil. Og når folk f.eks. sier "hvem" isteden for "hvilke"...

-Hvem sko skal du bruke på festen i kveld? :hår:

Gjest Hedda Gabler
Skrevet
-Hvem sko skal du bruke på festen i kveld? :hår:

De som jeg lånte av hun da henne var på kino med han.

Finn hvor mange feil du vil i denne setningen. :)

Skrevet

:redd: .. hvor er *fryse på ryggen*-smilyen.

Synes forøvrig det er iditoisk at han - kan brukes i stedet for ham - men når det er det språket de bruker i lærebøkene er det vel ikke så mye å vente.

(Vi var i sin tid en gjeng språknazier som rettet hele settet med norskbøker barna våre brukte .. for der brukte forfatteren konsekvent han i alle sammenhenger)

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet

Er ikke "ham" egentlig ganske urdansk som henger igjen fra gamle dager? Har aldri hørt noen si "ham"?

Gjest Gjest
Skrevet

:sjokk:

Noen annet som høres snodig ut: -Jeg har skrivd et brev i dag. :forvirret:

Hvor brukes disse ordene? Vet at endel på Furuset snakker slik...

Skrevet
Er ikke "ham" egentlig ganske urdansk som henger igjen fra gamle dager? Har aldri hørt noen si "ham"?

Synes de aller fleste bruker ham jeg (heldigvis) - hører det hvertfall veldig sjelden.

Skrevet

Noen dialekter bruker vel han - på samma måte som de på sørlandet sier - "enig med du" - men det blir på en annen måte.

Gjest Bellatrix
Skrevet

enig. Jeg sier ikke ham, og skriver det heller ikke.

Skrevet (endret)
:redd: .. hvor er *fryse på ryggen*-smilyen.

Synes forøvrig det er iditoisk at han - kan brukes i stedet for ham - men når det er det språket de bruker i lærebøkene er det vel ikke så mye å vente.

(Vi var i sin tid en gjeng språknazier som rettet hele settet med norskbøker barna våre brukte .. for der brukte forfatteren konsekvent han i alle sammenhenger)

Jeg er enig med deg, jeg bruker konsekvent ham der det skal brukes når jeg skriver..men når jeg tenker over det bruker jeg ikke det når jeg snakker. Men så skiller jeg jo også mellom skriftspråk og "talespråk" da (det gjør jo alle).

Synes det er synd at "ham" er på vei ut.

Endret av quirky
Skrevet

Jeg skriver somregel ham. Kan ikke garantere at det 100% konsekvent, men jeg mener i alle fall å gjøre det. Var bevisst på det da jeg gikk på skolen i alle fall. Nå tenker jeg ikke over det lenger.

Jeg sier alltid han. Men, jeg ser ingen sammenheng her, min dialekt har ikke noe som helst med mitt skriftspråk å gjøre. Jeg sier "e" også, men skriver da likevel "jeg". Så hva jeg sier har ikke noe med hva jeg skriver å gjøre. Heldigvis. (jeg kan ikke fordra å lese dialekt, det hopper jeg over i den grad det er mulig)

Gjest gjest1
Skrevet

Noen annet som høres snodig ut: -Jeg har skrivd et brev i dag. :forvirret:

Hvor brukes disse ordene? Vet at endel på Furuset snakker slik...

Man kan SI hva man vil, men ikke skrive hva man vil :)

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Reglene er endret så det beste er å skrive han. ? Hele tiden....

Tidligere var det slik at han gjorde det , men de fant ham igjen.

Du kan skrive han eller ham, men mest moderne er å skrive han.

Har ikke lest hele tråden, men svarer likevel.

Endret av Vega
Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet (endret)
Reglene er endret så det beste er å skrive han. ?

Ja, og det må ha vært lenge siden. Jeg har aldri skrevet "ham" og aldri fått bemerking på det i stilene mine. Det er 11 år siden jeg sluttet på ungdomsskolen.

edit: Leste litt fort. Om det er best å skrive "han" eller "ham" får hver enkelt bestemme.

Endret av Slangen
Skrevet

Jeg bruker konsekvent HAM jeg da, i setninger med subjektsform fra før.

Slik som i "Jeg ga ham et eple", feks.

Han er for meg subjektsform, mens ham er objektsform.

Og enig; hun/henne feilene er helt grusomme!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...